Montere ekstralys

Startet av Audunk, tor 09. okt 2025, kl. 00:45

« forrige - neste »

Audunk

Jeg har omsider skaffet meg en Kia Niro, og er veldig fornøyd så langt, men ikke videre imponert over frontlyset. Noen her som har ettermontert ekstra fjernlys, type ledbar eller annet alternativ? Jeg vil gjerne ha noe som lyser opp bedre til sidene også. Denne virket interessant, men kanskje litt mange lums?
Hvor mange lums bør jeg gå for, og i hvilken grad påvirker det rekkevidden på bilen?
Jeg fant en butikk som angivelig skulle ha pærer til frontlyktene som skulle være 220% bedre enn de vanlige, og kun kostet noen 100-lapper. Klarer ikke å finne den igjen nå, men er litt skeptisk til om det er realistisk å forvente så stor forbedring i lysstyrken?
Er det mulig å montere en bryter for å skru den av på sommeren el når jeg ikke trenger å bruke den? Regner med det er vanskelig å få det til med en bryter inne i bilen, men kan godt være en bryter jeg kommer til under panseret.

RJK

Kan ikke svare deg på hvor mange lumen du trenger, kommer helt an på egne preferanser. Dog tror jeg mange ser seg blind på at de skal ha "det beste", og kjøper alt for lyssterke led-barer, og det kan gjøre at bytte fra å kjøre med led-baren på til å kjøre med den av, kan påvirke nattesynet ditt når du ikke kan ha den på. Altså først og fremst i den nærmeste og mest kritiske delen rett etter at den har blitt blendet ned.

Det vanlige er å ha en manuell switch der du kan slå den helt av, og ellers kobler den slik at den barer går på når du slår på langlysene. Så vidt meg bekjent er det ulovlig å montere den slik at den er på når bare nærlyset eller kjørelyset (de man ev. bruker om dagen istedet for nærlyset). Mulig det finnes noe unntak der de kun benyttes som grøftelys (visstnok mulig på noen...).

En LED-bar bruker veldig lite energi. I følge dette tenkte eksempelet som AI-oversikten til Google mener den at man bruker under 0,3 kWh totalt på en 7,5 timer tur, gitt at den bruker 35W effekt. Altså snakker vi 1-2 km brukt på en tur du ellers må lade minst en gang for å fullføre med bilen din.

Jeg vil påstå det er så lite at det er neglisjerbart...

AI-oversiktens svar:

"Strømforbruket til en LED-bar varierer mye, men du finner nøyaktig forbruk på produktets emballasje eller nettside, oppgitt i watt (W). Dette antallet watt sier noe om hvor mye strøm den bruker, som for eksempel en LED-bar på 90 W som bruker 90 watt per time den er på. For å beregne den totale kostnaden, multipliserer du wattforbruket med antall timer den er i bruk og deler på 1000 for å få kilowattimer (kWh), som deretter multipliseres med strømprisen din.
Slik finner du strømforbruket til din LED-bar:
Sjekk produktets emballasje: Se etter et klistremerke eller en merking med informasjon om effekten, for eksempel 35 W, 90 W, eller 180 W.
Finn informasjonen online: Gå inn på nettsiden til forhandleren eller produsenten og sjekk produktbeskrivelsen for "effekt" eller "watt" (W).
Eksempel på beregning:
En LED-bar bruker 35 watt (35 W).
Den brukes i 7,5 timer.
Bruk formelen: Watt * timer / 1000 = kWh.
35 W * 7,5 timer / 1000 = 0,2625 kWh.
Hvis strømprisen er 1 krone per kWh, koster dette deg 0,2625 kroner, eller 26,25 øre for 7,5 timer bruk."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

Strømforbruket er helt neglisjerbart med mindre du har tenkt å bruke bilen din som arbeidslampe.
Under kjøring trekker bilen i snitt fort 15kW eller mer, så et par tusendeler av dette i lys betyr ingenting

Som RJK sier ville jeg vært forsiktig med å ha for mye lys. Da blir du fullstendig mørkeblind når du må dimme ned for møtende trafikk. Og lang kastelengde gjør at du må dimme ned lenge veldig lenge, det er ugunstig å måtte kjøre over en halv kilometer i mørke for å ikke blende bilen som kommer imot.
I forrige jobben monterte jeg to slike på firmabilen, det var jeg veldig fornøyd med på svingete nordlandske veier:
https://www.ekstralys.no/lazer-linear-6-elite-kraftig-slank-led-fjernlys-bjelke

Denne https://www.ekstralys.no/lazer-st-8-evo-godkjent-led-ekstra-fjernlys er kanskje noe midt i mellom den trådstarter linket til og de jeg har erfaring med.

Ledbaren skal også passe i grillen så det blir ofte et kompromiss uansett
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Audunk

Takk for svar. Var nok litt uklar med hva jeg mente med den bryteren, mente selvfølgelig å ha den koblet til fjernlysene i utgangspunktet, med en bryter for muligheten til å skru den helt av når det ikke er så mørkt, og kun bruke de vanlige fjernlysene. Ser for meg å først og fremst bruke den nå på høsten og vinteren, og evt skru den av på sommertid og eventuelle andre situasjoner der behovet for kraftige lys ikke er like sterkt.
Tåkelys er ikke det jeg hadde i tankene.
Jeg jobber i ambulansen, og fjernlysene på de bilene er som regel helt fantastiske både spredning og fremover. Har ikke opplevd nevnte problemer med at nattsynet har blitt plagsomt påvirket av det, men har ikke vært bevisst på det heller.....
Kanskje lurt å høre med en av de bilansvarlige om de vet hvor kraftige de lampene er for å få et utgangspunkt.
Hvordan løser folk det med å få ledningen fra ledbaren inn til batteriet og fjernlyset når grillen er tett som på en elbil?

RJK

Jeg skjønte det med bryteren, og svarte deg deretter. Ingen uklarheter der.

Ja, det er jo unødvendig med ledbar når det er sommer og lyst, eller mest opplyste gater, sånn som inne i byen. Da trenger man sjeldent led-baren, og switcher den helt av.

Når man kjører mer i "skau" og snaufjell/vidda, kan en led-bar være god hjelp. Og da må den være koblet mot langlysene slik at den slås av når bilen ellers slår av langlysene, som i mange tilfeller er alt for tidlig.

Men da tenker jeg det blir lite med blending, den slår jo av langlysene bare den får et hint om noen lys/gatelys foran seg, selv om det er fort en km til man møtes.

Selv kjøpte jeg en slik som denne, men tenker den blir montert nå i høst. Tenker den er god nok for mitt behov.

https://www.bildeler.no/ekstralys-led/v/94474?

Den kan snues begge veier, altså ledbaren øverst eller nederst som på bildet her.

Ledningen vil nok bli klipset på så den går via et hulrom på Kona'en min, eventuelt under frontdekselet, så den verken vifter løst, eller jeg må bore hull, med fare for å treffe noe som ligger rett under/bak.

Det var og litt av grunnen for å gå for denne, slippe å ta nye hull for å få festet den, bare bruke de hullene som allerede er laget på bilen for å feste skiltet som nå er på bilen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Audunk på tor 09. okt 2025, kl. 00:45Jeg har omsider skaffet meg en Kia Niro, og er veldig fornøyd så langt, men ikke videre imponert over frontlyset. Noen her som har ettermontert ekstra fjernlys, type ledbar eller annet alternativ? Jeg vil gjerne ha noe som lyser opp bedre til sidene også. Denne virket interessant, men kanskje litt mange lums?
Hvor mange lums bør jeg gå for, og i hvilken grad påvirker det rekkevidden på bilen?
Jeg fant en butikk som angivelig skulle ha pærer til frontlyktene som skulle være 220% bedre enn de vanlige, og kun kostet noen 100-lapper. Klarer ikke å finne den igjen nå, men er litt skeptisk til om det er realistisk å forvente så stor forbedring i lysstyrken?
Er det mulig å montere en bryter for å skru den av på sommeren el når jeg ikke trenger å bruke den? Regner med det er vanskelig å få det til med en bryter inne i bilen, men kan godt være en bryter jeg kommer til under panseret.

Ser i hvert fall bra ut. Jeg fikk et firma til å montere min Helios (på Yaris) og ble utrolig forskjell. Mitt lysbilde ble litt smalt på svingete veier, men tror den du fant har litt bredere, uten at jeg vet det. Bør være noe du ser på. Uansett er det veldig bra lys.

Fikk nesten litt dårlig samvittighet for å lyse opp hele skogen for dyrene. Ser nytten med en bryter, ja.

Ser en del har testet den du har funnet, f.eks. han her:

Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA