Bytte ut i-Pace - Alternativer?

Startet av espenri, tir 27. jan 2026, kl. 07:45

« forrige - neste »

espenri

Nok en tråd om hjelp til bilkjøp. Jeg trodde jeg hadde grei oversikt over markedet, og jeg trodde jeg hadde relativt enkle krav å innfri, men det viser seg at jeg bommet på begge.

Jeg kjører i dag i-Pace og er storfornøyd, men bilen er utsatt for batteriproblemer og jeg innser at jeg må begynne og orientere meg litt og finne en erstatter.

Mine krav og begrunnelser:

• Skikkelig 4x4! Dette er grunnen til at jeg valgte i-Pace i utgangspunktet. Jeg har en typisk hyttebakke. Dette diskvalifiserer alle biler på MEB-plattformen og Smart #5. Rapporter og tester viser at disse ikke kommer seg av 3 ruller
  • Ca samme størrelse som i dag, både lastekapasitet (tak, krok og bagasjerom) og bakseteplass
  • Ikke rammeløse vinduer. Jeg bruker bilen mye på fjellturer i dårlig vær. Å være avhengig av forvarming av bilen for å få åpnet den er en deal-breaker

Budsjettet er så lavt ned mot 500 000 som mulig, gjerne en 1-2år gammel bil fremfor helt ny hvis det gir meg rom til å få en bil som passer godt.

Biler på shortlist:
  • Kia EV6: Dette er den som er nærmest per i dag. Veldig lik utforming som i-Pace og rapporteres som en god vinterbil. Litt skeptisk til kjente feil på elektronikk. Ser at jeg må ha facelift fra 2025 eller nyere for å få det ekstra innen rekkevidde og software som fungerer tilfredsstillende.
  • Hyundai Ioniq 5: Samme som EV6, mer praktisk utforming, men dessverre kan jeg ikke leve med utseendet.
  • BMW ix3, neue klasse: No-brainer, men blir nok litt dyr og ikke tilgjengelig innenfor mitt budsjett før om et par år
  • Smart #5: Så veldig lovende ut helt til jeg så en video hvor den ble banka av Toyota på glatta.
  • MB GLC: litt dyr og ikke tilgjengelig innenfor mitt budsjett før om et par år
  • Volvo EX60: litt dyr og ikke tilgjengelig innenfor mitt budsjett før om et par år. Ikke helt fornøyd med hvordan nyere Volvoer kjører
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øyvind.h

Har hatt Kia EV6 og Ioniq 5. Fine biler begge to. Som du er inne på har det vært litt rufs med elektronikken. Jeg fikk selv flatt 12V batteri på hytta på Ioniq`en.
Autopilot`en var ikke så god, men den har forhåpentligvis blitt bedre på de nyeste modellene.
Litt dyre servicer.
EV6 har en form for matrix, men jeg hadde ikke bilen lenge nok til å få noe inntrykk av lysene. Ioniq 5 hadde dårlige lys.
Begge bilene manglet takrails til takstativ.

Rammeløse vinduer er det dessverre en god del biler som har for tiden. Antakelig pga design, men det er noe herk på vinteren for oss som er mye på fjellet og primært parkerer utendørs. Jeg tenker at om bilen ellers er noenlunde perfekt så kan kamelen svelges, men rammeløse dører er ikke så lett å unngå.

Vi har også bratte og glatte bakker opp til hytta med flere 90 graders svinger der folk står fast og kjører ut hver vinter.
Jeg ville i utgangspunktet tipset om EQC, men synes ikke den var så forutsigbar på glatta. Om eksepsjonell fremkommelighet er pri 1 tror jeg kanskje ikke det er den perfekte bilen. Primært nedover der den kutter regen når det er glatt, og har litt ullen følelse på bremsepedalen. Bilen jeg kjører nå er mye bedre på glatta, spesielt regen som i praksis fungerer som hill descent control der regen styres lynraskt og tilpasses føret fremfor å bare kutte ut eller gi sladd.
Vi solgte EQC`en primært fordi bagasjeplassen var litt snau (500 liter) og rekkevidden på vinteren ble litt for kort.

Hva med en brukt ID7 GTX?
BYD Sealion 7 har ikke rammeløse dører.

Kanskje ta en titt på oversikten til Elbilforeningen og se om du finner noen modeller du har glemt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Har du kikket på Subaru Solterra? Eller den den nye Toyota BZ4X Touring, som kommer til sommeren?

Tror forresten du ikke automatisk bør diskvalifisere biler med rammeløse vinduer. For min del er det lettere å åpne en bil med rammeløse vinduer, som er gjort riktig, enn en med rammer. Snakker da om Tesla Model Y som har rammeløse vinduer, men som etter parkering senker ned vinduene akkurat nok til at de ikke fryser fast. Kanskje andre bilmerker også har en tilsvarende løsning dersom Model Y ikke har rette aksjeeiere osv?

_
Tesla Model Y                         2021-

espenri

Tusen takk for svar, jeg setter pris på det!

• ID.7 GTX er utelukket. Bilene på MEB viser i flere tester at de sitter fast der andre biler krabber seg enkelt opp. De feiler også på test på rulle. Synd, for det er en veldig god kandidat.
  • MB EQC er mindre enn i-Pace, og utgående modell, og de holder seg litt for høyt i pris i forhold til hva man får.
  • Lys er ikke en deal-breaker. Jeg har matrix på i-Pace, men selv om det er digg så imponerer ikke lysbildet. Jeg tror det meste her er et steg opp.
  • BYD Sealion har jeg faktisk kikket litt på, men jeg er ikke veldig begeistret for kina-biler.  Kan nok sikkert vurdere denne litt mer. Samme med Xpeng G6
  • Solterra / BZ4X er utelukket. Jeg har ikke kjørt de selv, men samboer slakter kjørefølelsen så de er ikke med i vurderingen :) Før Toureren kommer så oppleves de også som litt mindre romslige.
  • Tesla er utelukket fordi det er Tesla, og fordi de har rammeløse vinduer, og dørhåndtak som fryser, og det er samme bilen som alle andre i gata, og det er fantombremsing som ikke innbyr til bruk av ACC (mulig fikset?), og jeg må ha blinklyshendel (SIC!). Men poenget om at ikke alle har implementert rammeløse vinduer på samme måte er gyldig, det er bare ikke så lett å finne informasjon om hvordan de oppleves i praksis. Bortsett fra at alle med Tesla avskriver problemet med at man kan jo bare forvarme 10-15 minutter.

Når det gjelder rekkevidde tenker jeg de fleste er gode nok så lenge de har over 80kwh batteri. Jeg kommer stort sett opp på hytta med 10-25% resterende batteri avhengig av kjøreforhold med nåværende bil.

Synd i-Pace er upålitelig, for det er fortsatt ikke mange biler der ute som frister mer enn å ha en fungerende i-Pace :)
2013 Mitsubishi iMiev

espenri

Jeg ser nå at BYD Sealion 7 har 320kg nyttelast. Jeg begynte å regne på det, og på en gjennomsnittlig sommertur hvor vi har takboks og fire sykler har jeg igjen 10kg til bagasje når jeg har fått på syklene og alle er på plass i bilen, det blir litt snaut :)
2013 Mitsubishi iMiev

Rabotic

Skjønner ikke hvorfor du ikke teste Tesla Model Y den oppfyller jo alle dine kravene. Beste vinter bil, har kjørt med den på isbane ved Golfjellet. Veldig bra oppvarming i bilen, mye utstyr. Ingen krav for service, du kan gjøre det selv.
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model 3 Long Range   2019
x - Nissan Leaf 2017

Jobb: 16x ID 4 GTX  2023 - 4x E-Golf 2018 - kjørt diverse elbiler

espenri

Jeg har testet TMY og jeg liker ikke hvordan den kjører og jeg liker ikke førermiljøet. I tillegg til de andre punktene jeg har nevnt.

Ser forøvrig at jeg regnet litt feil på nyttelasten, så jeg ville sitte igjen med 85-95kg på BYD. Ser også samtidig at EV6 heller ikke har mye nyttelast og der ville jeg hatt 125-135kg igjen til bagasje, det går kanskje akkurat.
2013 Mitsubishi iMiev

ToWalkOrDrive

Sitat fra: espenri på tir 27. jan 2026, kl. 10:28Tusen takk for svar, jeg setter pris på det!

• ID.7 GTX er utelukket. Bilene på MEB viser i flere tester at de sitter fast der andre biler krabber seg enkelt opp. De feiler også på test på rulle. Synd, for det er en veldig god kandidat.
  • MB EQC er mindre enn i-Pace, og utgående modell, og de holder seg litt for høyt i pris i forhold til hva man får.
  • Lys er ikke en deal-breaker. Jeg har matrix på i-Pace, men selv om det er digg så imponerer ikke lysbildet. Jeg tror det meste her er et steg opp.
  • BYD Sealion har jeg faktisk kikket litt på, men jeg er ikke veldig begeistret for kina-biler.  Kan nok sikkert vurdere denne litt mer. Samme med Xpeng G6
  • Solterra / BZ4X er utelukket. Jeg har ikke kjørt de selv, men samboer slakter kjørefølelsen så de er ikke med i vurderingen :) Før Toureren kommer så oppleves de også som litt mindre romslige.
  • Tesla er utelukket fordi det er Tesla, og fordi de har rammeløse vinduer, og dørhåndtak som fryser, og det er samme bilen som alle andre i gata, og det er fantombremsing som ikke innbyr til bruk av ACC (mulig fikset?), og jeg må ha blinklyshendel (SIC!). Men poenget om at ikke alle har implementert rammeløse vinduer på samme måte er gyldig, det er bare ikke så lett å finne informasjon om hvordan de oppleves i praksis. Bortsett fra at alle med Tesla avskriver problemet med at man kan jo bare forvarme 10-15 minutter.

Når det gjelder rekkevidde tenker jeg de fleste er gode nok så lenge de har over 80kwh batteri. Jeg kommer stort sett opp på hytta med 10-25% resterende batteri avhengig av kjøreforhold med nåværende bil.

Synd i-Pace er upålitelig, for det er fortsatt ikke mange biler der ute som frister mer enn å ha en fungerende i-Pace :)

Har du vurdert å kikke på ulike forsikringsordninger, og bare beholde i-Pace et par år til, til f.eks. brukt BMW / Volvo / Mercedes / Kia - modeller kommer ned til ønsket pris?
På den annen siden synes jeg jo BMW iX3 Neue klasse virker svært lovende, og om et par år er jo merverdiavgiften 75.000 høyere for nybil-pris, med mulige flere avgifter, så det kan jo fort dra opp bruktprisen og en del. Kan jo være det ikke er så dumt å strekke seg bittelitt mer akkurat nå for en sånn bil...sånn hvis ingen andre frister...

Forresten, om du liker I-Pace så liker du gjerne og Polestar 2, hvis den ikke er for kinesisk?

Men min favoritt ville egentlig vært å teste en BMW iX50, som en kan få ned i 560.000, men da kjørt over 100.000 og 4 år gammel. Men fortsatt noe jeg ville sett på. Den har jo fått svært bra kritikk i tester og omtaler. Som f.eks. denne:

Øyvind.h

IX50 kan bli ganske dyr å holde. Det er en dyr bil i utgangspunktet, med mye avansert utstyr.
En kamerat skal skifte ut sin. Mener han sa det var luftunderstellet som var bekymringen ettersom det var rettet flere ganger på garanti. Men en får vel IX50 uten luft også for å utelukke den fremtidige betydelige kostnaden.

Et annet alternativ er å kjøpe den aller siste modellen av I-Pace. En bekjent som fikk batterifeil på sin I-Pace valgte å sende den i innbytte for ny bil ettersom han var så fornøyd. Han fikk kurant innbyttepris ved kjøp av ny I-Pace. Alternativet var å selge bilen tilbake til forhandler til en vesentlig lavere pris.
Eller er det samme risiko for batterifeil også på siste årsmodell?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

espenri

Polestar 2 er litt snau med bagasjeromsplassen. Jeg laster stort sett til taket hver eneste tur så jeg kan ikke kjøre sedan :)

BMW iX kunne vært aktuell, men har en kollega som sliter voldsomt med problemer på vinteren, alt fra dørene fulle av vann til gjenfrosne vinduer og dører. Det er sikkert enkelttilfeller, men jeg lar meg skremme av slikt.

Det er i utgangspunktet ikke kostnadene ved i-Pacen som er problemet, jeg har fått tatt reparasjoner for godt nord for 200k på forsikring og garanti bare de siste 12mnd. Det største problemet nå er at pga batterifeil begrenses ladingen til 72% og verkstedet har ikke kapasitet til å gjøre en feilsøking før om over en mnd, også kommer venting på utbedring etter det. Det er lenge å leve med en bil med såpass begrenset rekkevidde.

Men ja, det er nok det mest fornuftige, det meste av verditapet er vel tatt på denne bilen, så herfra og ut er det vel om å gjøre å tyne mest mulig bruk ut av den innenfor garanti og forsikringsrammene.

Hvis jeg kunne fått en ok pris og innbyttepris på nyere i-Pace er det også et fint alternativ. Ettersom jeg skjønner så er det batteriene i de første modellårene som er utsatt. Jeg har en First Edition.
2013 Mitsubishi iMiev

kenlee

Mg im6 kommer seg godt frem med permanent awd. (Det forårsaker dog noe høyt forbruk)
Id.7 GTX tourer 2025
BMW ix3 2021 - Solgt
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Syklist

Sitat fra: espenri på tir 27. jan 2026, kl. 07:45Ikke rammeløse vinduer. Jeg bruker bilen mye på fjellturer i dårlig vær. Å være avhengig av forvarming av bilen for å få åpnet den er en deal-breaker

Enig at rammeløse vinduer er noe herk vinterstid til fjells, med mindre man har bra batterikapasitet til forvarming. Hvilke biler har rammeløse vinduer i dag?
  • Tesla, samtlige modeller.
  • Xpeng?
  • BMW i4?
  • Porsche Taycan?
  • Har noen av Polestar- eller VW/Audi bilene rammeløse vinduer?
Flere?
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på ons 28. jan 2026, kl. 10:54
Sitat fra: espenri på tir 27. jan 2026, kl. 07:45Ikke rammeløse vinduer. Jeg bruker bilen mye på fjellturer i dårlig vær. Å være avhengig av forvarming av bilen for å få åpnet den er en deal-breaker

Enig at rammeløse vinduer er noe herk vinterstid til fjells, med mindre man har bra batterikapasitet til forvarming. Hvilke biler har rammeløse vinduer i dag?
  • Tesla, samtlige modeller.
  • Xpeng?
  • BMW i4?
  • Porsche Taycan?
  • Har noen av Polestar- eller VW/Audi bilene rammeløse vinduer?
Flere?

Har du prøvd de rammeløse vinduene i Model Y f.eks.? Mulig jeg bare har hatt flaks, men har kjørt til hytta på fjellet ca i 4-5 år med Model Y, og aldri hatt problem med vinduene. Som nevnt så senker vinduet seg til kanten når det er kaldt vær, slik at det ikke skal sitte fast. Ulempen med dette er at bilen blir fortere kald innvendig om alt er skrudd av av varme. Klart, veldig ofte flipper vi opp mobilen på vei ned mot bilen, og skrur på varmen. Kan jo være et problem om en har bil av et annet merke hvor det ikke alltid er like lett å få kontakt med bilen.

Syklist

Som trådstarter nevnte, er forvarming en stor fordel med rammeløse vinduer. Jeg har hatt problemer et par ganger med min Model 3, men er stort sett forsiktig og varmer de gangene bilen har stått ute. Er det mye snø og is, er det best med klassiske dører, spør du meg.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

turfsurf

Selv hadde jeg mere vinterproblemer med I-Pace en jeg har hatt med biler med rammeløse vinduer (Tesla, BMW). Fremkommeligheten var dog uovertruffen på I-Pace med luftfjæring og AdSR.

Ville foreslått å se på lett brukt i4 M50 for TS, den er det omtrent like god plass i som I-Pace, kjører bedre, har ett velfungerende infotainment og er bra på vinterføre gitt man ikke skal kjøre i dyp snø.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA