Familiebil med bakovervendte barnestoler

Startet av kenlee, ons 10. des 2025, kl. 08:29

« forrige - neste »

kenlee

Lurer på å be om en prøvekjøring på en kinesisk. Enten G6 eller sealion.
Denne 7 års garantien lokker noe.

Ser forøvrig at MG også er på vei med en tilsynelatende romslig familiebil med firehjulstrekk.
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kenlee på fre 12. des 2025, kl. 09:28Lurer på å be om en prøvekjøring på en kinesisk. Enten G6 eller sealion.
Denne 7 års garantien lokker noe.

Ser forøvrig at MG også er på vei med en tilsynelatende romslig familiebil med firehjulstrekk.

Du har ikke vurdert Xpeng G9? Får litt mer plass da. Ser de selges veldig rimelig for tiden som ny. Kan jo og kjøpes brukt.
Sikkert lurt å ta med baksetet rundt og prøve forskjellig.
Tesla Model Y                         2021-

kenlee

Vurdert denne også ja. Ligger noe over i pris for hva jeg egentlig var villig å gå for men absolutt interessant.

(Må også godkjennes hos madamen som ikke er så begeistret for altfor store biler)



Man kjøper vel bil utifra behovet man har på den tiden. Akkurat nå for oss i årene fremover er bakseteplass viktigst. Og 4x4. (Vet ikke hvor jeg vil med dette, kanskje bare rasjonalisere for meg selv å bytte bil  :-\  )
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Øyvind.h

Sitat fra: kenlee på fre 12. des 2025, kl. 09:28Lurer på å be om en prøvekjøring på en kinesisk. Enten G6 eller sealion.
Denne 7 års garantien lokker noe.
Skader ikke å prøvekjøre.
Med Sealion slipper du rammeløse dører, noe som kan være litt knotete på vinteren. Men software i Xpeng virker bedre. En kamerat fikk sin G9 nå og det eneste jeg savner i den er head-up display, ellers er det meste på plass. Fortsatt rammeløse dører og pinnehåndtak, men de spretter i det minste ut og er helt greie å bruke.

ID7 koster vel litt over 600 om du vil ha Exclusive-versjonen, eller litt over 500 i business-line.

Vurdert Smart #5? Den virker ganske romslig, lader lynraskt og har det meste på plass. Startpris 469, men kan nok ikke leveres før nyttår og går nok da opp i pris ettersom den er priset veldig gunstig fra start.

Mercedes lanserte akkurat nye GLB som virker romslig og med god rekkevidde, men den kommer nok ikke før til sommeren og bikker nok fort 600+ med litt utstyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Sitat fra: Øyvind.h på fre 12. des 2025, kl. 11:55
Sitat fra: kenlee på fre 12. des 2025, kl. 09:28Lurer på å be om en prøvekjøring på en kinesisk. Enten G6 eller sealion.
Denne 7 års garantien lokker noe.
Skader ikke å prøvekjøre.
Med Sealion slipper du rammeløse dører, noe som kan være litt knotete på vinteren. Men software i Xpeng virker bedre. En kamerat fikk sin G9 nå og det eneste jeg savner i den er head-up display, ellers er det meste på plass. Fortsatt rammeløse dører og pinnehåndtak, men de spretter i det minste ut og er helt greie å bruke.

ID7 koster vel litt over 600 om du vil ha Exclusive-versjonen, eller litt over 500 i business-line.

Vurdert Smart #5? Den virker ganske romslig, lader lynraskt og har det meste på plass. Startpris 469, men kan nok ikke leveres før nyttår og går nok da opp i pris ettersom den er priset veldig gunstig fra start.

Mercedes lanserte akkurat nye GLB som virker romslig og med god rekkevidde, men den kommer nok ikke før til sommeren og bikker nok fort 600+ med litt utstyr.

Smart #5 er lang leverings tid og, typ 6 måneder og ikke har de moms garanti heller så den blir fort 600k med sommer hjul
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Peugeot E-5008? Dersom plassen i den er noe tilsvarende som 5008 diesel så er den helt fantastisk. Også i bagasjerommet. Men vet E-5008 og ikke lenger har 3 delt baksete med 3 x isofix. Dessverre må du over å nybil om du skal 4x4 da de er på vei inn i butikker i disse dager.
De 2 ekstra setene er veldig kjekke og ha, men klart. Om en litt romslig 5 seter er godt nok spørs det om ikke det er enda mer for pengene.

ToWalkOrDrive

Ser at Motortrend hadde en sammenligningstest hvor den sammenligner "Compact SUV", som de kaller det i USA. Ikke alle ting der som er like relevant i Norge. Ser at Tesla får pes for at det kun er 1 USB foran, men at det er to ladeflater...hva trenger en mer enn en USB til da...og pes for høy pris på FSD...men det kjøper vel ingen i Norge... og VW ID4 får pes for at den ikke kan lades på Supercharger... det kan den selvsagt i Norge.

Ser for øvrig de nevner at Tesla Model Y er best på beinplass.., men den har ikke med Xpeng.

Men uansett, ser at Mach-E vinner testen, delvis fordi den er best/morsomst å kjøre. Aner ikke hvordan det er med beinplass / baklengs sete-plass... Så egentlig hadde Ford fortjent å selge mer av denne i Norge enn de gjør, synes jeg. Har sett flere tester i USA hvor den gjør det godt.

Synes det er rart det ikke er flere slike sammenligningstester i Norge...

https://www.motortrend.com/reviews/compact-ev-suv-comparison-test-model-y-vs-6-others

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

#23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. des 2025, kl. 15:10Men uansett, ser at Mach-E vinner testen, delvis fordi den er best/morsomst å kjøre. Aner ikke hvordan det er med beinplass / baklengs sete-plass... Så egentlig hadde Ford fortjent å selge mer av denne i Norge enn de gjør, synes jeg. Har sett flere tester i USA hvor den gjør det godt.

Mach-e er litt frakjørt. Den lader litt sakte, har høyt forbruk, lav tilhengervekt og laggy infotainment. Setene er og ganske enkle. Men bilen ser bra ut, og Rally versjonen er jo litt annerledes og kul.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. des 2025, kl. 15:10Ser at Motortrend hadde en sammenligningstest hvor den sammenligner "Compact SUV", som de kaller det i USA. Ikke alle ting der som er like relevant i Norge. Ser at Tesla får pes for at det kun er 1 USB foran, men at det er to ladeflater...hva trenger en mer enn en USB til da...og pes for høy pris på FSD...men det kjøper vel ingen i Norge... og VW ID4 får pes for at den ikke kan lades på Supercharger... det kan den selvsagt i Norge.

Ser for øvrig de nevner at Tesla Model Y er best på beinplass.., men den har ikke med Xpeng.

Men uansett, ser at Mach-E vinner testen, delvis fordi den er best/morsomst å kjøre. Aner ikke hvordan det er med beinplass / baklengs sete-plass... Så egentlig hadde Ford fortjent å selge mer av denne i Norge enn de gjør, synes jeg. Har sett flere tester i USA hvor den gjør det godt.

Synes det er rart det ikke er flere slike sammenligningstester i Norge...

https://www.motortrend.com/reviews/compact-ev-suv-comparison-test-model-y-vs-6-others



I og med kinesiske biler er basically bannlyst i statene så er mindre konkurranse blant elbiler, i Model y klassen er så har de vel enten Model Y, Mach E, id 4 og gm product i form av blazer og Honda prologue.
Rivian kommer med en snart og.
Så ikke så rart Mach E gjør det greit der men er forbikjørt av kineserne og Model Y, tipper Ford trekker Mach E ut av Europa snart og heller satser på Explorer og capri selv om de er mindre.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på lør 13. des 2025, kl. 16:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. des 2025, kl. 15:10Ser at Motortrend hadde en sammenligningstest hvor den sammenligner "Compact SUV", som de kaller det i USA. Ikke alle ting der som er like relevant i Norge. Ser at Tesla får pes for at det kun er 1 USB foran, men at det er to ladeflater...hva trenger en mer enn en USB til da...og pes for høy pris på FSD...men det kjøper vel ingen i Norge... og VW ID4 får pes for at den ikke kan lades på Supercharger... det kan den selvsagt i Norge.

Ser for øvrig de nevner at Tesla Model Y er best på beinplass.., men den har ikke med Xpeng.

Men uansett, ser at Mach-E vinner testen, delvis fordi den er best/morsomst å kjøre. Aner ikke hvordan det er med beinplass / baklengs sete-plass... Så egentlig hadde Ford fortjent å selge mer av denne i Norge enn de gjør, synes jeg. Har sett flere tester i USA hvor den gjør det godt.

Synes det er rart det ikke er flere slike sammenligningstester i Norge...

https://www.motortrend.com/reviews/compact-ev-suv-comparison-test-model-y-vs-6-others



I og med kinesiske biler er basically bannlyst i statene så er mindre konkurranse blant elbiler, i Model y klassen er så har de vel enten Model Y, Mach E, id 4 og gm product i form av blazer og Honda prologue.
Rivian kommer med en snart og.
Så ikke så rart Mach E gjør det greit der men er forbikjørt av kineserne og Model Y, tipper Ford trekker Mach E ut av Europa snart og heller satser på Explorer og capri selv om de er mindre.


Det var litt flere i testen, hvor Mach kom på 1. Plass

"
Here, we compare seven of the most popular EVs of 2025: the Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Toyota bZ, Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Equinox EV, and Volkswagen ID4. Nissan declined to send an Ariya and we elected not to bring a Subaru Solterra (a mechanical twin of the Toyota) because the refreshed 2026 model wasn't available. To find our winner, we evaluated their performance, range, charging, handling, and value to see which one delivers the most compelling combination.
"
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 13. des 2025, kl. 23:06"
Here, we compare seven of the most popular EVs of 2025: the Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Toyota bZ, Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Equinox EV, and Volkswagen ID4. Nissan declined to send an Ariya and we elected not to bring a Subaru Solterra (a mechanical twin of the Toyota) because the refreshed 2026 model wasn't available. To find our winner, we evaluated their performance, range, charging, handling, and value to see which one delivers the most compelling combination.
"
Tror konklusjonen i denne testen hadde blitt annerledes her. Som alltid er det lurt å lese detaljene, ikke bare konklusjonen.

Ble litt overrasket over hvor langt etter ID.4 og BZ4x var på rekkevidde. Mulig de ikke har samme oppdateringer i USA som i Europa?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søn 14. des 2025, kl. 09:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 13. des 2025, kl. 23:06"
Here, we compare seven of the most popular EVs of 2025: the Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Toyota bZ, Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Equinox EV, and Volkswagen ID4. Nissan declined to send an Ariya and we elected not to bring a Subaru Solterra (a mechanical twin of the Toyota) because the refreshed 2026 model wasn't available. To find our winner, we evaluated their performance, range, charging, handling, and value to see which one delivers the most compelling combination.
"
Tror konklusjonen i denne testen hadde blitt annerledes her. Som alltid er det lurt å lese detaljene, ikke bare konklusjonen.



Øhhh...ja, det påpekte jeg jo i det første innlegget.... kan gjenta den for de som ikke leste det:  ;)  ;D
Tesla Model Y                         2021-

kenlee

Etter en prøvekjøring med xpeng g6
God plass til bakovervendt sete med axkid one maksimalt trekt ut. Med meg på 180 foran. Her har jeg god plass og kunne sikkert sittet ennå litt trangere.


https://imgur.com/a/YhzaT3W

BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA