skremmende artikkel i The Guardian om Teslaer som dødsfeller på fire hjul

Startet av derwaechter, søndag 06. juli 2025, klokken 23:17

« forrige - neste »

derwaechter

Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

Er det overdreven eller har The Guardian et poeng her?

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Boikott My Ass

Skremmende, men heldigvis så er det valgfritt hvilken bil en skal kjøpe.
Bmw 530i G30

sjokomelk

Verdt å legge merke til at dette ikke er en artikkel fra The Guardian, men et utklipp fra boka "The Tesla files" gjengitt av The Guardian og med link til hvor du kan kjøpe boka i deres butikk. Så det er egentlig reklame for deres egen bokhandel.

Her er link til boka hos en norsk bokhandler: https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/the-tesla-files-9780241797747
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Dersom en kan på noen som helst måte ta data fra Tesla som god fisk (som en ikke skal), så kan det i hvert fall tyde på at den kun gjør 1/3 del av feilene den gjorde for ca 6 år siden. Så det er i det minste bra.
Dersom Tesla konstant kjørte i fjellvegger på Autopilot hver dag så ville en gjerne sett flere ulykker i Norge, hvor det er enormt med Model Y/3.

Jeg bruker kun Autopilot når det er flotte veier, på lange strekker, uten tunnel og helst uten for mye svinger, og uten for mye trafikk bak.... så veldig sjeldent egentlig. Men litt Adaptiv cruise control. Følere ikke at det betyr så mye for meg. Har egentlig mer lyst å styre fart og bil selv.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Du må ikke vise til Teslas egne tall for sikkerhet, de er preget av massiv utvalgskjevhet. Det gjelder hva slags vei man bruker autopilot på, gamle biler uten sikkerhetssystemer, ruskjøring m.m. i gruppene de sammenligner seg med. Dette vet selvfølgelig Tesla, men de unnlater å opplyse  om det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Klykken

Med nye model Y Juniper så må det tas et aktivt valg om det skal benyttes CC eller AP før kjøreturen. Jeg har valgt CC, og da kan ikke AP aktiveres med mindre man stopper bilen, setter den i park og slår det på i AP-menyen. Samme øvelse må gjøres for å få CC. DET gidder i alle fall ikke jeg.

Antar de fleste velger CC da AP stort sett bare fungerer halvveis OK på godt oppmerkede rette veier uten møtende tungtrafikk sist jeg sjekket. I så fall vil statistikken "med AP-bruk" gå betraktelig nedover i fremtiden. I Norge i det minste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:42Med nye model Y Juniper så må det tas et aktivt valg om det skal benyttes CC eller AP før kjøreturen. Jeg har valgt CC, og da kan ikke AP aktiveres med mindre man stopper bilen, setter den i park og slår det på i AP-menyen. Samme øvelse må gjøres for å få CC. DET gidder i alle fall ikke jeg.

Antar de fleste velger CC da AP stort sett bare fungerer halvveis OK på godt oppmerkede rette veier uten møtende tungtrafikk sist jeg sjekket. I så fall vil statistikken "med AP-bruk" gå betraktelig nedover i fremtiden. I Norge i det minste.

Mener jeg leste at det var en som hadde en "work-around" på det der: At du kunne lagre to profiler, altså f.eks.:
'Klykken-CC' og
'Klykken-AP',
hvor du f.eks. som eneste forskjell er at første personen har CC og andre personen har AP. Har du testet det? Det skulle visst være mulig å endre person / profil uten å stoppe bilen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 14:08Du må ikke vise til Teslas egne tall for sikkerhet, de er preget av massiv utvalgskjevhet. Det gjelder hva slags vei man bruker autopilot på, gamle biler uten sikkerhetssystemer, ruskjøring m.m. i gruppene de sammenligner seg med. Dette vet selvfølgelig Tesla, men de unnlater å opplyse  om det.

Ja, det er et meget godt poeng. "Every day, about 34 people in the United States die in drunk-driving crashes — that's one person every 42 minutes."

Jeg stoler ikke på Autopilot / FSD / Cruise Control, så man må følge godt med. Noe han her ikke gjorde:

Han her var ikke ruset, automatikken har tydeligvis ikke funket, men hvordan i huleste klarte han å gå vekk fra bilen?? Satt han på taket? Han må ha hatt benene godt til sin venstre side i hvert fall, og ufattelig flaks.

"The report also notes that Tesla's "cruise control and lane assistance features" were activated, according to Anderson. However, it's not entirely clear if this is referring to Supervised Full Self-Driving (FSD), or to the cruise control and lane assist features baked into Autopilot."
https://www.teslarati.com/tesla-driver-major-accident-injuries/

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. juli 2025, klokken 10:04
Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:42Med nye model Y Juniper så må det tas et aktivt valg om det skal benyttes CC eller AP før kjøreturen. Jeg har valgt CC, og da kan ikke AP aktiveres med mindre man stopper bilen, setter den i park og slår det på i AP-menyen. Samme øvelse må gjøres for å få CC. DET gidder i alle fall ikke jeg.

Mener jeg leste at det var en som hadde en "work-around" på det der: At du kunne lagre to profiler, altså f.eks.:
'Klykken-CC' og
'Klykken-AP',
hvor du f.eks. som eneste forskjell er at første personen har CC og andre personen har AP. Har du testet det? Det skulle visst være mulig å endre person / profil uten å stoppe bilen.
Så det der et sted i en annen diskusjon ja. Ikke testet det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA