Tyskland, Østerrike, Sveits: Xpeng på topp i forbruker­undersøkelse

Startet av Boikott My Ass, man 04. aug 2025, kl. 09:05

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

What-a-watt

Fra artikkelen: (Personlig har jeg aldri anbefalt venner og familie å kjøpe et bilmerke. Den risikoen vil jeg være foruten)

Uscale trekker frem det enkle spørsmålet «Vil du anbefale bilen din til andre?» som en god indikator.

Her ser «ja-listen» slik ut:

Xpeng 81 prosent
Porsche 78 prosent
Polestar 69 prosent
BMW 69 prosent
Tesla 65 prosent
Skoda 59 prosent
Nio 58 prosent
Ford 55 prosent
Byd 54 prosent
Genesis 54 prosent
Volkswagen 53 prosent
Mini 53 prosent
Hyundai 50 prosent
Kia 48 prosent
Mercedes-Benz 46 prosent
Renault 43 prosent
Volvo 42 prosent
Cupra 40 prosent
Audi 37 prosent
Fiat 36 prosent
Smart 33 prosent
Peugeot 21 prosent
MG 21 prosent
Opel 11 prosent

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på man 04. aug 2025, kl. 09:21Fra artikkelen: (Personlig har jeg aldri anbefalt venner og familie å kjøpe et bilmerke. Den risikoen vil jeg være foruten)

Uscale trekker frem det enkle spørsmålet «Vil du anbefale bilen din til andre?» som en god indikator.

Her ser «ja-listen» slik ut:

Xpeng 81 prosent
Porsche 78 prosent
Polestar 69 prosent
BMW 69 prosent
Tesla 65 prosent
Skoda 59 prosent
Nio 58 prosent
Ford 55 prosent
Byd 54 prosent
Genesis 54 prosent
Volkswagen 53 prosent
Mini 53 prosent
Hyundai 50 prosent
Kia 48 prosent
Mercedes-Benz 46 prosent
Renault 43 prosent
Volvo 42 prosent
Cupra 40 prosent
Audi 37 prosent
Fiat 36 prosent
Smart 33 prosent
Peugeot 21 prosent
MG 21 prosent
Opel 11 prosent

Jeg kan ikke si meg helt enig i at det spørsmålet alene er en god indikator. Merkets rykte og den enkeltes forventninger kan jo påvirke det der ganske mye. Altså hvis man kjøper en bil fra et merke med skikkelig dårlig rykte og man ikke har så høye forventinger, men så er bilen faktisk helt grei, så vil man sikkert anbefale den. Likedan hvis man har kjøpt en bil som man forventer at skal være helt perfekt, og så er den bare helt grei, så blir man skikkelig skuffet og vil sikkert ikke anbefale den.

Typ:
"Vet du hva? Jeg kjøpte en Lada, og den var faktisk helt grei! Ryktet stemmer ikke, og det er ingen grunn til å ikke kjøpe den!"
eller
"Jeg kjøpte en Mercedes og den var ikke noe spesielt. Den var bare helt grei. Det er ingen grunn til å kjøpe Mercedes lenger."
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

What-a-watt

Man må også ha en viss aning om kompetansen til den som anbefaler. Min tante var "forbannet" fordi det var vanskelig å rygge bilen sin (!), og ville garantert gitt bilmerke 0 poeng hvis hun hadde blitt spurt.

Ingeniøren

Sitat fra: What-a-watt på man 04. aug 2025, kl. 10:48Man må også ha en viss aning om kompetansen til den som anbefaler. Min tante var "forbannet" fordi det var vanskelig å rygge bilen sin (!), og ville garantert gitt bilmerke 0 poeng hvis hun hadde blitt spurt.

Det er vel et reelt argument. Hvis jeg sammenlikner min nåværende Jaguar I-pace med min forrige BMW i3 så var BMW'n mye lettere å rygge med mens på Jaguaren er jeg 100% avhengig av 360 kamera mm. Hadde ingen ryggeuhell med BMW'n mot 2 med Jaguaren. 1-0 til BMW'n i rygging i alle fall  :)  Ellers veldig forskjellige biler som knapt kan sammenliknes - ingen planer om å kvitte meg med Jaguaren enn så lenge...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA