Autohold brakecleaning mode

Startet av Marecat, tor 25. des 2025, kl. 14:07

« forrige - neste »

Marecat

Har 2024 Kona- når jeg bruker brakecleaning mode i «autohold» er jeg litt usikker på om bremsene legger seg litt på. Etter hva  jeg skjønner så går den automatisk tilbake til autohold etter 10 oppbremsinger.
Ligger bremsene litt på hele tiden mellom oppbremsingene?

Elektrisitetsbil

Var ikke klar over denne funksjonen, men ser på YT at den har litt vekslende virkning. I fuktig vær ruster bremseskivene på Kona som bare det. Mine fikk gravrust ila kun en uke, og selv etter mange, harde nedbremsinger med parkbremsen i fart ble gravrusten ikke slitt bort. Over tid vil også den forsvinne ettersom skivene generelt slites mer.
Denne funksjonen er nok noe som må brukes jevnlig, spesielt om høsten/våren når luften har høy fuktighet, og da som forebyggende så fort en ser skivene har fått litt brun patina. Funksjonen virker ved at bilen bremser kun mekanisk med skivene de ca 10 første oppbremsingene inntil den igjen bremser med regenerering. Problemet er skivene bak, som uansett ikke får mer enn ca 30 % av bremseeffekten ved mekanisk oppbremsing, og dersom en kun bedriver lett oppbremsing under vanlig kjøring for å regulere farten eller stoppe rolig før veikryss og røde lys vil uansett ikke bremsene bak være i særlig vigør, ettersom bremsevirkningen foran vil være tilstrekkelig for å regulere farten. Cluet er noen HARDE oppbremsinger.
Å bremse med parkbremsen fra 80 km/t ned til 50 en 2-3 ganger er skikkelig effektivt. Ikke hør på de som sier dette er farlig. Parkbremsen slipper så fort en slipper knappen, og bilen er dønn stabil hele tiden.

Vidar_S

Sitat fra: Marecat på tor 25. des 2025, kl. 14:07Har 2024 Kona- når jeg bruker brakecleaning mode i «autohold» er jeg litt usikker på om bremsene legger seg litt på. Etter hva  jeg skjønner så går den automatisk tilbake til autohold etter 10 oppbremsinger.
Ligger bremsene litt på hele tiden mellom oppbremsingene?

Min erfaring er at bremsene ikke ligger litt på hele tiden mellom oppbremsingene, men når man bremser brukes kun klossene. For å få reell effekt bør man derfor ta noen kraftige oppbremsinger mens brakecleaning mode er aktiv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA