Har jeg en sak mot tesla? Dårlige foringer

Startet av kensund, fredag 08. august 2025, klokken 15:22

« forrige - neste »

kensund

F :-1: ruen hadde punktering på vei til jobb (jobber på Hamar), der det ene fordekket røyk. Bestilte veihjelp, og Tesla Brumunddal tok inn bilen og bytta begge dekk foran – ca. 10 000 kr.

Spurte dem i chatten om de kunne si noe om hva som hadde skjedd, men fikk aldri svar.

Ca. to uker etter kjørte vi til Danmark, og på vei nedover begynte det å komme en ulyd bak. Jeg mistenkte hjullager (det ble bytta foran på garanti i april, og lyden var ganske lik). Meldte det inn til Tesla – og ble sendt til Tesla Aarhus.

Etter en halv dag i verkstedet der, fant teknikeren ut at:

Alle bremseskivene var dårlige (måtte byttes, tilbud på 10 000 DKK)

Bakdekkene var ujevnt slitt, spesielt annenhver kloss på innsiden – det var disse som lagde lyden.
Nye bakdekk, koster ca 10.000 DKK.

Så totalt over 30.000 NOK

Jeg spurte hva som kunne ha forårsaket det, men han sa det var "normalt på tunge biler" og at forstillingen kanskje burde justeres. Han syntes det var rart at Brumunddal ikke hadde sett dette, og ba meg faktisk klage til Tesla.

Jeg takket for pristilbudet, men på grunn av svak norsk kronekurs valgte jeg å vente – og bytte bremser selv + kjøpe nye dekk hjemme.

Klaga til Tesla Brumunddal, og de ringte meg mens jeg var i Danmark og de gav meg da en god pris på bakdekk og 4-hjulskontroll (ca. 9 000 kr) – men neste ledige time er sent i september.

Har egentlig ikke brukt bilen siden vi kom hjem. Rett og slett for at jeg er redd den "bryter sammen".

---

Såå... i dag hadde jeg bilen inne på EU-kontroll hos NAF – og der ble det oppdaget at:

Kun én bremseskive foran har rustproblem (ikke alle som Aarhus sa)

Begge øvre ytre foringer bak er defekte (gir 2-er feil)

Bilen har gått 91 000 km, og siden vi kom hjem fra Danmark for to uker siden har vi ikke brukt bilen, fordi vi venter på time hos Tesla.

---

Spørsmål:

Har jeg en sak her?

Jeg betalte 2 500 DKK for vurdering hos Aarhus – burde de ikke ha oppdaget defekte foringer?

Kan dårlige foringer føre til dekkslitasje? (bakdekkene er beviselig flappete og slitt skjevt)

Bør jeg bare bite i det sure eplet og betale alt selv?

Eller har jeg grunnlag for å få noe dekket av Tesla på garanti/refusjon?

Setter pris på alle innspill fra dere som har vært borti lignende situasjoner 🙏

Sa jeg forresten at jeg har oppdaget rust i alle dører og bakluke og?
Sånn rust som pipler opp fra innsiden..

Det har jeg også en sak gående på..

turfsurf

Er vel garanti på foringene. Resten er slitasjedeler som må påregnes.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Ujevn slitasje på bremser + rust burde vært oppdaget ved smøring av bremser, er det gjort smøring ihht anbefalinger hvert år?

Man bytter alltid bremser pr aksling, så En defekt skive resulterer uansett til nytte av begge sider.

Foringer og dekk henger nok sammen, men dette er slitedeler og må nok diskuteres litt...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

En lokal bildekk butikk tar ca 9000,- for 4 nye dekk på min Tesla 3 inkl bytte.

Klykken

Sitat fra: filtvet på onsdag 13. august 2025, klokken 10:51En lokal bildekk butikk tar ca 9000,- for 4 nye dekk på min Tesla 3 inkl bytte.
originale dekk som bilen blir levert med, eller andre dekk?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. august 2025, klokken 13:38
Sitat fra: filtvet på onsdag 13. august 2025, klokken 10:51En lokal bildekk butikk tar ca 9000,- for 4 nye dekk på min Tesla 3 inkl bytte.
originale dekk som bilen blir levert med, eller andre dekk?

Håper for all del ikke det er de originale... Man får mer valuta for pengene andre steder.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Radial på onsdag 13. august 2025, klokken 19:20Håper for all del ikke det er de originale... Man får mer valuta for pengene andre steder.
Billig rariteter kan være livsfarlige i visse situasjoner, bare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA