Én av to norske sjåfører «vet best selv»

Startet av elbil.no, ons 09. jul 2025, kl. 15:00

« forrige - neste »

elbil.no

Én av to norske sjåfører «vet best selv»

En ny undersøkelse viser skepsis til selvkjøring og kunstig intelligens blant norske bileiere. Halvparten av de spurte tror de alltid vil kjøre bedre enn datamaskiner. Oppdragsgiver Xpeng er neppe enig …

hELgenen

Sitat:

"Nordmenn er generelt mer skeptiske til å bruke teknologi til å forbedre kjøreopplevelsen"

Dersom man tror selvkjøring vil forbedre kjøreopplevelsen har man totalt misforsått hva kjøreopplevelse er. Kjøreopplevelse er ikke transportopplevelse,men faktisk reell agering med bil.. Følelsen man får når man selv har kontroll over bilen og hvordan bilen oppfører seg på veien. Om bilen er bra opplever man kjøreglede.

I Kina så handler opplevelse mer om underholdnig i bilen. Det er nok litt ulike kulturer ute å går vil jeg anta.

Selv har jeg null glede av å kjøre en bil der cruise kontroll er aktivert. Faktisk prøver jeg å unngå motorveier der slikt kan brukes. Det er dørgende kjedelig å sitte å "kjøre" på slike veier. Hadde jeg som mål å kun komme raskeste vei fra A til B så hadde jeg valgt tog eller fly. Det å kjøre bil er ofte et mål i seg selv på vakre norske veier..

turfsurf

Kjøre bil kan være så mangt. Kjører helst selv når det er lite trafikk og interessante veier. Pendling til jobb og køkjøring skjer med alle hjelpemidler aktivert, og skulle helst hatt L5.

Å bruke kollektivt er ikke ett alternativ hverken til jobb eller til hytta, og hytteveien er til dels sterkt trafikkert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Bilen min vet best. Den vil ligge nærmest traileren som kommer møtende!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA