Hjelp til valg av elbil

Startet av sjokolademonsteret, onsdag 13. august 2025, klokken 14:53

« forrige - neste »

sjokolademonsteret

Hei, jeg trenger litt hjelp til valg av ny bil. Jeg har nylig flyttet til småbruk med både bratt og svingete vei ned til huset på en fjellside på vestlandet - det er veldig bratt og 90 graders sving samtidig, og flere sviner nedover (så det er ikke bare å ha stor nok fart). Jeg pendler så bilen vil stå ubrukt 4dager til 14 dager om gangen utendørs på vinteren, jeg liker å kjøre fort men kan ikke ha noe som gjør at jeg ikke kommer meg opp bakken på vinteren, og må ofte utfør det brøytes om morgenen. Jeg er en dame på 160m og har tidligere hatt litt problemer med å kjøre biler tilpasset store menn dessverre. Jeg er ikke så gira på en rav4.

Jeg har ingen å spørre, så tenkte jeg skulle prøve meg her.

ToWalkOrDrive

Min første tanke er Subaru Solterra, som er en 4-hjulstrekk bil med 21cm bakkeklaring, og som skal ha bra fjører har jeg lest. Har ikke noen erfaring selv med bilen, og hvordan den er når den står parkert lenge med tanke på batteri/bremseskiver osv.

Sånn utenom det så er jeg selv svært fornøyd med fremkommeligheten på en Tesla Model Y LR 4WD. Kjører til hytta uten problemer, og den har en slags terrengmodus som gjør 4-hjulstrekket enda litt bedre i glatte situasjoner. Den har vel litt mindre bakkeklaring enn Solterra, men er som de fleste elbiler glatt under, sånn at det hjelper en del. Tror fjørene er bedre på Solterra for dårlige veier, selv om nyere Model Y har fått mykere fjører. Er veldig fornøyd med telefon-app på Model Y - at en alltid får kontakt med bilen, så en kan starte varmeapparatet når en vil, og varmer opp bilen veldig kjapt. Men kan sikkert ha blitt bra på andre biler og, uten at jeg vet det.
Synes og det er god plass i Model Y, og vet at folk på 1,60 finner seg til rette som sjåfør til bilen. Solterra har litt bedre svingradius, hvis 90-grader-svingen er veldig krapp. Er vel 12,1 på Tesla og 11,4m radius på Solterra.
På den annen side har en lenger rekkevidde på Model Y. Har for øvrig parkert bilen lenge uten at det tapper batteriet særlig. Kan godt være likt på andre biler. Dersom en ofte går inn og sjekker på appen så vekker en ofte opp bilen, noe som tapper strøm (varmeapparat starter litt osv).

Men viktigste er å prøve en del biler, og tenke hva som er viktigste egenskaper. Veldig mange biler kan oppfylle kravene du har skrevet, siden veldig mange elbiler kommer med 4WD.

Men Subaru Solterra er det jeg ville prøvd først.
Tesla Model Y                         2021-

sjokolademonsteret

Takk for tips! :)  hvordan er det med bagasjerommet? vil gjerne ha noe stort no - har en avensis idag og liker å kunne frakte mye og lange ting. Svingene er veldig krappe, og avkjørselen fra asfaltveien er sånn at det et øyeblikk ser (og føles) ut som man kjører utfor et stup.

ToWalkOrDrive

Bagasjeplassen er mye større på Model Y enn Solterra, men vet ikke hvordan Solterra er i forhold til Avensis. Får plass til mye mer i Model Y enn jeg fikk i Avensis stasjonsvogn. En kan og ta ut gulvplatene i bagasjerommet på Model Y, og da får en plass til en full søppelsekk (120 liters) / hockey bag nedi brønnen. Har og plass til 4 handleposer under panseret, som kan være praktisk om det er kjølig ute og en vil holde matvarene kjølige under turen. Kan og legge ned enten midten av baksetet, eller høyresiden, eller venstre og midten (men ikke bare venstresiden :-).

Kjøpte forresten en tynn list på Obs Bygg på 2,4 meter som jeg bare skjøv inn fra bagasjerommet over baksetet, og ned i fot-området på passasjersiden foran. Trengte ikke legge ned seter siden den lå over. Er og veldig langt bagasjerom om du legger ned baksetene - ca 2 meter frem til førerstolen.
Har og hatt en stor stressless stol med i bilen, så Model Y har god plass. Den nye Model Y har og fått front-kamera, så du ser når du kjører sakte om du nærmer deg kanten, og det er kjapt å rygge en meter.

Øyvind.h

Om du trenger litt plass vil jeg anbefale ID4 4motion eller GTX.
Romslig innvendig, men kompakt utvendig (4,58 lang).
Liten svingradius (11,1) gode løsninger for vinter (ikke rammeløse dører eller innfelte håndtak).
Tilnærmet null i batteritap når bilen står parkert lenge.
Veldig gode lys i mørket som lyser godt opp til sidene i krappe kurver.
Bra kamera som gir full oversikt rundt hele bilen. 

For øvrig godt isolert, god bakkeklaring, god komfort og rett og slett enkel i bruk.
Varme i frontrute så den tiner lynraskt om du har glemt å forvarme.

Bruker du hengerfeste i blant kommer det frem ved å trykke på en knapp.

Skoda Enyaq og Audi Q4 er nesten like under skallet.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Subaru Solterra og Toyota BZ4X, som i praksis er samme bilen, bortsett fra at du får valgt 2WD på Toyotaen om du vil, vil komme i Touring-utgave nå snart.

Den vanlige har oppgitt 452 liter, mens touring-utgaven er litt forlenget, og har oppgitt 600 liter bagasjeromsmål. Hjelper og på praksisen, at Touring--utgaven har mer område som ikke ødelegges av skrånende bakluke, så det hjelper på om man må frakte større ting som ikke går under hattehylla/bagasjeroms-skjuleren!

Tenker det er mange som valgte den som Toyota, for å havne hos sin vanlige Toyota-forhandler og den generelle positive goodwill'en Toyota har bygd seg opp over lang tid nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

Jeg ville òg holdt en knapp på Solterra /BZ4x
Mercedes eqb har også samme bakkeklaring som disse to tvillingene (21 cm) .

Id4 gtx har nesten samme svingradius som de over, men bakkeklaring er 17 cm, som tesla Model Y.
Teslaen har dårligst svingradius av alle. 0,7 meter mer enn Toyota høres lite ut, men er veldig mye når det blir trangt

Prøv deg frem hvis du har anledning til å teste alle.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Boikott My Ass

Vurderes BZ4x / Solterra er kam du like godt gå for en Lexus 450e.
Bmw 530i G30

RJK

Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 14. august 2025, klokken 08:11Vurderes BZ4x / Solterra er kam du like godt gå for en Lexus 450e.
Av det jeg ser, koster Lexusen nå fra 550K på kampanje, mens BZ4X starter på 430K. Er ikke alle som synes det er verdt 120K for å få Lexus-merket i grillen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Boikott My Ass

Sitat fra: RJK på torsdag 14. august 2025, klokken 08:41
Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 14. august 2025, klokken 08:11Vurderes BZ4x / Solterra er kan du like godt gå for en Lexus 450e.
Av det jeg ser, koster Lexusen nå fra 550K på kampanje, mens BZ4X starter på 430K. Er ikke alle som synes det er verdt 120K for å få Lexus-merket i grillen.

Mulig det er slik som du sier at 120k dyrere bil er pga. Lexus merket i grillen. Men erfaringsmessig så må en prøve begge bilene før en bestemmer seg. (Gjelder selvsagt alle biler) En merker da raskt hvilken bil en liker best. Mange meninger om dette og Nybiltester.no skriver bla;

Det er lett å tenke at man skal sammenligne Lexus RZ 450e med Toyota bZ4X og andre lignende biler som VW ID.4 og Tesla Model Y. Gjør du det så klør du deg nok godt i hodet over prisen på Lexusen. Faktum er at RZ 450e ligger noen klasser over hva gjelder opplevd kvalitet og kjørefølelse, så mer naturlige konkurrenter vil være Mercedes-Benz EQC(EQE blir fort en del dyrere) eller BMW iX3, selvom førstnevnte ikke selges lengre og sistnevnte kun har bakhjulstrekk så er det altså biler av denne klassen som er mer naturlige konkurrenter. Det gjør at bilen har ganske få reelle konkurrenter og havner dermed i et lite tomrom. Lexus er kjent for særdeles god kundeopplevelse og selger nok en god del nettopp på grunn av dette i tillegg til at man her har 1 million kilometer eller 10 års garanti på batteriet, noe som i seg selv er verdt en hel del.

Bilen er særdeles velkjørende og en nær perfekt langtraver. Dessverre så sørger rekkevidden for at du vil oppleve å måtte lade litt for ofte på langturer, og bilen fremstår litt for dyr dersom du skal ha den mest til pendling. Hadde man fått lagt til 10-mils rekkevidde og kanskje økt ladehastigheten noe så hadde dette vært en pakke som langt fler hadde sett mot mener vi.
Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. august 2025, klokken 16:03Om du trenger litt plass vil jeg anbefale ID4 4motion eller GTX.
Romslig innvendig, men kompakt utvendig (4,58 lang).
Liten svingradius (11,1) gode løsninger for vinter (ikke rammeløse dører eller innfelte håndtak).
Tilnærmet null i batteritap når bilen står parkert lenge.
Veldig gode lys i mørket som lyser godt opp til sidene i krappe kurver.
Bra kamera som gir full oversikt rundt hele bilen. 

For øvrig godt isolert, god bakkeklaring, god komfort og rett og slett enkel i bruk.
Varme i frontrute så den tiner lynraskt om du har glemt å forvarme.

Bruker du hengerfeste i blant kommer det frem ved å trykke på en knapp.

Skoda Enyaq og Audi Q4 er nesten like under skallet.

Hvis jeg forstår det rett må du kjøpe en tohjulstrukket ID4 i USA for å få den svingradiusen. Er nærmere 11,6 på 4WD, altså GTX.

Øyvind.h

Googlet og fant 11,1 for Awd og 10,2 for rwd. Har du dine tall direkte fra VW eller Google? Kan godt tenkes det er 11,6.
Uansett oppleves svingradius som god. Når jeg i blant snur en Model Y på plassen utenfor huset merker jeg ganske stor forskjell.
Men hadde rwd id4 før og svingradiusen på den opplevdes utrolig liten ift størrelse på bilen.

Uansett om radius skulle være 11,1 eller 11,6 oppleves bilen effektiv å manøvrere.
Hadde derimot Ioniq 5 som har svingradius på 12 meter og den opplevdes ikke like smidig. Antakelig pga 3 meter akselavstand som resulterte i stor svingradius.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. august 2025, klokken 22:47Googlet og fant 11,1 for Awd og 10,2 for rwd. Har du dine tall direkte fra VW eller Google? Kan godt tenkes det er 11,6.
Uansett oppleves svingradius som god. Når jeg i blant snur en Model Y på plassen utenfor huset merker jeg ganske stor forskjell.
Men hadde rwd id4 før og svingradiusen på den opplevdes utrolig liten ift størrelse på bilen.

Uansett om radius skulle være 11,1 eller 11,6 oppleves bilen effektiv å manøvrere.
Hadde derimot Ioniq 5 som har svingradius på 12 meter og den opplevdes ikke like smidig. Antakelig pga 3 meter akselavstand som resulterte i stor svingradius.

Tallene du har er nok fra USA. Tallene mine er like de som er på Volkswagen sine sider i Norge. Er ganske stor forskjell på 2WD (10,3) og 4WD (11,6). Litt rart det heter svingradius. Det er vel egentlig svingdiameter. Tror akselavstanden, som er mindre på ID4, er med på å lage "radiusen" mindre enn på Model Y. Men 4WD trenger en del større radius.

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 14. august 2025, klokken 09:39Bilen er særdeles velkjørende og en nær perfekt langtraver. Dessverre så sørger rekkevidden for at du vil oppleve å måtte lade litt for ofte på langturer, og bilen fremstår litt for dyr dersom du skal ha den mest til pendling. Hadde man fått lagt til 10-mils rekkevidde og kanskje økt ladehastigheten noe så hadde dette vært en pakke som langt fler hadde sett mot mener vi.
Skulle ikke RZ450e få større batteri nå, også litt større enn BZ4X?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. august 2025, klokken 05:18
Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 14. august 2025, klokken 09:39Bilen er særdeles velkjørende og en nær perfekt langtraver. Dessverre så sørger rekkevidden for at du vil oppleve å måtte lade litt for ofte på langturer, og bilen fremstår litt for dyr dersom du skal ha den mest til pendling. Hadde man fått lagt til 10-mils rekkevidde og kanskje økt ladehastigheten noe så hadde dette vært en pakke som langt fler hadde sett mot mener vi.
Skulle ikke RZ450e få større batteri nå, også litt større enn BZ4X?

Ser ut til at de har økt til 77 kWh, med opp til 95 km økt rekkevidde.
https://mag.lexus.co.uk/2026-lexus-rz-whats-changed/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA