Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av Cronos, tirsdag 15. januar 2013, klokken 12:58

« forrige - neste »

mariowing

#15
Nissan Leaf har vel samme problemstilling i forhold til abonnement.  I tilfellet Leaf (og trolig Tesla) så kjøper du en (valgfri) tjeneste fra Nissan som inkluderer kommunikasjon med bilen. Du kjøper ikke et telefonabonnement. Jeg tror ikke reglene om bindingstid gjelder for denne typen tjenester men gjelder for maksimal bindingstid ved inngåelse av telefon abonnement.

En fin analogi er bolig alarmer, du kan ikke selv velge hvilke teleoperatør som overfører dine alarmsignaler, det er det alarmselskapet som gjør. Du kjøper en tjeneste for overvåkning av boligen din - ikke et telefon abonnement.

Nissan Leaf har forøvrig datatjenester levert av Telenor Connexion: (http://www.telenorconnexion.com/customers/nissan). De har roaming avtaler med massevis av operatører i mange land slik at Nissan kan levere bilen med et "sim kort" som så virker "overalt".
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

OleJA

Sitat fra: mariowing på fredag 18. januar 2013, klokken 11:07
Nissan Leaf har vel samme problemstilling i forhold til abonnement.  I tilfellet Leaf (og trolig Tesla) så kjøper du en (valgfri) tjeneste fra Nissan som inkluderer kommunikasjon med bilen. Du kjøper ikke et telefonabonnement. Jeg tror ikke reglene om bindingstid gjelder for denne typen tjenester men gjelder for maksimal bindingstid ved inngåelse av telefon abonnement.

For Nissan Leaf så er vel dette gratis i garantitiden, og dermed er det ingen som klager vil jeg anta - ihvertall ikke enda. Tatt i betraktning alle problemene som har vært med CarWings så burde de kanskje det allikevel, kanskje en annen operatør hadde eliminert problemene?

I http://www.forbrukerombudet.no/asset/3367/1/3367_1.pdf står det:
Bakgrunn
Denne veiledningen inneholder generell informasjon om Forbrukerom-
budets og Markedsrådets praksis vedrørende prisopplysninger i markeds-
føringen av elektroniske kommunikasjonstjenester (ekomtjenester1),
eksempelvis i markedsføringen av telefoniavtaler, internettaksessavtaler og
prisopplysninger i markedsføring av tv-tilbud. Veiledningen er ikke en for-
skrift og den gir ingen uttømmende fremstilling.

Videre:

Bruk av bindingstid
.....
Med bindingstid menes den tid forbrukeren er bundet til et abonnement.
Bindingstiden skal aldri overstige 12 måneder, og det skal være mulig å gå
fra avtalen mot å betale et avbruddsgebyr som trappes ned i avtale-
perioden. Bindingstid kan kun benyttes der den næringsdrivende påtar seg
en utgift til fordel for forbrukeren ved å forskuttere prisen på eksempelvis
en mobiltelefon, en dekoder eller et modem. ....


Så dette er ikke begrenset til telefoni, men gjelder enhver 'elektronisk kommunikasjonstjeneste', Jeg vil hevde at datatrafikk fra bil og alarmsystemer kommer innenfor dette.
Nå er riktignok kun forbrukerombudet rådgivende, så Tesla og Nissan er selvfølgelig ikke lovpålagt og følge dette, men det er god 'skikk og bruk'

Elmo

#17
Sitat fra: OleJA på fredag 18. januar 2013, klokken 11:24
Sitat fra: mariowing på fredag 18. januar 2013, klokken 11:07
Nissan Leaf har vel samme problemstilling i forhold til abonnement.  I tilfellet Leaf (og trolig Tesla) så kjøper du en (valgfri) tjeneste fra Nissan som inkluderer kommunikasjon med bilen. Du kjøper ikke et telefonabonnement. Jeg tror ikke reglene om bindingstid gjelder for denne typen tjenester men gjelder for maksimal bindingstid ved inngåelse av telefon abonnement.
Så dette er ikke begrenset til telefoni, men gjelder enhver 'elektronisk kommunikasjonstjeneste', Jeg vil hevde at datatrafikk fra bil og alarmsystemer kommer innenfor dette.
Nå er riktignok kun forbrukerombudet rådgivende, så Tesla og Nissan er selvfølgelig ikke lovpålagt og følge dette, men det er god 'skikk og bruk'

Dette er irrelevant i denne sammenheng for det er Nissan som er kunden av tlf.abonementet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på fredag 18. januar 2013, klokken 11:07
Nissan Leaf har forøvrig datatjenester levert av Telenor Connexion: (http://www.telenorconnexion.com/customers/nissan). De har roaming avtaler med massevis av operatører i mange land slik at Nissan kan levere bilen med et "sim kort" som så virker "overalt".

Jeg håper Tesla kommer med noe tilsvarende. Jeg vil gjerne ha et abonnement i bilen som virker i hele Europa, uten at jeg får gigantregninger etter en tur til Sveits. Mao. et abonnement med fri bruk av data i hele Europa. De kan evt. begrense streaming av musikk utenlands, men kart og surfing bør fungere 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. januar 2013, klokken 14:28De kan evt. begrense streaming av musikk utenlands, men kart og surfing bør fungere 100%.

Kart, ja, men surfing?

Håper forresten på noe langt bedre enn det Nissan har klart å snekre sammen når det gjelder kommunikasjon mellom app på mobil, via deres servere og mot bilen, for det er særdeles lite imponerende greier (hvor nå enn problemene måtte ligge).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på fredag 18. januar 2013, klokken 15:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. januar 2013, klokken 14:28De kan evt. begrense streaming av musikk utenlands, men kart og surfing bør fungere 100%.

Kart, ja, men surfing?

Ja, vil jo gjerne ha mulighet til å finne frem til campingplasser/moteller, hente opp kart over ladestasjoner, finne severdigheter osv. Kan ikke forvente at alt slikt ligger inne i kartsystemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Jeg har i dag en Tomtom GPS med 3G dekning som holder meg oppdatert på trafikk, værforhold på valgt strekning og google søk. Jeg betaler en relativt liten sum hvert år (tror det er €9).  Den benytter jeg fritt i hele verden. 

Kan det være noe av det samme Tesla går for?

gbzdoc

Husk at løsningene til TomTom og Nissan har et svært begrenset omfang i datatrafikk. Ingen av de kan brukes til hverken surfing eller streaming av musikk og radio. Data mengden som går gjennom et abonnement i en Tesla vil grunnet nettopp slike muligheter direkte i bilen (for ikke å glemme WIFI sone i bilen) gjøre at databruken blir svært varierende fra bruker til bruker.

Derfor er det nok helt vanlige data abonnement/sim kort som kan brukes.

Gode fastpris-abonnementet finnes det masse av i dag.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 19. januar 2013, klokken 22:16
Husk at løsningene til TomTom og Nissan har et svært begrenset omfang i datatrafikk. Ingen av de kan brukes til hverken surfing eller streaming av musikk og radio. Data mengden som går gjennom et abonnement i en Tesla vil grunnet nettopp slike muligheter direkte i bilen (for ikke å glemme WIFI sone i bilen) gjøre at databruken blir svært varierende fra bruker til bruker.

Derfor er det nok helt vanlige data abonnement/sim kort som kan brukes.

Gode fastpris-abonnementet finnes det masse av i dag.

Ikke som fungerer i hele Europa så vidt jeg vet ? Derfor håper jeg på en bedre løsning fra Tesla. Har ikke noe ønske om å bytte til nytt (kontant)SIM-kort hver gang jeg passerer en landegrense...

Forhåpentligvis får de til en rimelig løsning. Databruken utenlands vil jo i snitt bli svært lav for hver bil, selv om den for enkeltbiler kan bli ganske høy i korte perioder. Jeg vet ikke hvordan f.eks Telenor Connexion priser slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Netcom sine priser f.eks. i europa er langt fra avskrekkende med riktig abonnement. Maks pris på 39,- pr. dag for surfing i hele EU/EØS velter vel neppe et reisebudjsett. :)

Telenor Connexxion f.eks. er ment for telemerti type kommunikasjon, ikke store datamengder.

jkirkebo

#25
Sitat fra: gbzdoc på søndag 20. januar 2013, klokken 09:06
Netcom sine priser f.eks. i europa er langt fra avskrekkende med riktig abonnement. Maks pris på 39,- pr. dag for surfing i hele EU/EØS velter vel neppe et reisebudjsett. :)

Hvis de har kommet med slikt abonnement så blir det en annen sak ja. Sist jeg sjekket var det snakk om flere tiere pr. MB nedlastet data og det var lite interessant for å si det slik. Men har Telenor noe tilsvarende mon tro ? Netcom suger i utkant-Norge...

Edit: Fant dette for Telenor:
Makspris for surfing i EU/EØS er kr 49,- for inntil 30 MB per døgn.
Pris pr MB etter 30 MB er kr 10,-

Mao. helt verdiløst...

Edit2: Fant Netcom.prisene. Det er ikke makspris men 39,- pr. 20MB eller litt under 2,- pr. MB. Ihvertfall mye bedre enn for Telenor og ganske levelig.

100MB hos Telenor: 749,-
100MB hos Netcom: 195,-

Noen bør se på prisene sine...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

#26
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. januar 2013, klokken 23:51

Ikke som fungerer i hele Europa så vidt jeg vet ? Derfor håper jeg på en bedre løsning fra Tesla. Har ikke noe ønske om å bytte til nytt (kontant)SIM-kort hver gang jeg passerer en landegrense...


Man kan ikke bytte simkortet i teslaen. Tok dette spesifikt opp med tesla. Måten å gjøre dette på er å ha en 3G/4G ruter i bilen hvor du setter inn valgtfritt simkort. Denne kommuniserer med teslaen over wifi. Dette er slik tesla selv anbefaler at man gjør.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Epleskreller

Det burde være mulig å benytte telefonen sin som et "wi-fi hotspot", på den måten trenger man bare sitt telefonabonnement.

Personlig ser jeg ikke for meg å bruke nettsurfingen mye og GPS-navigering bruker jeg også lite(google maps trenger vel nettoppdateringer?). De gangene det faktisk er interessant kunne jeg bare satt på et nettverk fra telefonen, feks på langtur..

Softwareoppdateriger burde gjøres når bilen står hjemme via hjemmenettverket..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

foxy

Sitat fra: gbzdoc på søndag 20. januar 2013, klokken 09:06
Netcom sine priser f.eks. i europa er langt fra avskrekkende med riktig abonnement. Maks pris på 39,- pr. dag for surfing i hele EU/EØS velter vel neppe et reisebudjsett. :)

Telenor Connexxion f.eks. er ment for telemerti type kommunikasjon, ikke store datamengder.

39kr er vel brukt opp på 3-5 min
I-miev 2011
Asker

OleJA

Nå er det vel slik at de fleste har et mobilabonnement som inkl datatrafikk allerede. Da er det kjipt å måtte betale for enda ett til bilen istedenfor å putte inn et tvilling SIM på det abonnementet en har. Nå oppnår en vel delvis det samme med å bruke tvilling SIMen i en trådløs ruter el bruke mobilen som wifi hotspot, men langfra så ellegant som om å hekte Teslaen direkte på det abonnementet en allerede har. Håper Tesla 'åpner opp' EU biler slik at dette blir mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA