Plutselig bortfall av kupévarme / PTC-varmer? Erfaring med brukt

Startet av Samara@live.no, lør 07. feb 2026, kl. 09:44

« forrige - neste »

Samara@live.no

Hei,

Jeg har en Tesla Model S 2018 hvor kupévarmen plutselig sluttet å fungere i minusgrader. Det kom et tydelig smell, og etter det blåser bilen kun kald luft. Ingen feilmelding i bilen i forkant, og Tesla Support kunne heller ikke se feilkoder da jeg ringte umiddelbart etter hendelsen.

Tesla verksted mistenker PTC-varmeren, og har gitt et kostnadsestimat som dessverre er veldig høyt for meg økonomisk. Jeg vurderer derfor alternative løsninger.

Jeg lurer på:

1. Har andre med Model S (ca. 2017–2019) opplevd tilsvarende – plutselig bortfall av varme / PTC-havari?

2. Har noen erfaring med å bytte PTC-varmer, enten hos Tesla eller uavhengig verksted?

3. Har noen brukt brukt/refurb PTC-varmer, og hvordan har det fungert over tid?

4. Eventuelle tips til verksteder som har erfaring med dette mottas med stor takk.

Setter veldig pris på alle erfaringer.

På forhånd takk 🙏

automat

PTC-varmer som ryker er en kjent feil på Tesla S og X. Jeg sitter med et inntrykk av at manglende bytte av hepa-filter kan være medvirkende årsak.

Hvorvidt det er lurt å bruke en brukt del til å utbedre en kjent feil blir jo et åpent spørsmål.

Nå sier du ikke hvor i landet du holder til, men Elbilmek i Lier er et verksted som får gode skussmål. Men jeg har ikke brukt dem selv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA