EX40 og regenerering

Startet av Øivind, fre 13. feb 2026, kl. 23:48

« forrige - neste »

Øivind

Hei, noen som vet noe om dette?
Har en EX40 som leiebil. Er det tilfelle at regenerering kun er AV, AUTO eller EnPedal?
Når den står av regenererer bilen ingenting, når watten blir sluppet fortsetter bilen i samme tempo med ca 5-10 KW pådrag.
På AUTO skrubber den ned kun hvis det er bil foran.
EnPedal = nesten skalle i ruta hvis man glipper wattpedalen...
Er det meg som ikke finner flere valg eller er den faktisk sånn??
Har kjørt elbil siden 2014, MANGE forskjellige.
Men denne er desidert den verste.
2025 Kia EV6 gt-line
2019 e-NV200
2022 Kia EV6 (solgt)
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

https://youtu.be/943zitdv_xM

peby

Jeg har et knepp eldre modell uten Auto-funksjon, men ja. Det er enten fri rulling hvor du må bruke bremsepedalen, eller så er det en-pedalkjøring med kraftig brems når du slipper opp.

Når man blir kjent med en-pedal så gir det en veldig god flyt i kjøringa synes jeg, men det krever litt tilvenning. Det er mulig det kjennes voldsomt ut fordi dette faktisk er reell en-pedal hvor bilen stopper når du slipper opp, i motsetning til disse som såvidt senker farten.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Trond Svenning

Regenerering er ikke koblet kun til 'OPD' (one pedal drive). Om OPD er av og du bremser med bremsepedalen, så aktiveres ikke bremsene, men motorene som da gir regenerering. De fysiske bremsene (bremseklossene med friksjon mot skivene) aktiveres kun når du virkelig bråbremser (når maks regenerering ikke gir ønsket bremsekraft). Og, det er temmelig sjelden.

Slik fungerer de fleste elbiler.
Volvo XC40 Twin - MY24

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA