Rekkevidde betyr mest

Startet av elbil.no, ons 27. aug 2025, kl. 08:00

« forrige - neste »

elbil.no

Rekkevidde betyr mest

Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste. Det antyder i hvert fall resultatet fra undersøkelsen Elbilisten 2025.

Boikott My Ass

Håper vi engang er tilbake til når kjøreegenskapene og kvaliteten er viktigst.
Bmw 530i G30

Trond Svenning

Sitat fra: Boikott My Ass på ons 27. aug 2025, kl. 10:50Håper vi engang er tilbake til når kjøreegenskapene og kvaliteten var viktigst.
Veldig enig!
Jeg abonnerte på Auto Motor & Sport for mange år siden. Den gang bladet kun fantes på tysk. Jeg leste alle omtaler og tester jeg kom over av spennende BMW, Mercedes og Porsche modeller. Tester på 20-30 sider der ingenting ble overlatt til tilfeldighetene. Kjøreegenskaper. Design og farger. Gedigenhet. Komfort. Seter og interiør ble viet seriøs gjennomgang og omtale.

Og, i en liten notis på side 27 sto det at bensinforbruket var 1,2 liter pr. mil ... Bare som en konstatering.
Volvo XC40 Twin - MY24

Gadgetman

Eg holder på å flytte ut av gammel leilighet...   
Eg gir en lang F! i rekkevidde, eg trenger PLASS!   

Det finnes ladestasjoner på hvert nes og millom bakkar og berg her i landet, rekkevide er aldri et problem.   

Er så lei av alle 'ja men om vi får låne hytta til tremenningen til onkelen til svigerinna, den som ligger langt utenfor allfarvei og vi må ta en omvei via Finland for å nå, den han aldri har lånt ut før,ja da må vi ha bil med lang rekkevidde'...   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Øyvind.h

Sitat fra: Boikott My Ass på ons 27. aug 2025, kl. 10:50Håper vi engang er tilbake til når kjøreegenskapene og kvaliteten er viktigst.

Etter 12-13 år med elbil har vi de siste årene tenkt mindre på hurtigladere og rekkevidde og mer på at bilen i det daglige skal være bra.
Rekkevidde er for så vidt fortsatt viktig, men med minimumskrav på WLTP 500km har vi haugevis av biler å velge mellom.
For 10 år siden var situasjonen en helt annen. Kun ett merke fikk til lading og rekkevidde. Nå får nesten alle til både lading og rekkevidde.

Forrige gang vi hurtigladet var 4 minutter i sommer. Flere og flere gamle bensinstasjoner har nå blitt energistasjoner, og på ST1 på Kløfta stod det haugevis av ledige Recharge stolper. Bare å svinge inn, aktivere lader, løpe inn på toalettet, tok med noen boller og kjøre videre.

Gangen før var kanskje 12-15 minutter på Ionity Øyer. Bare å plugge i, gå inn og kjøpe noe mat, spise maten og kjøre videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tor 28. aug 2025, kl. 10:19
Sitat fra: Boikott My Ass på ons 27. aug 2025, kl. 10:50Håper vi engang er tilbake til når kjøreegenskapene og kvaliteten er viktigst.

Etter 12-13 år med elbil har vi de siste årene tenkt mindre på hurtigladere og rekkevidde og mer på at bilen i det daglige skal være bra.
Rekkevidde er for så vidt fortsatt viktig, men med minimumskrav på WLTP 500km har vi haugevis av biler å velge mellom.
For 10 år siden var situasjonen en helt annen. Kun ett merke fikk til lading og rekkevidde. Nå får nesten alle til både lading og rekkevidde.

Forrige gang vi hurtigladet var 4 minutter i sommer. Flere og flere gamle bensinstasjoner har nå blitt energistasjoner, og på ST1 på Kløfta stod det haugevis av ledige Recharge stolper. Bare å svinge inn, aktivere lader, løpe inn på toalettet, tok med noen boller og kjøre videre.

Gangen før var kanskje 12-15 minutter på Ionity Øyer. Bare å plugge i, gå inn og kjøpe noe mat, spise maten og kjøre videre.

Helt enig. Rekkevidde er viktig på den måten at den må være på et visst minimum. Når man er over 500 km så er det ikke så veldig viktig om den er på 550, 600 eller 650.

Altså det er bare viktig så lenge mange prøver å selge biler som ikke oppfyller minimumskravet. Det samme gjelder egentlig de aller fleste av faktorene det ble spurt om, altså pris, kjøreegenskaper, opplevd kvalitet, komfort, innvendig plass, utseende/design, driftssikkerhet, etc. Hvis halvparten av elbilene på markedet ser helt forferdelige ut og det er et fåtall som ser OK ut så blir kanskje utseende det viktigste.

At rekkevidde er viktigst tyder bare på at folk fortsatt har en opplevelse av at det selges biler med upraktisk kort rekkevidde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tor 28. aug 2025, kl. 12:58Helt enig. Rekkevidde er viktig på den måten at den må være på et visst minimum. Når man er over 500 km så er det ikke så veldig viktig om den er på 550, 600 eller 650.

Hva som er viktig vil vel variere for den enkelte. Selv kunne jeg tenkt meg å hele året kunne kjøre tur-retur hytta uten å lade, samtidig som jeg ikke må starte med 100%. Tenker WLTP på 90-100 mil dekker det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Robertb

Rekkevidde er avhengig av bruk til bilen. Vi kjører 10.000 km årlig med campingvogn. Da er det rekkevidde som teller. Vår bil har 582 km Wltp. I praksis er det 200-250 km vi rekker med en lading. (80-20%)

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på tor 28. aug 2025, kl. 15:13
Sitat fra: Rosstopher på tor 28. aug 2025, kl. 12:58Helt enig. Rekkevidde er viktig på den måten at den må være på et visst minimum. Når man er over 500 km så er det ikke så veldig viktig om den er på 550, 600 eller 650.

Hva som er viktig vil vel variere for den enkelte. Selv kunne jeg tenkt meg å hele året kunne kjøre tur-retur hytta uten å lade, samtidig som jeg ikke må starte med 100%. Tenker WLTP på 90-100 mil dekker det.

Akkurat, så for deg er 90-100 mil minimum-rekkevidden der alt over er irrelevant. Altså rekkevidden er bare viktig for deg hvis den er under 100 mil. Akkurat som ladefart kanskje bare er viktig hvis den er under 200 kW. Eller effekt kanskje bare er viktig hvis den er under 300 hk. Og så videre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA