Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservasjonsholder som har blitt litt skeptisk...., men skal snart prøvekjøre....

Startet av Quattro, tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:33

« forrige - neste »

Quattro

I romjula betalte jeg forskuddet og dertil mye tankevirksomhet om det er lurt å gå for denne bilen. Økonomisk kan det forsvares, men begynner å bli litt skeptisk til å kjøpe noe så nytt hvor man har en begrenset erfaringsdatabase.

Er denne bilen godt nok utviklet og er Tesla et levedyktig firma i fremtiden?

Til fredag 25.01 skal jeg prøvekjøre bilen så får vi se om jeg blir overbevist. Vil poste et nytt innlegg da for å dele min opplevelse.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Real EoN

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

laumb

Sitat fra: Quattro på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:33
Til fredag 25.01 skal jeg prøvekjøre bilen så får vi se om jeg blir overbevist. Vil poste et nytt innlegg da for å dele min opplevelse.

Trenger vel strengt tatt ikke å diskutere denne saken lenger.
Uansett hva som kommer fram av negative tanker i denne tråden blir du blind for etter den dagen.

Forøvrig er det ingen som kan si noe om Tesla som firma er levedyktig i framtiden eller ei.
Det som kan gjøres er å trekke fram paralleller fra andre selskaper som har gjort tilsvarende "moves" i andre bransjer, og se hvor de er i dag.

Når jeg kjøpte min første smarttelefon, SonyEricsson P800, så synes folk jeg var rar. Makan for en tullete, stor og klumpete telefon. Nei æsj.
- Så kom Apple og tok bort det folk flest (igjen, folk flest. ikke noe som faktisk passer ALLE) ikke likte med disse (brukervennligheten) og pakket dette pent inn i en pakke de samme folk flest likte veldig godt.
Du ser kanskje hvor dem er i dag?

Creative lanserte rundt milleniumsskiftet Creative Nomad. En MP3 spiller som så ut som en discman, veide mer, og enda mer klumpete, med 6GB minne. Displayet var lite - og knappene gjorde det meget knotete å bla igjennom hundrevis av sanger/artister.
- Så kom Apple i 2001 med sin iPod. De gjorde den enkel å navigere, liten formfaktor (i forhold til andre produkter i samme klasse mtp. Antall GB) og et lekkert design folk flest elsket.
Trenger jeg å nevne hva dette betød for selskapet?

Ellers er det bøttevis av eksempler, Nintendo vs. Sega ++.



Personlig har jeg meget stor tiltro til at i framtiden så vil vi alle mann kjøre elektrisk bil til vanlig (unntaket blir nok gamle veteranbiler og ting man beholder for samlerverdi). Med det mener jeg ikke nødvendigvis helelektrisk, men elektrisk drivlinje, og kanskje brenselsceller, fusjons-energi (kanskje litt mer enn nær framtid) e.l. som miljøvennlig energikilde, og da er det viktig å være pioneerer i dette feltet, og ha mange års kunnskap på nakken. Blir det helelektrisk, så vil nok Tesla ligge frampå i mange, mange år - blir det en variant med noe annet drivstoff - så får vi håpe at de er tilpasningsdyktige.

Jeg tror at Tesla som selskap kommer til å gjøre det meget bra, og at de kommer til å være rundt oss i mange, mange tiår, om ikke århundrer fremover.

Når det kommer til utviklingen av bilen og begrenset erfaringsdatabase, så går du vel i prinsippet på samme smellen om du skulle dratt å kjøpt deg en splitter ny Mondeo av neste generasjon. Selv om de med den gjør noe de har gjort før, så er det også mye de ikke har gjort før.
Tesla bruker tross alt mye av sine deler fra andre produsenter (Mercedes bla.a.), og de har nok fått med en liten brukerveiledning på hva som skjer når ledninger settes hvor på de forskjellige enhetene.

fredag

Sitat fra: Quattro på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:33
I romjula betalte jeg forskuddet og dertil mye tankevirksomhet om det er lurt å gå for denne bilen. Økonomisk kan det forsvares, men begynner å bli litt skeptisk til å kjøpe noe så nytt hvor man har en begrenset erfaringsdatabase.

Er denne bilen godt nok utviklet og er Tesla et levedyktig firma i fremtiden?

Til fredag 25.01 skal jeg prøvekjøre bilen så får vi se om jeg blir overbevist. Vil poste et nytt innlegg da for å dele min opplevelse.

Du berører noe viktig her. Dette er den første bilmodellen som Tesla produserer selv. Mesteparten av Roadsteren ble produsert av Lotus.

Og vi er prøvekaniner. Vi melder oss til og med på venteliste for å være prøvekaniner.

Ingen har testet denne bilen grundig i norsk vintervær. Nesten ingen har testet bilen grundig i det hele tatt, kun prøvekjørt noen minutter på Alnabru.

Noen kanadiere har hatt dårlige erfaringer med bilen i vintervær, både mhp dårlige helårsdekk og dugg på frontrute og sidevindu på førersiden. Jeg regner med at dette blir fikset.

Store tyske bilfabrikker bruker mye ressurser på vintertesting av bilene sine. Flere jeg har snakket med er skeptiske til hvor mye vintertesting Tesla egentlig har gjort med Model S.

Model S er ikke en firehjulstrekker. Den har bakhjulstrekk, men de fordeler og ulemper det medfører.

Jeg kjøper bilen likevel. Jeg kan nesten ikke vente. Om nødvendig parkerer jeg den om vinteren og bruker en annen bil da.

Tesla går det nok bra med. Det ser ut som de får inn flere bestillinger nå enn de klarer å produsere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kristian

En må jo bare være innstilt på at bilen har en rekke småfeil, det sier seg selv med den korte erfaringen Tesla har med bilproduksjon. En tilnærmet feilfri bil er helt urealistisk, de som tror det og planlegger å bli fryktelig fornærmet for hver lille feil, bør vente noen år. Det er et antall av de på Leaf forumet, håper de holder seg til Leaf.  ;) Vi er prøvekaniner, slik er det, og det gleder jeg meg til å være. Kommer til å ta alle småfeil med godt humør.  :D

Her har vi en ganske grundig rapport fra en som har hatt sin Model S i 3 måneder, og med tanke på at mye av det han påpeker allerede er rettet, synes jeg det er lite feil.

http://badros.blogspot.ca/2013/01/my-first-three-months-with-tesla-model-s.html

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Quattro

Da har jeg prøvekjørt, fikk en tur fra Alnabru til Fjellhamar og tilbake. Det var veldig glatt så fikk ikke helt testet ut bilen som jeg ville.

Tidligere har jeg hatt et par 911'er og en godt trimma Audi S3 som har prestanda på 0-100 km/t på 5-6 sekunder. Opplevelsen av Model S sin akselerasjon fikk jeg ikke helt testet ut pga. føret, men bilen drar "skinnet av pølsa" på en sivilisert måte. En helt annen erfaring en jeg har fra tidligere raske fossile biler som føles langt mer brutal. Jeg er veldig imponert over prestandaene til Model S og Traction Control fungerte, men kunne slått inn raskere, men ikke lett å kontrollere så mye krefter på et slikt føre antagelig.

Hele prøvekjøringsseansen var litt hektisk pga. den korte tiden som er satt av, men jeg fant en brukbar sittestilling og førermiljøet var godt. Solskjermingen var noe jalla mikk som Tesla kan gjøre bedre, men det fungerte. Synsfeltet bakover var også ganske begrenset, men det kan jeg leve med.

Eneste støy i bilen var vind og hjul, det er alt, syntes systemet med kun gass og brems uten følte girskift var helt suverent.

Bilen er utrolig godt skrudd sammen og jeg må si jeg er imponert over hvor god kvalitetsfølelsen er, helt på høyde, om ikke bedre, en de tyske premium merkene. Dette ble enda tydeligere når jeg satte meg inn i min Audi og kjørte hjemover som da var en nedtur (og jeg er Audi "fanboy").

Min personlige konklusjon er at jeg hadde forventet litt mer, antagelig da jeg har lest litt vel mange "fanboy" uttalelser her på forumet o.l. steder. MEN, jeg er ikke skuffet da det er en fantastisk bil og jeg kommer definitivt ikke til å kanselere reservasjonen min. Jeg tror bare jeg må ha denne bilen!!!

Jeg håper også at Tesla kommer med en midtkonsoll og jeg ser frem til Tesla utvider sitt ekstrautstyr overfor oss som skal bruke bilen i kaldt klima (dette skal vistnok skje i løpet av en ukes tid om jeg ikke misforsto Tesla sin representant).


Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Øyvind.h

Sitat fra: Quattro på fredag 25. januar 2013, klokken 18:54
Min personlige konklusjon er at jeg hadde forventet litt mer, antagelig da jeg har lest litt vel mange "fanboy" uttalelser her på forumet o.l. steder. MEN, jeg er ikke skuffet da det er en fantastisk bil og jeg kommer definitivt ikke til å kanselere reservasjonen min. Jeg tror bare jeg må ha denne bilen!!!
Akkurat samme følelse som jeg satt igjen med. Bilen var fantastisk, men etter å ha gledet seg så lenge til å prøvekjøre bilen alle skryter opp i skyene var det nesten litt nedtur å se den i praksis. Ikke fordi den var dårlig eller stygg, men fordi forventningene var så høye at ingen ting kunne innfridd :)
Men etter prøvekjøring og litt tankevirksomhet var konklusjonen "Fy søren for en bra bil. Lekker innvendig og utvendig, og føles langt mer moderne enn sine fossile konkurrenter." Og tenkte akkurat det samme (bare må ha denne bilen.)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. januar 2013, klokken 19:50
Sitat fra: Quattro på fredag 25. januar 2013, klokken 18:54
Min personlige konklusjon er at jeg hadde forventet litt mer, antagelig da jeg har lest litt vel mange "fanboy" uttalelser her på forumet o.l. steder. MEN, jeg er ikke skuffet da det er en fantastisk bil og jeg kommer definitivt ikke til å kanselere reservasjonen min. Jeg tror bare jeg må ha denne bilen!!!
Akkurat samme følelse som jeg satt igjen med. Bilen var fantastisk, men etter å ha gledet seg så lenge til å prøvekjøre bilen alle skryter opp i skyene var det nesten litt nedtur å se den i praksis. Ikke fordi den var dårlig eller stygg, men fordi forventningene var så høye at ingen ting kunne innfridd :)
Men etter prøvekjøring og litt tankevirksomhet var konklusjonen "Fy søren for en bra bil. Lekker innvendig og utvendig, og føles langt mer moderne enn sine fossile konkurrenter." Og tenkte akkurat det samme (bare må ha denne bilen.)

Ser frem til å prøvekjøre den på nytt så snart våren kommer og de har fått på 21" på bilen. Da skal vi teste den skikkelig :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Leaffen

Sitat fra: Quattro på fredag 25. januar 2013, klokken 18:54
Da har jeg prøvekjørt, fikk en tur fra Alnabru til Fjellhamar og tilbake. Det var veldig glatt så fikk ikke helt testet ut bilen som jeg ville.

Eneste støy i bilen var vind og hjul, det er alt, syntes systemet med kun gass og brems uten følte girskift var helt suverent.


Har vært sidepassasjer på en 1,5 timer tur her Bergen ved en anledning i forrige uke. På denne turen fikk jeg egentlig godfølelsen. Og jeg gledet meg bare til å få forsøke bilen selv.

Fikk meg en prøvetur bak rattet midt i rushen fra Alna til Lillestrøm på mandag i denne uken.

Etter et par skikkelige pedaltrøkk for å kjenne litt på ytelsene, fant jeg fort komfortfølelsen i bilen. Dette er en først og fremst en komfortbil. Lavt støynivå (som du også nevner). Faktisk betraktelig lavere dekkstøy enn på Leifen. Helt klart en bil som innbyr til passiv kjøring. Det som faktisk overrasket meg mest var at dette faktisk er en komfortbil. Ingen grunn til å drive med aktiv kjøring. Bilen, med dens kraftfulle utseende, gir nok respekt overfor andre bilister. Det er ingen som ypper seg. Alle vet (helt intuitivt) at her kan man bare melde pass allerede i utgangspunktet.

Glemte fullstendig å knotte på skjermen. Hvorfor skal man ødelegge en god kjøreopplevelse med å knotte seg vekk i dataverdenen? Kommer sikkert (kanskje) til å bruke mer tid på skjermen når bilen kommer på tunet. Sikkert masse greit man kan fordype seg i. Men alt til sin tid.

Dette er kort og greit en fantastisk bil. Prøvekjøringen ga i hvert fall meg godfølelsen. Kommer garantert til å gjennomføre kjøpet.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Quattro

Sitat fra: laumb på tirsdag 22. januar 2013, klokken 23:01

Personlig har jeg meget stor tiltro til at i framtiden så vil vi alle mann kjøre elektrisk bil til vanlig (unntaket blir nok gamle veteranbiler og ting man beholder for samlerverdi). Med det mener jeg ikke nødvendigvis helelektrisk, men elektrisk drivlinje, og kanskje brenselsceller, fusjons-energi (kanskje litt mer enn nær framtid) e.l. som miljøvennlig energikilde, og da er det viktig å være pioneerer i dette feltet, og ha mange års kunnskap på nakken. Blir det helelektrisk, så vil nok Tesla ligge frampå i mange, mange år - blir det en variant med noe annet drivstoff - så får vi håpe at de er tilpasningsdyktige.

For informasjon så trenger du en atombombe for å starte en fusjon....
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

laumb

Teoretisk skal det gå å benytte kaldfusjon. Dessverre har ingen kommet lenger enn teorien på dette feltet.

Om du ikke har lest om Rossi og hans kaldfusjonsmaskin (utgir seg for å være troverdig, men er nok en scam av de større sortene) så har du mange, mange timer med lesestoff foran deg som er artig og underholdende.

En dog - jeg tror at på ett gitt tidspunkt mellom 10 og 10 tusen år fra nå - så er det en realitet.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Quattro på onsdag 06. februar 2013, klokken 13:57For informasjon så trenger du en atombombe for å starte en fusjon....
Ikke riktig. Man trenger høy temperatur og/eller høyt trykk, og en atombombe er en måte å få til dette, men det er ikke den eneste måten. ITER er det mest avanserte som skjer på området, der man bruker oppvarmet hydrogen-plasma som er innesluttet i et sterkt magnetfelt for å få til fusjon.

Jeg tror kommersiell (varm) fusjon er mulig, men jeg tviler på at det vil bli spesielt stort. Innen vi får utviklet all nødvendig teknologi vil solceller være så billige at fusjon er unødvendig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Quattro

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 06. februar 2013, klokken 14:34
Sitat fra: Quattro på onsdag 06. februar 2013, klokken 13:57For informasjon så trenger du en atombombe for å starte en fusjon....
Ikke riktig. Man trenger høy temperatur og/eller høyt trykk, og en atombombe er en måte å få til dette, men det er ikke den eneste måten.

Dette var selvmotsigende, hvordan kan det være feil når en atombombe er måten for å få dette til  :P
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Quattro på onsdag 06. februar 2013, klokken 14:45
Dette var selvmotsigende, hvordan kan det være feil når en atombombe er måten for å få dette til  :P
Det er en måte, ikke måten. Forstår du ikke forskjellen?

Det er mulig å koke ett egg med en atombombe, det er altså en måte å koke ett egg på. Det er IKKE måten å koke ett egg på, ihvertfall ikke hjemme hos meg!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA