Adaptive LED lys ift Laserlys

Startet av Contango, søn 23. nov 2025, kl. 12:24

« forrige - neste »

Contango

Er det noen som kan utdanne meg på hva forskjellene er? Og er det de samme lysene fra bilen kom på markedet eller er det forskjeller på årsmodellene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Er vel samme lys (med laser) frem til facelift, dvs -25 modellen. Laserlysene har i tester gått for å være noen av de bedre, men de brukes i ett begrenset fartsområde, og uten møtende trafikk. Synes vår -24 modell har bra lys i hvert fall, facelift har jeg ikke prøvd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Takk. Når jeg leser (de dårlige) beskrivelsene er forståelsen min at Adaptive LED Lights er det samme som Matrix hos andre fabrikanter. Laserlys er et tilleggslys som har lang rekkevidde, og da vel er det du beskriver som noe som brukes i et begrenset omfang. Det virker videre som facelift i utgangspunktet har dårligere lys ved at Matrix og Laser har blitt splittet opp, og at man der må kjøpe Laser separat. Så mens pre facelift har vanlige LED eller Laser, så har facelift vanlige LED, Matrix, eller Matrix pluss Laser. Vurderingen din av ditt lys er da basis Matrix pluss Laser, og det er vel den utstyrskombinasjonen som også går igjen i lystestene på nettet. Hvordan kun Matrix ser ut er da litt vanskelig å forstå.

turfsurf

Facelift får man ikke kjøpt laser til meg bekjent. De adaptive LEDene på vår er ikke Matrix, men svinger som det gjorde med Xenon lys. Det har både fordeler og ulemper vs matrix.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Kanskje en avsporing, men iX har matrix+sving+laser. Kanskje den mest elegante matrix-løsningen jeg har hatt, jeg mistenker ganske mangw dioder.

Ser tydelig når laser kobler inn, men det er jo ganske sjeldent der jeg kjører.

Kanskje kunne standard matrix vært enda litt sterkere.

Aner ikke hva i4 tilbyr.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Contango

Sitat fra: turfsurf på søn 23. nov 2025, kl. 17:03De adaptive LEDene på vår er ikke Matrix, men svinger som det gjorde med Xenon lys.
Pussig. Her er hva jeg sakset fra en BMW side (ikke spesifikt om I4 men en generell beskrivelse):

"What are the advantages of the Adaptive LED Headlights in my BMW?
Whether pedestrians or cyclists – especially in the city, you have to keep an eye on the roadside. Your BMW recognises this too. Accordingly, the Adaptive LED Headlights (SA 552) automatically illuminate the lateral areas more strongly. On the motorway, however, your gaze is mainly directed forward. Consequently, the headlights automatically adjust the headlight range – the beam becomes narrower and longer. Other functions that distribute the light variably: Bad weather light, roundabout light and country road light. The Adaptive LED Headlights in your BMW include low-beam and high-beam headlights, daytime driving lights and accent lights with turn indicators. They are also equipped with Adaptive Headlights including variable light distribution and cornering light, as well as "BMW Selective Beam", the non-glare high-beam assistant. It detects oncoming vehicles as well as vehicles in front and automatically excludes them from the main beam. In contrast, the conventional series LED headlights have only two states: Low-beam headlight/driving lights and high-beam headlight."

turfsurf

Ja, ser de former lysstrålen. Er vel det som ligger i "adaptive". Men det gjøres ikke med å slå av/på segmenter så vidt jeg kan se. Har hatt flere biler med matrix lys (i3, iPace, Tesla, e-tron), og der er det lett å se hvordan segmenter slås av og på. Ser ikke likt ut på i4.

Dette er dog min personlige observasjon, ikke noe jeg har gjort mye forskning på...

daktari

Det er jo bare å ta en titt inn mot lykten, litt fra skrå med lyset på. Da kan men se antall dioder, og det er ganske sikkert en "matrise".
Mine I-Pace videoer

kln66

Sitat fra: turfsurf på søn 23. nov 2025, kl. 17:03Facelift får man ikke kjøpt laser til meg bekjent. De adaptive LEDene på vår er ikke Matrix, men svinger som det gjorde med Xenon lys. Det har både fordeler og ulemper vs matrix.

Stemmer, facelift kan ikke leveres med laser frontlys. Derimot har faceliften laser baklys, som vel ikke har noen annen funksjon enn at det ser fancy ut

Contango

Takk. Ja, jeg har også konkludert med at Laser ikke leveres lenger. Etter sigende fordi dette lyset ikke møtte regelverk i en del regioner, og som Turfsurf også skriver, hadde begrenset verdi. Når jeg sjekker BMW Adaptive LED på Youtube, så ser det veldig Matrix ut. Det ville vel også være litt rart om BMW ikke hadde denne funksjonaliteten tilgjengelig som tilvalg lenger.

daktari

Litt tåke gjorde susen. Bilder av iX med adaptive laserlys under, med kun nærlys på. Begge lampene har et matrix oppsett. Bra ed dioder hvertfall.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på lør 29. nov 2025, kl. 09:55Litt tåke gjorde susen. Bilder av iX med adaptive laserlys under, med kun nærlys på. Begge lampene har et matrix oppsett. Bra ed dioder hvertfall.
Hadde vært kult med en drone som fulgte bilen når det var mørkt og filmet ved aktivering / deaktivering av laserlysene.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lør 29. nov 2025, kl. 12:52
Sitat fra: daktari på lør 29. nov 2025, kl. 09:55Litt tåke gjorde susen. Bilder av iX med adaptive laserlys under, med kun nærlys på. Begge lampene har et matrix oppsett. Bra ed dioder hvertfall.
Hadde vært kult med en drone som fulgte bilen når det var mørkt og filmet ved aktivering / deaktivering av laserlysene.
Tips Nyland!
Mine I-Pace videoer

Håvar

Ikke lett/billig å finne en med kompetanse til å fly drone i mørket. Det er utfordrende å filme en bil med drone når operatøren kan være maks 120 m fra drona
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på man 01. des 2025, kl. 09:14
Ikke lett/billig å finne en med kompetanse til å fly drone i mørket. Det er utfordrende å filme en bil med drone når operatøren kan være maks 120 m fra drona
Det løses vel med at dronen settes i funksjon for å følge dronepilot, og sette fører/dronepilot i bilen som skal følges.

Er vel slik mange "Action-scener" kjøres, da man vel slipper å holde på knapper på kontrollen når den funksjonen er aktivert, men må ha kontrollen på seg eller med seg!

Mener flere produsenter/modeller har mulighet for å stille at dronen enten skal følge etter, være over pilot eller være litt foran pilot. Usikker på om man og kan velge "til høyre" eller "til venstre" for pilot.

Man må selvsagt være litt lur ved valg av område det flyes i, så det ikke er høyspentmaster/linjer, skilt, bruer eller annet de kan komme borti under filming i fart/bevegelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA