Trenger ny SUV mom -bil!! Obs, sære krav

Startet av Tidelidei, søndag 31. august 2025, klokken 20:44

« forrige - neste »

Tidelidei

Det gikk litt fort i svingene i første ammetåke, og jeg endte opp med å kjøpe en EQC. Trodde den skulle være mer enn stor nok, men det var den jo ikke.
Mannen får ikke plass i passasjersetet med bilstol bak (Minikid 4), og vi må ta av hjulene på vogna for å få plass i baggasjerommet. Med ny baby sliter jeg til og med med å få plass til babystolen i passasjersetet med Minikid bak.
Må bare innse at jeg må ha en ny bil.

Krav:
- SUV
- Plass til Axkid minikid 4 og
en mann på 190 - eller babystol - i passasjersetet foran
- Ikke Tesla
- Sært krav: Lys beige seter (ja, vet det er merkelig, kanskje et langt liv med bilsyke har gjort at jeg får dårlige assosiasjoner av mørke seter, inkl. brune).
- Helst lyst beige interiør ellers også.
- Gjerne et par år gammel, men helst ikke noe mer enn 500K.
- God plass til barnevogn (løpevogn) uten å skulle demontere dekk

Finnes dette??

Øyvind.h

Flere suv'er som har bedre plass i bagasjerom og baksete enn EQC.
Kravet om lys beige legger kanskje noen begrensninger på utvalget, men hva med Xpeng G9? Mulig du kan prute ev av dem nedover på Finn. Den har ganske god plass i baksete og bagasjerom.

Skoda Enyaq kommer også med ganske romslig bagasjerom, men usikker på målene i baksetet mtp barnesete. Verd å sjekke ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen.Oslo

EQC er kjent for lite benplass bak i forhold til bilstørrelsen, så du er ikke alene. Tre kandidater som ofte løser «Minikid bak + 190 cm foran» og kan fås med lyst/beige interiør:

• Xpeng G9 – svært god benplass i 2. rad og dypt bagasjerom; finnes med lys/beige seter på enkelte utstyrsgrader.
  • BYD Tang – 7-seter med romslig andre rad; flere biler leveres med lys/tan interiør; bagasjen svelger joggevogn uten hjuldemontering.
  • Audi e-tron (55) / Q8 e-tron – eldre 55-utgaver ligger ofte innenfor budsjett brukt; kan ha «beige» innredning; komfortabel passasjerplass.

Nesten-treff som kan fungere, men må prøves med stolen: Skoda Enyaq 80, Nissan Ariya (87), BMW iX3.

Slik sjekker du i butikk på 10 min:

• Ta med Minikid 4 og monter korrekt bak passasjer – sett tilt slik du ville brukt den.
  • Still passasjersetet for 190 cm og sjekk knevinkel + at seterygg ikke presser uheldig mot stolen (følg manualen).
  • Legg joggevogna rett inn: se etter åpningsbredde og gulvdybde – bør gå inn på tvers uten å ta av hjul.
  • Notér felg-/dekkdim: store 21" spiser litt WLTP og komfort; 19–20" er ofte bedre familievalg.

Hvis «lys beige» er must-have: si fra om fargekode/interiørpakke når du finner aktuelle biler – noen serier har flere lyse varianter enn andre. Hvilken joggevogn (modell) har dere? Da er det lettere å si hvilke av bilene over som er «bankers».

automat

Det kan være vesentlig rimeligere å kjøpe barnestol og barnevogn som passer i bilen fremfor å kjøpe bil som passer til en bestemt stol og vogn.

Så vurder å bytte ut stol eller vogn hvis det løser noe. Kanskje kjøpe en egen mindre vogn til bilbruk i stedet for joggevognen?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

VW ID4 har i hvert fall god plass for 1,90 + barnesete bak.
Bør jo ha barnesetet bak den laveste personen, dersom du er lavere.

Sånn ellers kan det jo være verdt å ta en titt på ID Buzz.

Eller glemme budsjettet og bla opp 770.000 for en brukt Kia EV9.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

BMW iX, mye billig brukt, fås med lys beige interiør (Oyster).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 01. september 2025, klokken 07:16BMW iX, mye billig brukt, fås med lys beige interiør (Oyster).

Wow! Ser at en faktisk får tak i en iX 50, fully charged (kjørt rett over 100.000), under 3 år gammel, til 568.000 + reg. (594 km WLTP).
https://www.finn.no/mobility/item/423301393

...eller masse iX40 under 500.000.

Virker som en kjempe-bra bil det om bagasjeplassen er stor nok.
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Hvi kinesisk er aktuelt er det en del å velge i.
Xpeng X9 finner jeg bare med mørke seter på finn (pluss en nokså orange "brun")
Xpeng G6. Få biler på finn, men tilgjengelig ny innenfor din prisramme. Fås med hvite/offwhite interiør. Veldig god bakseteplass.

Ellers ville jeg sjekket BMW iX og kanskje iX3(usikker på bakseteplass) hvis 4x4 ikke er noe krav
Kan være verdt å se på Lexus RZ, de som har BZ4X kan sikkert si noe om bakseteplassen. Mulig setene her er litt for brune for din smak
ID.4/Q4etron/Enyaq leveres så vidt jeg vet ikke med *lyse* seter i Norge

OBS bilene under er bare eksempler
https://www.finn.no/mobility/item/423045307?ci=11
https://www.finn.no/mobility/item/424794554?ci=14
https://www.finn.no/mobility/item/423708304?ci=13
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Gadgetman

Rekkevidde krav?   

Citroën Berlingo har plass til mann med hatt...   
5 seter, og GOD plass bak.   
Men det er ikkje en SUV...
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA