Model 3 Highland

Startet av BMW850, onsdag 10. september 2025, klokken 21:07

« forrige - neste »

BMW850

Kona kjøpte en ny Model 3 shortrange bakhjulstrekk i sommer. Etter det jeg forstår ble hun rådet til å lade til 100% en gang i uka.
Spørsmålet er: kan disse lades til 100% og stå slik?! Eller er det som med min gamle Model S at bilen ikke bør stå lenge med denne SOC?

En annen ting - kjipt at ikke det er «creep» funksjon, har brukt det på min i alle år😉
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RJK

Du vil nok slite batteriet mer enn nødvendig og godt er, ved å la den stå lenge med 100%. Det anbefales sterkt å unngå!

Dog, den trenger å lades til 100% av og til, fordi det hjelper BMS med å bedre beregne rekkevidde.

Men jeg tenker en gang i måneden, i forkant av at du skal ut å kjøre, er mer enn tilstrekkelig. Kan fint la det gå 2 måneder mellom hver gang...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Bare så ingen skulle bli forvirret. Modellen "short range" finnes ikke, den heter "standard range".

Ellers er det som med andre batterier, bør ikke lagres over lengre periode på 100%
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA