KIA EV6 GT En rakett av kjøreglede fra Kia

Startet av Boikott My Ass, søn 19. okt 2025, kl. 05:36

« forrige - neste »

Boikott My Ass

https://www.tek.no/test/i/pPo2kG/test-kia-ev6-gt


Og for den som liker å kjøre bil, så er kjøreglede viktigere enn forbruk.
Bmw 530i G30

esan

Når bruker man egentlig de egenskapene man faktisk betaler for i en bil som dette, uten å risikere lappen?

Rosstopher

Sitat fra: esan på man 20. okt 2025, kl. 10:50Når bruker man egentlig de egenskapene man faktisk betaler for i en bil som dette, uten å risikere lappen?

Når man bruker akselerasjon raskere enn 0-100 på 5,2 sekunder (som standard-versjonen vel har)? Det kan man vel bruke hver eneste gang man skal ut på motorveien? Hver eneste gang du gir bånn gass så kunne du jo hatt behov for en raskere bil. Når jeg gikk fra bil som gjorde 0-100 på 4,5 til en som gjør 0-100 på 5 sekunder så merket jeg tydelig forskjell.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Boikott My Ass

Det handler ikke bare om akselerasjon men også styrefølelse. Les mere om dette i linken under.

https://bergeblogg.no/artikkel/styrefolelse/
Bmw 530i G30

esan

Sitat fra: Rosstopher på man 20. okt 2025, kl. 12:40Når man bruker akselerasjon raskere enn 0-100 på 5,2 sekunder (som standard-versjonen vel har)?

Så du mener at du ikke kan kjøre trygt inn på motorveien med en akselerasjon på 0-100 på 5,2 sek?

Jeg har eid mange virkelig raske biler, inkludert f.eks. Porsche. Men i ettertid må jeg innrømme at ved normalt vettig bilbruk, har man ikke bruk for slike egenskaper. I hverdagen setter jeg mest pris på trygge kjøreegenskaper , komfort og det riktige utstyr.
Minner om at blant fossilbiler er akselerasjon på 0-100 på 5,2 sek svært raskt. Nå finnes elbiler med 0-100 på under 2 sek, og toppfart nærmere 300. Når skal man bruke slike egenskaper, og samtidig beholde livet og lappen?

RJK

Sitat fra: esan på man 20. okt 2025, kl. 21:55
Sitat fra: Rosstopher på man 20. okt 2025, kl. 12:40Når man bruker akselerasjon raskere enn 0-100 på 5,2 sekunder (som standard-versjonen vel har)?

Så du mener at du ikke kan kjøre trygt inn på motorveien med en akselerasjon på 0-100 på 5,2 sek?

Jeg har eid mange virkelig raske biler, inkludert f.eks. Porsche. Men i ettertid må jeg innrømme at ved normalt vettig bilbruk, har man ikke bruk for slike egenskaper. I hverdagen setter jeg mest pris på trygge kjøreegenskaper , komfort og det riktige utstyr.
Minner om at blant fossilbiler er akselerasjon på 0-100 på 5,2 sek svært raskt. Nå finnes elbiler med 0-100 på under 2 sek, og toppfart nærmere 300. Når skal man bruke slike egenskaper, og samtidig beholde livet og lappen?
Spørsmålet var når har man "bruk" for dette, og svaret var når man vil kjøre raskere enn den litt tregere versjonen. Sånn for å skrive det om.

Altså, liker man akselerasjon, så kan man benytte det lovlig i slike situasjoner. Så kan jo selvsagt våt/glatt veibane gjøre at man bør ta det mer piano, men er veien klar, asfalten tørr og fin, så vil man da kunne utnytte akselerasjonen i den raskere bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

"Ha bruk for" er umulig å diskutere. Det handler om hva man ønsker og hva man vil prioritere. Oppover svingete fjellveier er det ihvertfall gøy med mye effekt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA