Norges første EU-godkjenning?

Startet av Aldrimer, man 30. jun 2025, kl. 20:49

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Handyman på tir 29. jul 2025, kl. 21:26
Sitat fra: Stjerneglis på man 28. jul 2025, kl. 10:39Da ble vår september 2021 LR EU-godkjent med null anmerkninger hos Tesla. Dog har den fått ny time for nye hjulnav (knuckle) og øvre bærearmer bak pga ulyder under kjøring. Dekkes av garanti.
Det her da samme feil som mange andre. Jeg frykter dette kan gjelde svært mange Yer. Ventetiden for å bestille time har økt svært fort i det siste. Tipper Tesla selv tøyer strikken maksimalt på de bilene de selv kontrollerer for å unngå kjøreforbud.

Bukken og havresekken😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på tir 29. jul 2025, kl. 22:22
Sitat fra: Stjerneglis på man 28. jul 2025, kl. 10:39Da ble vår september 2021 LR EU-godkjent med null anmerkninger hos Tesla. Dog har den fått ny time for nye hjulnav (knuckle) og øvre bærearmer bak pga ulyder under kjøring. Dekkes av garanti.
Det her da samme feil som mange andre. Jeg frykter dette kan gjelde svært mange Yer. Ventetiden for å bestille time har økt svært fort i det siste. Tipper Tesla selv tøyer strikken maksimalt på de bilene de selv kontrollerer for å unngå kjøreforbud.

Bukken og havresekken😝
Jeg antydet ikke at de gjør noe ulovlig, bare at de utnytter handlingsrommet maksimalt innenfor forskriftens rammer.
Uttrykket "bukken og havresekken", brukes helst om umoralsk eller ulovlig oppførsel. Det vil jeg ikke siteres på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på tir 29. jul 2025, kl. 21:26Det her da samme feil som mange andre. Jeg frykter dette kan gjelde svært mange Yer. Ventetiden for å bestille time har økt svært fort i det siste. Tipper Tesla selv tøyer strikken maksimalt på de bilene de selv kontrollerer for å unngå kjøreforbud.

Da jeg la inn servicen i appen, spesifiserte jeg ulyder i bakstillingen som et eget reklamasjonspunkt i tillegg til EU-kontrollen. Svoger med lik TMY tok EU-kontroll hos ett annet verksted og fikk 2-ere for samme feilen. Han må da bestille time hos Tesla for å fikse dette samt EU-etterkontroll...

Jeg vil kalle dette fleksibilitet og ikke "bukken og havresekken" siden Tesla ikke tjener noe ekstra på dette, men tvert imot.
2026 Tesla Model Y Premium LR AWD (Juniper)
X -2021 Tesla Model Y LR AWD
X- 2019 Hyundai Kona Electric
X -2011 Mitsubishi i-Miev

Radial

Sitat fra: Handyman på tir 29. jul 2025, kl. 23:03

Bukken og havresekken😝
Jeg antydet ikke at de gjør noe ulovlig, bare at de utnytter handlingsrommet maksimalt innenfor forskriftens rammer.
Uttrykket "bukken og havresekken", brukes helst om umoralsk eller ulovlig oppførsel. Det vil jeg ikke siteres på.

Det er av denne grunn Svenskene ikke har samme ordning som i Norge. (Kontrollør er helt upartisk).

Man kan fort havne i en partisk situasjon, når man som kontrollør hos verksted havner i en slags skvis mellom arbeidsgiver og reglement.

Hadde en artig episode for mange år siden med en Jeep, som hadde for dårlig effekt på håndbrekket.
Bytta alt, justerte alt etter boka, like dårlig effekt.
Fikk samme verksted som ga feilen til å justere ifm etterkontroll, like dårlig effekt men plutselig godkjent like vel😝

Så ordtaket "bukken og havresekken" står seg jo godt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

Jeg tror også det praktiseres forskjellig om en kan ta utbedringer i samme runde som kontrollen. Jeg hadde avtalt tid til EU-kontroll, og fikk rett før en rose i frontruten som gjorde at den måtte byttes. Verksted (Møller) kunne da ikke gjøre dette samtidig, angivelig på grunn av regelverket. Så det ble ruteskift på dag 1, EU-kontroll på dag 2. Og jeg måtte hente ut bilen etter dag 1 og levere den dagen etter til kontroll for at dette skulle gå igjennom.

Jeg kan tildels forstå bakgrunnen for dette. Dersom verksted alltid reparerte det det de så før selve kontrollen, ville bilene dukke opp i statistikken som feilfrie, som ikke er representativt for bilens tilstand. Det kunne vært en mulighet for "Mangel funnet, men utbedret som en del av kontrollen", men da ville de som kun kan gjøre kontroller (f.eks. NAF) få færre oppdrag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stig-Arne

Vet ikke om dere har vært igjennom en utdannelse for PKK kontrollører? En ny kontrollør skal vel ha ca 60 timer opplæring, så må man igjennom en oppdatering hvert 5. år  ( ca 14 timer) for å beholde kontrollørgodkjenningen.

Men slik det er idag, så må man bruke personlig identifisering, gjerne BankID, for å sende inn en PKK kontroll.
Biltilsynet ser i sanntid hvilke kontroller som gjennomføres, og kan fint sitte på utsiden å ta stikkprøver, da vil bilen bli holdt igjen og får ikke forlate verkstedet før ett tilsyn er utført. På denne måten forsøkes det å unngå disse som tar både fiktive kontroller og som gjør en slett jobb.

Når det kommer til slakk i kuler og ledd, så er det ganske overraskende hvor mye slakk som er tillatt før man må annmerke noe som helst.
En PKK er kun en øyeblikkskontroll, som gjelder der og da på verkstedet. Om bilen har 1 mm igjen på bremseklossene og består en bremsetest så er det ikke grunnlag for å annmerke, men det oppfordres at man gir beskjed til eier om slike ting. 

Så om en Model Y har slakk i foringer eller bærekuler, så er det ikke dermed sagt at det er grunnlag for å ikke godkjenne bilen. Skal ganske mye til før man har grunnlag for å sette en 2`er eller en 3`er i slike sammenhenger. Men det oppforders til verkstedet at de gir beskjed. Som f.eks i Stjerneglis sitt tilfelle.

Og når min Model Y skal inn på EU kontroll, så vurderer jeg fort Tesla. Da merkeverkstedene ofte veit mye mer hva de skal se etter enn 3.part verksted. Så får jeg heller ta en garantiutløpstest hos NAF f.eks for å få en ekstra titt før bilen bikker 5 år. :)
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

ToWalkOrDrive

Ser at en Tesla-eier bestilte en garantiutløpstest fra et uavhengig verksted. De fant mange ting på testen som tok over 4 timer.

Da eieren gikk til Tesla med dette fikset de alt uten å klage. Men også interessant å se at de fant mye annet, som ikke de uavhengige hadde funnet. Tesla tok til og med en gratis 4-hjulskontroll (hos Kia måtte jeg ha betalt 2500 for hjulstillingskontroll, som de mente ikke gikk på garantien, til sammenligning).

Kan jo være en grei investering å gjøre begge deler.

https://tocn.no/2025/07/garantiutlopstest-er-det-nodvendig/
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Da har også min vært på EU-kontroll. Jeg forventet noe med understellet etter kommentarene ovenfor, men jeg fikk bare 1'er-feil på slitte vindusviskere.  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Tom

Sitat fra: Radial på ons 30. jul 2025, kl. 14:28
Sitat fra: Handyman på tir 29. jul 2025, kl. 23:03

Bukken og havresekken😝

Det er av denne grunn Svenskene ikke har samme ordning som i Norge. (Kontrollør er helt upartisk).

Man kan fort havne i en partisk situasjon, når man som kontrollør hos verksted havner i en slags skvis mellom arbeidsgiver og reglement.

Hadde en artig episode for mange år siden med en Jeep, som hadde for dårlig effekt på håndbrekket.
Bytta alt, justerte alt etter boka, like dårlig effekt.
Fikk samme verksted som ga feilen til å justere ifm etterkontroll, like dårlig effekt men plutselig godkjent like vel😝

Så ordtaket "bukken og havresekken" står seg jo godt.
du verifisetre at brekket var like dårlig i en bremsetester før og etter ?

Svk

Snakkes mye om rust på Y. Hvordan ser de ut i hjulhus etc etter 4år,uten understellsbehandling når ny? Leser på naf at de behandler bilene med et eller annet stoff?
Ser de monterer ekstra deksler, er juniper mer tettet? Eller like åpent der?
Tåler Tesla norske veier greit med tanke på salt?

Klykken

Ikke opplevd noe rust av betydning på hverken 2015 S eller 21 Y.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Svk

Er vel big business å finne rust og hause opp dette på norges mest solgte bil.

Klykken

Ja, du må selvsagt finne andre kilder på påstanden enn de som selger produktet som fungerer mot rust.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Vær oppmerksom på at Tesla har unntak i rustgarantien sin dersom man antirustbehadler bilen.
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty#:~:text=Kj%C3%B8ret%C3%B8y%20som%20er%20rustbehandlet%2C%20som%20for%20eksempel%20antirust%2D%20og%20understellsbehandling%3B
Denne begrensede rustgarantien gir dog kun dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde. Kanskje ikke så farlig å miste vil mange mene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Denne er jo fin, en 2022 med synlig korrosjon i Megacastingen + bremserørene.
Begynnende korrosjon i plateskjøter, heller ikke uventet.

https://www.facebook.com/telemarkantirust/posts/her-er-bilder-av-ein-2022-model-tesla-model-y-med-hadde-inne-nylig-her-er-det-my/1073041134857685/

Selv dørene på flere Y og 3 korroderer i bunnen (plateskjøten nederst).
Det er satt begrensinger i rustgarantien til Tesla når man behandler, men helt ærlig - aldri hørt noe om at det håndheves så hardt.
Oppretterer-verksteder sier dette er det lureste du gjør for at bilen skal vare.
Skal forresten få to nylakkerte dører(innvendig) pga korrosjon og slitasje fra leppe-pakningen til karosseriet. Dette til tross behandlet bil. Null diskusjon.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA