Viften går, men ingen varme, lav på kjølvæske også

Startet av Gul Think 2011 lithium, mandag 24. november 2025, klokken 09:21

« forrige - neste »

Gul Think 2011 lithium

Hei kjære Think-folk.

Viften går, men ingen varme, på min 2011 Lithium - kjøpte en kolbe på Finn, men den har feil kontakt.
Det er også lite kjølevæske, så mulig lekkasje.
Kan lite kjølevæske være årsaken, eller må jeg bytte kolbe?
Noen som har en kolbe til salgs? Med riktig kontakt ☺️

2 gule

worry

Hei,
De varmerne er kjent for å ha kort levetid. Men man kan jo ha flaks.  :)

Selv har har jeg hatt tre-fire brukte varmere i funksjon, men alle har sluttet å fungere. Enten pga  jordfeil (og da stopper bilen), eller fordi den ikke vil skru seg på. All elektronikk som styrer elementet i varmeren er bakt inn i epoksy, eller lignende, så den er vanskelig å reparere.

Men, jeg er ganske sikker på at den du har kjøpt er lik den som satt i bilen din. Kontakten som styrer varmeren er vel lik?

Jeg mener du bare kan klippe av hovedkablene og flytte over den som passer din bil. Det går jo bare 20A eller noe sånn, så det er ikke så utfordrende. Men det er høy spenning, så isoler godt.

Angående lite kjølevæske: Dette har vært forklart som årsak til at varmerne gikk i stykker. Uten vann, så brenner elementet i stykker. Du må lufte, så du vet at det er vann i varmeren.
Think lithium

Gul Think 2011 lithium

Takk ☺️

Denne bilen har jeg hatt siden 2018 og mener jeg har byttet kolbe på den en gang før - da var det jordfeil el, i hvert fall fikk jeg feilmelding.

Den andre bilen hadde kolbe som ikke virket da jeg kjøpte den, selger byttet denne - solgt i "perfekt stand"

Vet du mulig grunn til at det er lite kjølevæske? Den andre hadde en lekkasje i fjor, som vi fant og fikk tettet, men på denne kunne de ikke se at det hadde lekket ut noe - den sto på verkstet i dag.
Mye penger ut vinduet - da de ikke visste hva de skulle gjøre med kontakten.
Men hvis det bare er å bytte om fra den ene kolben til den andre, kan jeg sjekke om de vil prøve seg igjen.
Verkstedet nevnte at bensinbiler kan miste kjølevæske pga trykket.

Takk for all info og hjelp - jeg håper å ha bilene mine i mange år til. Fint å kunne bruke lokale verksted også, å slippe å kjøre til Elbilmek hver gang det skjer noe. ☺️
2 gule

worry

Slike kretser med vann som kontinuerlig blir kald og varm, er ofte utsatt for at det danner seg luftbobler. Og de samler seg på utsatte steder. Hjemme; i radiatorer, men i Think ofte i varmeren. Det må luftes ut, og det er ikke laget et opplegg for det originalt fra Think. Når luftmengden blir stor nok så kan det skade varmeren. Altså en varmer uten vann rundt elementet.

Siden vannet sirkulerer fra motorrommet inn til kupeen (varmeapparatet), så ut igjen til pumpe og varmekolbe, så er det etter kolben det er lurt å lufte.
Her bør det monteres et T-stykke. På avløpet fra T-stykket; en stengeventil og en slange som er lang nok til å rekke oppi lagertanken for kjølevann. Når du skal lufte, ta av lokket på tanken og legg slangen oppi. Åpne ventilen mens kretsen går. Pumpe for varmekretsen går bare når vifte er over null, og varmerattet på rødt.
Think lithium

Gul Think 2011 lithium

Takk, jeg skal ta en prat med verkstedet og se om de kan ta tak i dette. Spør deg gjerne om det er noe mer info som trengs.
Har forresten lagt inn en venneforeslørsel på Facebook - det er vel ikke så mange igjen av oss Think-kjørere her i området lengre.
Jeg har kun Think - og kjører mine hver dag ☺️
2 gule

worry

Flott! Vi må holde de i gang, og ute i trafikken.  :)
Bare ta kontakt.
Think lithium

Gul Think 2011 lithium

Lit usikker på det med å flytte over.
Koblingen / kontakten det er snakk om er rund på bilen (og den gamle kolben) og firkantet på kolben (eller motsatt - har dem ikke her). Kan denne kontakten flyttes fra den gamle kolben til den nye, eller er det noe annet du mener?
2 gule

worry

Jeg skjønner at du er skeptisk. Men du bruker et kompetent verksted, om jeg ikke har misforstått?

Varmerne for Gen1 og Gen2 Think den samme, mener jeg. Det ser du sikkert. Think har montert sin kontakt, som er forskjellig på de to (Gen1 og Gen2). Alle originale biler med lithium-batteri er Gen2.

Det er de to tykke lederne som må klippes og kobles igjen til riktig kontakt. Det var bra du spurte egentlig, for jeg kom på nå at man sannsynligvis må holde orden på pluss og minus.

Legger ved noe dokumentasjon fra produsenten MES-DEA.
Think lithium

worry

Om du vil slippe å bruke tid og penger på en løsning som kanskje svikter på nytt, så kan du vurdere Marius sin genialt enkle variant. Da går det ikke ut over kjørelengden heller. :)

Think lithium

Gul Think 2011 lithium

Skjønner ikke hva slags varmeapparat han har - hva slags støpsel har det og hvor kobler han det til?
2 gule

Gul Think 2011 lithium

Har kopiert all infoen og sendt til vekrstedet, får håpe de tør å bytte apparatet nå ☺️
2 gule

Gul Think 2011 lithium

Er det forresten noen som passer på at brukbare Think deler ikke blir kastet?
Ser at det er en bil til salgs på Finn nå, jeg har dessverre ikke plass til flere enn de 2 Thinkene jeg har.
2 gule

worry

Tja, vi prøver redde deler fra å bli skrotet. Men plass er et problem ja.

Marius viser fram en batteribank, som i prinsippet er et fritidsbatteri med lader inkludert, samt en omformer til 230 volt. Så kan du bruke en vanlig varmevifte fra den. Ingenting blir fastmontert i bilen. Eller inkludert i bilen sitt system.

Kjapt regnestykke: Om du kjøper et litium fritidsbatteri på 100Ah, så har du ca 1,2 kWh tilgjengelig. Da kan du bruke en 1000W varmeovn en drøy time før ny opplading.
Think lithium

Gul Think 2011 lithium

Da skal jeg lete etter batteri og en passe varmeovn ☺️ regner med at jeg finner alt dette på Biltema ☺️
Har du prøvd dette selv?

Verkstedet ville ikke ta noe mer i varmeapparatet 😅 og visstnok ingen som driver med høyspent på denne siden av fjorden.

2 gule

worry

Har ikke prøvd akkurat dette i Think, men tilsvarende til campingformål. Må jo ha kaldt øl på festival!
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA