NAF Vintertest 2026 - Rekkevidde og Lading

Startet av ToWalkOrDrive, tir 27. jan 2026, kl. 11:59

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Vet ikke hvor mye en skal tolke ut av "gjenværende prosent", om det er like unøyaktig som "gjenværende km", men virker jo som Mazdaen gjør det bra. Men og Audi A6 og Hyundai Ioniq 9 og MB CLA. På Tesla vet jeg at den ikke regulerer gjenværende km etter siste forbruk, men heller bruker EPA-standarden kalkulert på gjenværende batteri. Mens andre biler regulerer gjenværende på siste milenes forbruk sånn ca.

I dag vil sikkert alle de pausene de skal ha føre til litt kortere rekkevidde, siden bilen raskere blir kald i 10 kuldegrader.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Kjører de med destinasjon satt i navigasjon? I så fall vil noen av bilene også regne inn ned-/motbakker, og for noen også været. Ut fra tallene virker det som de kjører uten navigasjon, dvs at de mister ekstra mye restkm på vei opp til Lygnasæter. Ser at mange biler mistet >100 km restrekkevidde på 50 km utkjørt distanse mellom 50 og 100 km.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elektrisitetsbil

Komisk å se hvordan Toyota-Suzuki'n driter seg ut på rekkevidden der de kjører mot Dombås jf de andre bilene, selv om det å sammenligne rekkevidden i ElPrix mot WLTP bare er tull og tøys, og ikke har noe med WLTP å gjøre, men kun hvordan bilene presterer mot hverandre i forbruk kombinert med batteristørrelse, og dermed rekkevidde på nettopp denne testruten. Om testruta hadde vært en annen vei og retning, feks bare motorvei fra Lillehammer til Stockholm, tenker jeg forskjellen i prestasjoner mellom bilene ville vært noe av det samme.

Det Toyota-Pjotr nå bør gjøre, er å sende alle Toyota-selgerne på lyve-kurs for ekstremt viderekomne salgsløgnere, slik at de får solgt noen av disse elbilene som sier hallo til 2019 og tidligere mht faktisk rekkevidde, med batteri alá 2026.
Det er fullt forståelig at fyren ikke ønsker at venstrehåndsarbeidet av en elbil deltar og viser manglende egenskaper ovenfor andre elbiler.

ToWalkOrDrive

Der stoppet e-Vitara, som vel er en slags søstermodell til Toyota Urban Cruiser. Ble slått av rimelig Hyundai Inster.

Ganske dritskummelt at den stoppet når det viser 9% rest-batteri. Ikke enig med Motor's kommentar at det ikke er rettferdig å sammenligne med bilens WLTP med mindre det er noe feil med akkurat denne bilen. Fint det når en 18-åring kjører på Autobahn med 9% igjen, og så plutselig går den ned til under 60 km/t! Slike ting burde sjekkes før en godkjenner biler! Burde ikke vært typegodkjent!

daktari

Hva viste eVitara i dashbordet da bilen gikk i skilpaddemodus? "Bilens app" er kanskje ikke oppdatert.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på ons 28. jan 2026, kl. 15:13Hva viste eVitara i dashbordet da bilen gikk i skilpaddemodus? "Bilens app" er kanskje ikke oppdatert.

Ser ut til at den lengden ble stående på oversikten.
Sånn utenom Lucid så ser det ut som at Audi A6 og MB CLA er "vinnerne", men særlig Mazda 6e er en stor vinner her, synes jeg, selv om det er 2WD - slo til og med Volvo EX90...6e, en bil til 400.000.

daktari

Og for historien: det var ca. -15 på Lillehammer og -20 på Dombås.
Mine I-Pace videoer

daktari

Bare for å kommentere hvor mye strekning betyr for testresultatene:

For en uke siden kjørte jeg Oslo Hemsedal t/r med skiboks på iX50. Våte saltede veier til ca. Ål, deretter snø og ned mot -15. Fortsatt kuldegrader i Oslo ved start ognhjemkomst.

Kom opp på fjellet med 45% etter 210 km med snittfart 69 km/t og en god del forbikjøringer.

Forvarming tok 3%, hadde 35% på Gol, bilen mente jeg burde lade, og jeg var enig i at det hørtes litt snaut ut. ladet derfor til 57% mens jeg spiste en burger, forvarmet batteriet bare 15 min.

Kom hjem med romslige 20%, snittfart 65 som betyr at uten lading hadde jeg  manglet 2% for å komme helt hjem. Med andre ord veldig nære 420 km, men med skiboks, la oss anta 400 km.

Rv7 er en strekning som antagelig har litt mindre snittfart een Rv4+E6, og det gir min "gamle" iX50 med boks bedre reSultat enn iX60.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Synes det var spenstig av Motor å spikre ny rekkevidderekord for Lucid på vinter. Er ikke uvant med 50% av WLTP når det er skikkelig kaldt, og som ventet fikk ikke Lucid noen rekord.

Ellers var det lite overraskelser denne testen, som spådd fikk de med lavt forbruket dårlig oppnåelse av WLTP, og de med høyt forbruk det motsatte. Mest overrasket over Volvo EX90, som gjorde det veldig dårlig. Vitara var ingen bombe mtp det som har lekket ut fra testene av Urban Cruiser.

Kanskje ikke den mest spennende testen, men en god påminnelse av hvor mye streng kulde har å si. Opplever det samme selv på hytteveien.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ReneM

Testen sier meg egentlig bare 1 ting. Moderne elbiler dekker 100% av «vårt» behov.

- Noe skiturer
- 2 turen fra Askøy til Halden ila av et år
- typiske fotballcuper og små utflukter

Vi byttet vår Polestar ut med en Opel Grandland AWD. Pluss og minuser. Kommer dårlig ut av testen (men den var ikke fulladet heller), men det er likevel betryggende at den nesten kjører 300km i mange minusgrader.

Er det noe som vet om de forvarmer bilen skikkelig før de starter? Jeg synes det er merkelig at de da ikke oppdager at bilen ikke er fulladet. Med siste programvare varmes battteriet også når lading er satt til 100%.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

terje3105

Dette er ikke en rekkeviddetest

Hvorfor? Jo, høydeprofilen er urettferdig for de som går lengst (de sammenligner jo mot WLTP). Biler med kort rekkevidde belønnes i forhold til de som må slite seg opp bakkene forbi Dombås. I tillegg kjørte Lucid i -31°C som gir et kraftig energitap i forhold til de andre.
I tillegg kjørte noen feil og ødela hele testen, men ble belønnet med mindre høydemeter og dermed lengre rekkevidde.

https://www.motor.no/bil/kommentar-elbilene-svikter-oss-i-kulda/344618
Elbilene svikter oss?! Skulle tro de ikke kom seg ut av Oslo.

Testen må kjøres i en rundløype for at det skal være en rekkeviddetest. Rundløypa kan godt være 2-300km lang.
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

ToWalkOrDrive

Synes det var litt interessant å se forskjellene. Men veldig mange kom over 30 mil, på en dag som i tillegg til kraftig frost startet med motvind, om Yr hadde rett.

Har sortert på faktisk testresultatrekkefølge, siden jeg føler det er mest relevant.

Boikott My Ass

Heldigvis er bilen veldig god å kjøre:

https://www.tek.no/test/i/BxJ5WG/toyota-bz4x-2026

En av mange tester som bekrefter dette. Samt egen erfaring med «gammel» og «ny» utgave av bz4x.

Har også hardtestet denne på vinterføre og det er en trygg og forutsigbar bil. Men som sagt, rekkevidden trekker ned.

Så alt bunner vel ned i kjøremønsteret og individuelle behov.

Poenget mitt er at kjøreegenskapene er viktige enn rekkevidden. Mens for andre er det omvendt. Samt noen vil ha begge deler.

Men jeg mistenker at mange ikke vet hva gode kjøreegenskaper innebærer og ser utelukkende på rekkevidde. Da trenger de kanskje ikke bil men ett «fremkomstmiddel « ?
Bmw 530i G30

Merce

Sitat fra: Ingeniøren på ons 28. jan 2026, kl. 08:49Er så hjertens ening i at det er mye mer med en bil enn rekkevidde, selv om bil journalistene tilsynelatede har glemt det !

Er det noen som har sagt noe annet?!

Men, nå er jo dette en rekkeviddetest, og da vil selvfølgelig rekkevidde være av interesse..

Merce

Sitat fra: terje3105 på ons 28. jan 2026, kl. 22:11Dette er ikke en rekkeviddetest

Hvorfor? Jo, høydeprofilen er urettferdig for de som går lengst (de sammenligner jo mot WLTP). Biler med kort rekkevidde belønnes i forhold til de som må slite seg opp bakkene forbi Dombås. I tillegg kjørte Lucid i -31°C som gir et kraftig energitap i forhold til de andre.
I tillegg kjørte noen feil og ødela hele testen, men ble belønnet med mindre høydemeter og dermed lengre rekkevidde.

https://www.motor.no/bil/kommentar-elbilene-svikter-oss-i-kulda/344618
Elbilene svikter oss?! Skulle tro de ikke kom seg ut av Oslo.

Testen må kjøres i en rundløype for at det skal være en rekkeviddetest. Rundløypa kan godt være 2-300km lang.

Jo selvsagt er det en rekkeviddetest. En rekkeviddetest på den kjørte løypa. Forutsetningene er alltid interessante i en test, og må alltid tas med i vurderingen.

En test på en rundløype vil jo være veldig uinteressant da ingen kjører slik til vanlig, akkurat som WLTP alene (uten å ite hva som ligger i det) er ganske uinteressant.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA