Taxi i Finnmark gikk tom for strøm

Startet av daktari, lør 10. jan 2026, kl. 10:07

« forrige - neste »

vinterdekk

Er 85 km fra Skaidi til Alta, og Skaidi er det siste stedet hvor sjåføren hadde mulighet til å lade. Så om bilen viste 69 km gjenværende ved Skaidi, så passer hypotesen skremmende bra om at kilometer gjenværende ble tolket som prosent gjenværende. NRK burde se over vinklingen i saken en gang til, for her kan taxi sjåføren ha gjort en stor feilvurdering.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektrisitetsbil

Når har slimålen Sylvi Listhaug sjekket fakta og realiteter før hun slenger ut påstander for å slå politisk mynt?

vinterdekk

Hammerfest Taxi har vel mest grunn for å være fornøyd. Det ville vel tatt seg dårlig ut om trafikkleder måtte ha sagt unnskyld for feilen taxisjåføren gjorde. :blank:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

filtvet

Kan vel ikke regne med at en taxi til enhver tid skal være ladet 90-100% Alle som har bodd i Finnmark vet av en eller flere overganger kan være stengt i timer og tom dager. Vi har også buss-historien. El egner seg ikke der oppe.

RJK

Sitat fra: filtvet på man 26. jan 2026, kl. 10:37Kan vel ikke regne med at en taxi til enhver tid skal være ladet 90-100% Alle som har bodd i Finnmark vet av en eller flere overganger kan være stengt i timer og tom dager. Vi har også buss-historien. El egner seg ikke der oppe.
Andre taxi-selskap der oppe, er uenig med deg og det innvolverte selskapet.

Uansett, man snakker ikke om å alltid ha 90-100, men når de får et oppdrag som betyr at de må passere en fjellovergang, og det er kald vinter og motvind, eller motvind og slush på veiene, så må de selvsagt ta høyde for mere strømbruk.

Da må de enten lade i forkant av oppdraget, eller ihvertfall stoppe og lade der det er mulig, om de blir så lavt at det kan bli problematisk.

Gjelder jo uansett ved fjelloverganger, ta høyde for at ting kan endre seg på turen, og forbered seg på uventede problemer. Været kan snu fort, selv om værmeldingen sier det skal bli fint, for lokale forhold kan ikke værmeldingen alltid fange opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på man 26. jan 2026, kl. 10:37Kan vel ikke regne med at en taxi til enhver tid skal være ladet 90-100% Alle som har bodd i Finnmark vet av en eller flere overganger kan være stengt i timer og tom dager. Vi har også buss-historien. El egner seg ikke der oppe.

90-100%? Turen det skrives om var på under 15 mil. Jeg ser Hammerfest taxi i hvert fall kjører Kia EV6 og Xpeng P7. Det er altså biler som selv om de har forbruk 3 ganger høyere enn WLTP så vil de likevel ikke trenge 90 % for å komme seg frem.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på man 26. jan 2026, kl. 10:58
Andre taxi-selskap der oppe, er uenig med deg og det innvolverte selskapet.

Uansett, man snakker ikke om å alltid ha 90-100, men når de får et oppdrag som betyr at de må passere en fjellovergang, og det er kald vinter og motvind, eller motvind og slush på veiene, så må de selvsagt ta høyde for mere strømbruk.

Da må de enten lade i forkant av oppdraget, eller ihvertfall stoppe og lade der det er mulig, om de blir så lavt at det kan bli problematisk.

Gjelder jo uansett ved fjelloverganger, ta høyde for at ting kan endre seg på turen, og forbered seg på uventede problemer. Været kan snu fort, selv om værmeldingen sier det skal bli fint, for lokale forhold kan ikke værmeldingen alltid fange opp.

Det er jo VELDIG SÆRT av et taxi-selskap som mener at eltaxi ikke er egnet der oppe pga lav rekkevidde, å velge en bil som har 200km mindre rekkevidde enn andre tilgjengelige elbiler.

Det er som å si at frukten er for liten i en Kiwi-butikk, og velge eple i stedet for melon.

Brukeren "Finnøy" på dette forumet har laget, og oppdaterer, en helt fantastisk oversikt over rekkevidde, dersom det er kritisk. Dersom det kun skal kjøpes Toyota kommer også de med større batteri i Touring-bilen.

Er jo 100-vis av modeller med rekkevidde over 619 km, og nå også med lynrask lading på over 300 kW. Så nå er det absolutt ingen unnskyldning for ikke å velge elbil. Vil tro at taxi-eiere, og ikke minst taxi-sjåfører, vil med riktig elbil aldri bytte tilbake til diesel.

Link til oversikten ligger i første innlegg i Finnøy sin tråd over rekkevidde, og så kan en velge å sortere fallende på WLTP for å få de lengstgående på topp. Tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Nå vet jeg ikke hvilken bil det gjaldt, men den hadde nok endel mer enn 200 km rekkevidde på sommerstid, i og med at sjåfør visstnok ble overrasket over hvor mye mindre rekkevidden ble i disse forholdene, som forøvrig var meldt!

Men helt enig, langt viktigere å velge en egnet bil med god rekkevidde og rask lading når man utfører kritiske tjenester i Nord-Norge og fjelltrakter sørpå i dette landet.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på man 26. jan 2026, kl. 12:41Nå vet jeg ikke hvilken bil det gjaldt, men den hadde nok endel mer enn 200 km rekkevidde på sommerstid, i og med at sjåfør visstnok ble overrasket over hvor mye mindre rekkevidden ble i disse forholdene, som forøvrig var meldt!

Men helt enig, langt viktigere å velge en egnet bil med god rekkevidde og rask lading når man utfører kritiske tjenester i Nord-Norge og fjelltrakter sørpå i dette landet.

Dersom det var et svar til det jeg skrev så skrev jeg "som har 200km mindre rekkevidde enn andre tilgjengelige elbiler." . Altså ikke at den kun går 200km, men 200km kortere enn en del sammenlignbare biler.

Her er f.eks. testen av Toyota BZ4X, som strandet for den uerfarne elbil-taxi-sjåføren.
Tesla Model Y                         2021-

Jan-Børre Olsen

Problemet med oss EV-eier er at alle sier at EV er jævla bra. Selgere sier at EV er jævla bra, ELbilforeningen sier at EV er jævla, media(i det siste)sier at EV er jævla bra, bra men ingen sier hvilken EV som er jævla bra. Alle er liksom så jævla bra men så viser det seg at noen er jævla god å kjøre men går kort, noen andre igjen lader jævla sakte men går ganske langt...på sommeren, enda noen andre er ikke så værst men har elendig app, noen har sabla god app og går ganske langt men sliter med kvaliteten, noen er kalde, noen har få forhandlere osv osv osv.

Det er et jævla 4D sjakk for å kjøpe "riktig" bil og som fortsatt er "riktig" om 2-3år. Den ene etter den andre elbilen blir hypet opp i tur og orden for så å være totalt udugelig etter første vintertest.
Det er alltid noen i ettertid som sier:"Åja til pass for han som kjøpte den drittbilen, burde kjøpt en sånn istedenfor en sånn".

Selv kjører jeg en Ariya 87kWt i Finnmark og nå i -30 grader er bilen i prinsippet en 2,4 tonn mopedbil. Kan kjøre langt men gjør det bare én gang. En ordinær 3 timers kjøretur blir så jævla lang og usikkerheten på hvordan turen går inntil man er "safe" er rett og slett utrivelig. Kan man bruke elbil i Finnmark? Ja åpenbart, mange gjør det og mange har absolutt ingen problemer med det. Jeg har mange kollegaer som kjører EV privat og vi er alle enige i at det fungerer utmerket til kjøring innen kommunens grenser(Sør-Varanger)på vinteren men noe mer enn det, fungerer faktisk ikke bilene noe særlig godt. Så ærlig må vi bare være. Det er steder jeg rett og slett ikke kan dra til fordi jeg kjører EV. Jeg har tilhenger som jeg ikke kan dra pga at jeg kjører EV. Det er bare realiteten jeg har godtatt. Dette er min tredje EV. Det blir ikke noe fjerde.

Taxisjåføren gjorde en feilvurdering, mener det kom fram i en artikkel en plass(mulig i iFinnmark) og ladet ikke i Skaidi fordi bilens GOM sa at det var mer enn nok rekkevidde til å komme over Sennalandet med grei margin. Igjen, man blir jo til tider jævla lei av måtte tolke GOM, sammenligne tidligere turer, vurdere temperatur og kjøreforhold på detaljnivå bare for å kjøre fra a til b. Taxisjåføren har ikke timesbetalt, kunden betaler ikke for at bilen står til lading i en time og så kan alle selvsagt si:"Ja hva tjente han når bilen måtte bli hentet av redingsbil da?". Selvfølgelig mindre men det er vurderingen som sikkert ble gjort; gjenstående avstand vs GOM. "Konkurrenten" har ikke disse utfordringene. Der er ikke rekkevidden noe tema og ei heller å måtte fylle tanken hvis det var behov for det. Tidsbruket utgjør ikke noe merutgift for sjåføren.

Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke for lenge siden er blitt kommunisert at EV helt åpenbart ikke er for alle. Det er ikke det. For mange er det helt utmerket, de er fornøyde, supre greier. Men for oss som det ikke fungerer for(ingen skal si at jeg ikke har prøvd), burde det ikke være noe kontrovers å si at diesel/bensin er det eneste alternativet hvis hjulene skal gå rundt(pun intended). At denne diskusjonen skal være så polarisert virker helt sprøtt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

daktari

Alle har vel vært enige om at dere i Finnmark med 5+ timer blærekapasitet, som alltid kjører med 2 tonn henger i -30 i kuling motvind på vidda og HATER pauser skal ha diesel?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tor 29. jan 2026, kl. 21:05Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke for lenge siden er blitt kommunisert at EV helt åpenbart ikke er for alle. Det er ikke det. For mange er det helt utmerket, de er fornøyde, supre greier. Men for oss som det ikke fungerer for(ingen skal si at jeg ikke har prøvd), burde det ikke være noe kontrovers å si at diesel/bensin er det eneste alternativet hvis hjulene skal gå rundt(pun intended). At denne diskusjonen skal være så polarisert virker helt sprøtt.

Hvem er det som sier at elbil er for alle? Kan ikke si at jeg har sett noen påstå det.
Det fins selvfølgelig de som skal kjøre 4-5 timer inn i ødemarka et sted uten strøm, gjerne med tung henger. For de 99,9% andre så fungerer det helt fint med elbil. At du bekymrer deg for å kjøre 3 timer i kulda med elbil sier ikke noe generelt om elbil, det sier bare noe om deg og/eller bilen du har.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i din påstand om at alle sier at elbil er flott men ingen sier hvilken elbil som er flott. Det er jo en masse tester av alle tenkelige elbiler, og senest i går kjørte NAF rekkeviddetest.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

RJK

Hadde faktisk vært gøy om NAF på sin rekkeviddetest, hadde latt ettpar biler som kjørte med tilhenger, så man kunne sett, spesielt i en slik vintertest, hvordan de ville prestert mot samme bil uten henger...! 👍
Bosted Oslo

Håvar

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tor 29. jan 2026, kl. 21:05Det er et jævla 4D sjakk for å kjøpe "riktig" bil og som fortsatt er "riktig" om 2-3år. Den ene etter den andre elbilen blir hypet opp i tur og orden for så å være totalt udugelig etter første vintertest.
Det er alltid noen i ettertid som sier:"Åja til pass for han som kjøpte den drittbilen, burde kjøpt en sånn istedenfor en sånn".

Er ikke det omtrent det samme alle sa om taxisjåførene som _ikke_ kjøpte E-klasse, XC70 eller Prius for 20 år siden? "Åja har han kjøpt VAG med DSG? kommer til å streike første året" "Åja, har han kjøpt Toyota diesel, må nok bytte motoren neste år"

"Riktig bil" var ikke bare enkelt før elbilen heller, men aktorer som Elbilforeningen har ikke vært villig til å diskutere utfordringer i stor nok grad. Alt som ikke er postiivt feiles under teppet
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: Håvar på fre 30. jan 2026, kl. 11:18"Riktig bil" var ikke bare enkelt før elbilen heller, men aktorer som Elbilforeningen har ikke vært villig til å diskutere utfordringer i stor nok grad. Alt som ikke er postiivt feiles under teppet

Gjør det det? Jeg gikk inn på elbil.no nå for å sjekke påstanden din. Allerede øverst på sida kommer en artikkel om flatt 12 V batteri i elbiler. Litt lengre ned kommer "Mange feil avdekkes: De beste og verste elbilene på EU-kontroll". Videre nedover på forsiden kommer artikkelen om at 4 av 10 hurtigladere mangler kortbetaling, og ganske langt ned ligger "Vinteranalyse av Toyota Proace Verso: Tekniske mangler gjør vinteren tøffere enn nødvendig".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA