Ny familietralle

Startet av Etternøleren, onsdag 16. juli 2025, klokken 11:06

« forrige - neste »

Etternøleren

Hei!
Vi er i markedet for ny familiebil og synes det er overraskende vanskelig å lande et valg.

Akkurat nå står det mellom Tesla Model Y Juniper Long Range og å vente på den faceliftede utgaven av XPENG G6.
Grunnen til at jeg ikke allerede har slått til på Model Y, er at jeg mener de kinesiske produsentene virkelig presser teknologien fremover. Bare se på hva XPENG og Zeekr tilbyr når det gjelder ladehastigheter og 800V-arkitektur. Inntrykket mitt er at 800V-lading blir stadig vanligere – og det frister lite å investere i en bil vi skal ha i 5–10 år uten å være fremtidsrettet på dette området.

Et annet ankepunkt med Model Y er fraværet av V2L. Det er riktignok meldt at Juniper-utgaven skal være forbedret når det gjelder støydemping og komfort, men jeg har ikke fått testet den selv enda. Samtidig opplevde jeg at XPENG G6 (nåværende versjon) allerede ligger langt foran vår gamle 2019 Model 3 når det gjelder komfortnivå.

Så ser jeg at VW ID.7 GTX Tourer nå går for 499 000 kroner på kampanje – veldig konkurransedyktig pris – men jeg har hatt et prinsipp om å styre unna ID-serien så lenge de fortsatt leveres med trommelbremser bak. Det føles litt "steinalder" på en moderne elbil.

Er også nysgjerrig på BMWs Neue Klasse, men tror de blir for dyre for oss. MG IM L6 ser også interessant ut basert på bilder og spesifikasjoner, men her er det fortsatt en del usikkerhet.

Flere som er i samme vurdering nå? Hva tenker dere om disse alternativene?

Håvar

Enn så lenge synes jeg personlig at 800 volt er en hemsko fordi det er så mange biler som gir lavere ladefart på 400V-ladere som fremdeles er i et overveldende flertall. Begrensningen gjelder også Tesla 3/Y på 400V som trenger >600A for maks effekt. De færreste ladere utenom Teslas egne leverer mer enn 500A

Hvorfor er trommelbremser så avgjørende?
Nesten all bremseeffekt kommer fra framhjulene pga vektforsyvning og ved normal kjøring er det regenerering som bremser ned bilen. Min Y har stort sett (overflate)rust på bremseskivene hver gang jeg skal ut og kjøre. Det ser i alle fall ikke særlig lekkert ut.

Jeg ville uten tvil valgt ID.7 i dag med den kampanjeprisen de kjører nå
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Etternøleren på onsdag 16. juli 2025, klokken 11:06Hei!
Vi er i markedet for ny familiebil og synes det er overraskende vanskelig å lande et valg.

Akkurat nå står det mellom Tesla Model Y Juniper Long Range og å vente på den faceliftede utgaven av XPENG G6.
Grunnen til at jeg ikke allerede har slått til på Model Y, er at jeg mener de kinesiske produsentene virkelig presser teknologien fremover. Bare se på hva XPENG og Zeekr tilbyr når det gjelder ladehastigheter og 800V-arkitektur. Inntrykket mitt er at 800V-lading blir stadig vanligere – og det frister lite å investere i en bil vi skal ha i 5–10 år uten å være fremtidsrettet på dette området.

Et annet ankepunkt med Model Y er fraværet av V2L. Det er riktignok meldt at Juniper-utgaven skal være forbedret når det gjelder støydemping og komfort, men jeg har ikke fått testet den selv enda. Samtidig opplevde jeg at XPENG G6 (nåværende versjon) allerede ligger langt foran vår gamle 2019 Model 3 når det gjelder komfortnivå.

Så ser jeg at VW ID.7 GTX Tourer nå går for 499 000 kroner på kampanje – veldig konkurransedyktig pris – men jeg har hatt et prinsipp om å styre unna ID-serien så lenge de fortsatt leveres med trommelbremser bak. Det føles litt "steinalder" på en moderne elbil.

Er også nysgjerrig på BMWs Neue Klasse, men tror de blir for dyre for oss. MG IM L6 ser også interessant ut basert på bilder og spesifikasjoner, men her er det fortsatt en del usikkerhet.

Så i en annen tråd at ID7-bilprisen på 500.000 ikke inkluderte elektriske seter / ikke minne på seter. Vet ikke hvor dritt det er på ID7 for deg. Spørs vel og om høydeforskjell på sjåfører som skal kjøre den.

Er et par jeg kjenner som har prøvd ny Model Y. Ser at en kanskje ender opp på Enyaq, og en annen kjøpte "gammel" Xpeng G6, men det var før Teslas rentekampanje kom, og Xpengs forsvant. Men han syntes gammel G6 var mer komfortabel enn ny Model Y.

Så det er ikke gitt hvilken bil som er best for deg. Er mye forskjellige preferanser.

Ville for øvrig ikke vært for skeptisk til gammel Xpeng G6, siden den har litt større batteri enn ny Xpeng. Begge lader raskt, men ny G6 lader sykt raskt. Kjenner ikke til alle endringene.

Den nye neue klasse iX3 ser jo utrolig lovende ut. Men vet ikke hvordan prisen blir. Det jeg har sett av tester er utrolig bra.

Selv om Model Y ikke egentlig støtter V2L ser jeg det finnes løsninger, men er jo aldri kjekt å bruke sånne 3. parts greier på noe så viktig som strøm:

Viktigste er å prøvekjøre i situasjoner du er i ofte, veier du bruker ofte og lenge, teste plass på det du skal ha med i et 10-årsperspektiv, f.eks. barnevogner osv.

Tesla Model Y                         2021-

Etternøleren

Sitat fra: Håvar på onsdag 16. juli 2025, klokken 12:08Enn så lenge synes jeg personlig at 800 volt er en hemsko fordi det er så mange biler som gir lavere ladefart på 400V-ladere som fremdeles er i et overveldende flertall. Begrensningen gjelder også Tesla 3/Y på 400V som trenger >600A for maks effekt. De færreste ladere utenom Teslas egne leverer mer enn 500A

Hvorfor er trommelbremser så avgjørende?
Nesten all bremseeffekt kommer fra framhjulene pga vektforsyvning og ved normal kjøring er det regenerering som bremser ned bilen. Min Y har stort sett (overflate)rust på bremseskivene hver gang jeg skal ut og kjøre. Det ser i alle fall ikke særlig lekkert ut.

Jeg ville uten tvil valgt ID.7 i dag med den kampanjeprisen de kjører nå

Det med trommelbremser har ikke noe med effekten å gjøre, men mer med at det ikke passer vårt klima, spesielt i Oslo hvor det saltes ved første minusgrad. Også er jeg så heldig å ha en bekjent i Møller som forteller hvor mye problemer de har med disse trommelbremsene. Kan snakke av egen erfaring på min e-up, bremseskosettet må byttes pga rust, bilen er akkurat 5 år. Har ventet på denne delen i over 6 måneder, det er så stor etterspørsel på den delen, sikkert fordi alle ruster.

Ionity, recharge, uno-x med flere begynner å ha ladehastigheter på 300kw+.

Mulig jeg tar feil, men har skjønt det slik at det går an å lade med gode hastigheter på de ladestasjonene som averterer med 300kw fordi de støtter 800v arkitektur.

Etternøleren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. juli 2025, klokken 12:09
Sitat fra: Etternøleren på onsdag 16. juli 2025, klokken 11:06Hei!

Så i en annen tråd at ID7-bilprisen på 500.000 ikke inkluderte elektriske seter / ikke minne på seter. Vet ikke hvor dritt det er på ID7 for deg. Spørs vel og om høydeforskjell på sjåfører som skal kjøre den.

Er et par jeg kjenner som har prøvd ny Model Y. Ser at en kanskje ender opp på Enyaq, og en annen kjøpte "gammel" Xpeng G6, men det var før Teslas rentekampanje kom, og Xpengs forsvant. Men han syntes gammel G6 var mer komfortabel enn ny Model Y.

Så det er ikke gitt hvilken bil som er best for deg. Er mye forskjellige preferanser.

Ville for øvrig ikke vært for skeptisk til gammel Xpeng G6, siden den har litt større batteri enn ny Xpeng. Begge lader raskt, men ny G6 lader sykt raskt. Kjenner ikke til alle endringene.

Den nye neue klasse iX3 ser jo utrolig lovende ut. Men vet ikke hvordan prisen blir. Det jeg har sett av tester er utrolig bra.

Selv om Model Y ikke egentlig støtter V2L ser jeg det finnes løsninger, men er jo aldri kjekt å bruke sånne 3. parts greier på noe så viktig som strøm:

Viktigste er å prøvekjøre i situasjoner du er i ofte, veier du bruker ofte og lenge, teste plass på det du skal ha med i et 10-årsperspektiv, f.eks. barnevogner osv.

Litt det som er utfordringen, nå annonseres 800v på rekke og rad, da er jeg redd Tesla blir uattraktiv om 5-10 år.

Hadde kjøpt nye G6 på dagen om de hadde hatt rentekampanje. Synes den fikk seg et vesentlig løft designmessig utvendig samt større bagasjeplass som gjør at jeg ikke handler utgående modell.

Rosstopher

Sitat fra: Etternøleren på onsdag 16. juli 2025, klokken 18:32Litt det som er utfordringen, nå annonseres 800v på rekke og rad, da er jeg redd Tesla blir uattraktiv om 5-10 år.

Hadde kjøpt nye G6 på dagen om de hadde hatt rentekampanje. Synes den fikk seg et vesentlig løft designmessig utvendig samt større bagasjeplass som gjør at jeg ikke handler utgående modell.

Jeg trur nok ikke folk verken nå eller i fremtiden er så veldig opptatt av hvor høy spenning bilen kan ta mot. De er nok mer opptatt av ladetid. Hvis alle andre biler i fremtiden lader mye raskere enn Teslaer så kan Tesla bli mindre attraktiv. Når det er sagt er det sjelden jeg må vente på bilen min når jeg lader. Det er mye oftere at bilen er ferdig før oss. Det samme var tilfelle med Model S'en vi hadde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

batterimannen

Virker som trommelbrems funker bra på norsk føre

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Etternøleren

Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. juli 2025, klokken 21:43Virker som trommelbrems funker bra på norsk føre

Nja, du kan jo velge å mene det så klart :)
Min egen erfaring tilsier noe helt annet. Kanskje de har klart å endre det på de nyere ID bilene. Ventetiden på disse bremseskosettene til Møller bilene er jo en god indikator på at noe ikke funger :)

TJV

Trommelbrems på vanlig bil vil jeg tenke er en fordel. Den største ulempen må være at på åpne felger så ser det ikke så stilig ut med trommel bak og skiver foran.
Bremsene bak benyttes svært lite, og er ikke stålkvaliteten ganske bra så ruster skiver bak fort med mindre man har i bakhodet å ta noen kraftige nedbremsinger innimellom.
Skal sies at jeg har opplevd at trommelbremsen hang på min ID.4 når jeg ikke hadde kjørt bilen på noen dager i fuktig vær. Møller tok å utbedret det med noe pakninger så det skulle bli mer tett/lukket visst jeg forsto de riktig. Og etterpå har det fungert perfekt.

For mange år siden hadde vi en brukt Peugeot med trommel bak. Gikk nesten 100.000 og flere EU-kontroll - uten å gjøre noe som helst vedlikehold! (Ja, den var på bremsetester og bremset jevnt bak, så alt virket.)
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Rosstopher

Sitat fra: TJV på torsdag 17. juli 2025, klokken 00:40Bremsene bak benyttes svært lite, og er ikke stålkvaliteten ganske bra så ruster skiver bak fort med mindre man har i bakhodet å ta noen kraftige nedbremsinger innimellom.

Jeg bremser aldri hardt med min 4 år gamle Tesla. Det er ingen rust på skivene. Det er altså fullt mulig å lage systemer som tar seg av dette. Det kan godt hende det er en ulempe å ha VW med skivebremser, men det gjelder ikke alle biler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 16. juli 2025, klokken 19:42
Sitat fra: Etternøleren på onsdag 16. juli 2025, klokken 18:32Litt det som er utfordringen, nå annonseres 800v på rekke og rad, da er jeg redd Tesla blir uattraktiv om 5-10 år.

Jeg trur nok ikke folk verken nå eller i fremtiden er så veldig opptatt av hvor høy spenning bilen kan ta mot. De er nok mer opptatt av ladetid. Hvis alle andre biler i fremtiden lader mye raskere enn Teslaer så kan Tesla bli mindre attraktiv. Når det er sagt er det sjelden jeg må vente på bilen min når jeg lader. Det er mye oftere at bilen er ferdig før oss. Det samme var tilfelle med Model S'en vi hadde.

Enig.
Tror ikke Model Y skiller seg negativt ut på bruktmarkedet om 5-10 år. Det jeg ofte ser er at biler med kvalitetsproblemer sliter når de blir 5-10 år, siden folk da er redde for reparasjonskost. Model Y har så langt hatt svært få problemer som kan koste mye penger om 5-10 år. I tillegg huker jo Model Y av svært mange "familie-bokser", og har rask "1000-km-challenge"-tid. Blir jo et spørsmål hvor mye folk er villige til å betale for å lade enda raskere osv. Svært vanskelig å spå bruktbilmarkedet om 5-10 år siden en ikke vet hvor mange tusen prosent de øker bilavgiftene med, eller om det kommer "disruptive innovations". 5-10 år er fryktelig lenge når Kina og andre bruker tusenvis av milliarder på utvikling i året. Per i dag kan du lade raskere på mange Tesla-ladere med en Model Y Juniper enn en del 800V biler.

Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 06:53
Sitat fra: TJV på torsdag 17. juli 2025, klokken 00:40Bremsene bak benyttes svært lite, og er ikke stålkvaliteten ganske bra så ruster skiver bak fort med mindre man har i bakhodet å ta noen kraftige nedbremsinger innimellom.

Jeg bremser aldri hardt med min 4 år gamle Tesla. Det er ingen rust på skivene. Det er altså fullt mulig å lage systemer som tar seg av dette. Det kan godt hende det er en ulempe å ha VW med skivebremser, men det gjelder ikke alle biler.

Volvo og Polestar tar noen prosent av nedbremsingen med bremseskivene istedenfor regenerering. Selv om nedbremsingen ikke er kraftigere enn at motorene kunne tatt det med regenerering.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rosstopher

Sitat fra: batterimannen på mandag 21. juli 2025, klokken 10:24
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 06:53

Volvo og Polestar tar noen prosent av nedbremsingen med bremseskivene istedenfor regenerering. Selv om nedbremsingen ikke er kraftigere enn at motorene kunne tatt det med regenerering.

Det er bra! Om det gjøres hver eneste gang eller hver 10. gang er ikke så viktig, men det er en veldig enkel løsning på et godt kjent problem. Jeg opplever at det har vært mye skriverier om at man må huske å ta harde oppbremsinger i blant, og jeg hører også folk snakker om det i dagligtale, men jeg føler det har vært underkommunisert at det kun gjelder visse bilmerker, mens andre merker bare fikser dette på egenhånd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Etternøleren

Vurderer faktisk brukt Y performance fra Tesla, da får man EAP og 1 års ekstra garanti. Ligger i underkant av 400k. Har ca 100k i EK.

Verditapet er vel fortsatt størst de 1-3 første årene vel?

turfsurf

Sitat fra: Etternøleren på tirsdag 22. juli 2025, klokken 00:47Vurderer faktisk brukt Y performance fra Tesla, da får man EAP og 1 års ekstra garanti. Ligger i underkant av 400k. Har ca 100k i EK.

Verditapet er vel fortsatt størst de 1-3 første årene vel?
Absolutt størst verditap de første tre årene.  Men husk å sjekk dekk på Y performance. Nytt sett med sommer+vinter koster over 40k (kun dekk) hvis det er 21 tommers hjul og man ikke går for billige greier fra Kina.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA