Nytt 12V batteri med for små poler

Startet av kodax, fre 09. jan 2026, kl. 13:17

« forrige - neste »

kodax

Jeg fikk varsel om lav spenning på12V, så jeg kjøpte dette:
https://www.thansen.no/bil/tesla-model-x-75d-awd-525hk/batterier/t120372/g2100
Men da jeg skulle bytte, så jeg at polene på dette var mindre enn det som står i. Ser ut som det er et AtlasBX B19 i disse, men ser ikke umiddelbart at det selges i Norge over disk. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Kjøpe rett fra Tesla?
(Så en video der de solgte batterier med egne hylser til å ha utenpå polene for å øke diameteren.)
Noen som vet om slike hylser er standard, og gir god nok kontakt? Tror jeg da heller bytter polskoene, men det kan kanskje bli litt jall hvis Tesla senere skal skru på den.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla skal ha 2500,- inkl mva for å selge meg det, tar jeg det på service hos dem koster det 702,- uten mva, og totalt 3177,- inkl arbeid og mva.
Toralprisen er grei for de som ikke vil gjøre det selv, men å kjøpe bare batteriet hos dem er uaktuelt.
Hvor kan jeg finne et til normal pris som passer, mon tro?
Model Y - Model 3

Rosstopher

Adaptere funker fint. En gang bøyde jeg til noe flatt metall og la mellom og det funka også fint i årevis, men jeg vil ikke anbefale det. Bare google "batteri pol adapter" e.l.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

kodax

Er det små strømmer, så går det greit som en nødløsning, men på sikt blir det nok korrosjon eller sulfatering.
Model Y - Model 3

kodax

Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA