Anbefalt ladeboks og ev. oppgradering av ladekurs?

Startet av Svein_H, fredag 14. november 2025, klokken 12:19

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg vurderer å bytte inn Zoe'en, og med den borte forsvinner også behovet for min Zaptec Zapcharger Portable som har funket prikkfritt i alle år. Ladeboksen vil mest sannsynlig bli levert i innbytte sammen med bilen, og har adapter for både 10A Schuko og 16A CEE rundstikk. Ladekursen min er 16A godkjent med rundstikk, men ved bytte av hjemmelader er det vel nå påkrevd med fast montering?

Det finnes vel ikke nye hjemmeladere med CEE rundstikk å få tak i vil jeg anta, så jeg må nok uansett belage meg på å gjøre noen endringer. Spørsmålet er da om jeg samtidig bør oppgradere ladekursen (til f.eks 20A eller mer), og hvilken hjemmelader vil dere anbefale?

Har mottatt en tilbud på ny bil, men en DEFA Solid hjemmelader inkludert i prisen. Her er det også endel elektrikerarbeid inkludert i monteringen, så da behøver ikke en oppgradering nødvendigvis koste meg noe, men spørsmålet er jo om det er noe poeng i en oppgradering. Hva tenker dere?

Edit: har også en tidligere tråd om samme emne, men den gangen ble det aldri satt ut i livet: https://elbilforum.no/index.php?topic=68390.0
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

DEFA Solid er en enkel og rimelig ladeboks med en integrert Type 2-ladekabel.
Det er enkelt å mellom4,6 kW, 3,6 kW eller 1,8 kW hvis ladestasjonen er koblet til en 20A kurs.
Kan justere ned ladeboksen til lavere effekt.

Det er ikke støtte for app, eller smartlading eller automatisk effekt justering. Så lenge en ikke trenger dette vil den helt sikkert fungere godt.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

RJK

Et spørsmål er jo om du vil tenke fremover, og innstallere en ladeboks som støtter V2G, altså mulighet til å sende strøm til huset eller nettet, når man får mulighet til det fra nettleverandør.

Easee og Zaptec har ladere for hjemmebruk, der boksene er laget for å støtte dette.

Det aktualiserer og å få elektriker til å endre opplegget så du kan støtte 11/22 kW effekt. Ladeboksene skal uansett kunne begrenses i programvaren til ikke å dra mer enn hva bilen takler, eller den grensen du setter for ikke å havne på for høyt effekttrinn.

Støtte for 22 kW kan jo være fint om det er strømbrudd slik at du ikke får strøm via nettet, men ønsker å ha nok effekt til å dra både komfyr, varmtvanstank, fryser, kjøleskap og varmepumpe/varmekabler/varmovner om det tilfeldigvis e kaldt ute.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

^ Tanken med dette er fin men vil det fungere ?

Er man pensjonist og har solceller på taket kan man fylle bilen på dagen og tappe den om natten, men er man i jobb et annet sted og bilen er borte når den skal fylles er det ikke mye hjelp. Om det blir sol eller ikke kan man heller ikke styre  :)

Når det gjelder å ha bilen som backup så vet alle med solceller på taken at går strømmen så virker heller ikke inverteren og du har ikke strøm du heller. Blir nok det samme med en bil som backup - noe systemer må ha strøm for å fungere. Ville i alle fall ikke satset på dette før standarden er moden - mye kan endres seg her.

Sats på en billig dum lader.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Svein_H

Takk for innspill. V2G er nok ikke aktuelt for meg på en god stund ennå. Bilen jeg har fått tilbud på har støtte for V2L, og det holder for meg. Det jeg trenger av strømstyring og justering har jeg også gjort i appen til bilen eller direkte på konsollet, så jeg klarer ikke helt å se behovet for en fancy og avansert ladeboks, men ting kan jo selvsagt forandre seg over tid.

Da gjenstår vel egentlig bare spørsmålet om jeg skal oppgradere ladekursen til 20A. Jeg ser at det kan være kjekt med litt ekstra effekt innimellom, men er det virkelig en nødvendighet? Jeg har klart meg fint med 16A/3.6kW i alle år, og da har jeg også såvidt klart å holde meg innenfor 5kW effektleddet. Jeg mener også å huske at kabelen mellom hus og garasje ikke er grov nok til en 20A ladekurs i tillegg til en vanlig 10A strømkurs for resten av garasjen ifølge elektrikeren som satte opp ladekursen opprinnelig (har nå 25A sikring på kursen ut til garasjen med eget fordelingsskap der ute), og at røret i bakken kanskje heller ikke takler en grovere kabel, så da blir det potensielt en god del mer jobb hvis jeg også må grave opp og legge nytt rør.

automat

Så vidt jeg vet kan ikke en ladestasjon stilles inn til å levere mer enn 80% av sikringsstørrelsen (og kabeldimmensjonen). Dvs Man får 13A lading på 16A kurs og 16A på en 20A kurs.

Som betyr at du må bytte sikring til 20A i fordelingsboksen, samt kabel til ladestasjon for å beholde 16 lading.

Spørsmålet er hvordan kravet til overdimmensjonering slår ut for 25A kursen fra huset og ut til garasjen, og hvor mye samtidighet som tillates. Det må vurderes av en installatør.

I værst tenkelige tilfelle må du nedgradere ladingen til 13A.

Med alle forbehold om at jeg har forstått regelverket rett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Hmm, det der var ikke så veldig lystig lesning... Nedgradering til 13A vil ikke funke om vinteren, da må bilen stå til lading omtrent hele tia når jeg er hjemme for å være klar til neste dag.

En tanke som slo meg... DEFA-ladeboksen skal jo komme ferdig montert iht tilbudet, så det er jo endel jobb som er inkludert der. Kanskje like greit å legge opp en ny 25A dedikert ladekurs for den, og heller bruke den gamle 25A kursen til garasjestrøm generelt?

RJK

Sjekk begrensningene i tilbudet. Det er garantert at de tar sine forbehold på bl.a. timetallet og antall meter med kabel fra skap til der punktet skal settes opp.

Overstiges en eller begge, så må du dekke vanlig timepris (minst) for det overskytende. Få avklart på forhånd hva timespris er hos elektriker, så du ikke får overpris på timer de fakturerer i ettertid.

Ihvertfall har det vært slik på andre slike avtaler jeg har lest, fra tidligere innlegg i andre tråder om emnet..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Har ikke tilbudet foran meg nå, men mener at det er inntil 10 meter kabel, 2,5 timer arbeid, 50km kjøring og 1 hullboring i vegg inkludert. Tror nok kanskje at det er minst like mye jobb å oppgradere eksisterende kurs som å legge opp en ny.

Ev. tilleggskostnad til befaring først må dekkes av meg, men jeg tenker uansett at det er greit å ta den kostnaden siden jeg bor såpass langt utpå bygda at det ikke er bare-bare å stikke innom for å få fikset noe i ettertid. Er også usikker på om jeg kan velge elektriker selv (tar helst en av de lokale) eller om jeg bare må godta en hvilken som helst elektriker som blir valgt for meg.

automat

For lenge siden kjøpte jeg en Ratio ladestasjon fra Elbilhjelpen som kan kobles til industrikontakt. Ser ut som de fortsatt har det i sortimentet: https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/8-14-16a-ladestasjon-6-ma-jfb-og-5m-t2?tm=ladestasjoner

Kan jo være noe å sjekket ut.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Om noen har behov for en Ratio Electric ladeboks har jeg liggende en slik. Se detaljer i kjøp og salg gruppen.

Ladeboksen har ikke jordfeilbryter type B som er pålagt etter senere retningslinjer.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

automat

Så lenge kontakten er satt opp for elbillading, og var godkjent for for dette på monteringstidspunktet, så er det ikke noe krav om at tilkoblet utstyr må ha B-vern.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Interessant! Ser at den ikke er på lager og at CEE-kontakten må bestilles som ekstrautstyr, er det noe man har lov til å montere selv?

Ladekursen min har B-vern montert i fordelingsboksen i garasjen, så da er det vel heller ikke påkrevd med innebygget B-vern i tillegg?

automat

Tipper du får det ferdig montert hvis det bestilles med dette. Har du B-vern i fordelingsboksen, så er det ikke behov for dette i ladestasjon.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Hadde Zoe'n på taksering idag, og fikk en kurant innbyttepris. Har også tenkt litt i helga, og ønsker å beholde Zaptec-laderen min. Da har jeg en godkjent og fungerende 16A ladekurs som jeg klarer meg lenge med, og den gamle Zaptec'en med CEE-stikk er uansett verdiløs for alle som ikke allerede har lagt opp en tilsvarende løsning, siden alt nytt må være fastmontert.

Er klar over at det er unødvendig med 400V som Zaptec'en gir, og at det sikkert også er endel tap i forbindelse med dette, men å legge opp en helt ny 20-25A kurs med dertil nødvendig graving og ekstraarbeid er en ganske kostbar investering som jeg ikke helt klarer å se nytteverdien av. Hva tenker dere?

Hva tror dere om denne som nødlader, i tilfelle Zaptec'en min tar kvelden og jeg uansett må koste på en ny kurs? https://www.defa.com/no/produkt/emove-baerbar-lader/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA