Norges første EU-godkjenning?

Startet av Aldrimer, mandag 30. juni 2025, klokken 20:49

« forrige - neste »

Aldrimer

Jeg var en av de som hentet Tesla Y den første dagen de ble overført til kundene på Lillestrøm, august 2021.

Det vil si at det nærmer seg EU-godkjenning. Jeg gjorde min i dag og den ble ikke godkjent (ca 58 000 km) på måleren. Jeg mistenker derfor at dette er Norges første EU-godkjenning av Tesla Y.

Jeg fikk tre feil type 2:
A) venstre nærlys var feilkonfigurert (tips til alle om å konfigurere den selv før dere sender den på EU-godkjenning i høst)
B g c) For stor slitasje på opphengskule, Høyre og venstre, øvre i bakstilling - Ytre øvre kuleforing. Tesla mener at dette er en del av garantien og gitt meg et foreløpig prisestimat på 0 kroner. Vi får se hve kostnaden blir til slutt.

PS - lurer på hvordan Tesla Norge håndterer at flere tusen Teslaer skal  EU-godkjennes samtidig. Blir det lange køer på verkstedene i august og september? Ikke for selve kontrollen, men evt reparasjoner.

Motorwatt

Tror ikke de fleste tar EU-kontroll hos Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TB

Med ordningen som kom i 2019 kan bileier velge å levere bilen til godkjenning når som helst.

Kravet er bilen skal være godkjent innen fristen, fire år fra første gangs registrering og to år fra forrige godkjenning.

Blir en for sen vil det automatisk komme bruksforbud.

At verksted ikke har kapasitet gir ikke grunnlag for utsettelse.

Det kan med andre ord lønne seg å bestille tid i god tid.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Aldrimer

Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. juni 2025, klokken 21:17Jeg har hatt 2 EU-kontroller. Den siste på 108.000 km. Aldri fåt noen anmerkning. Tror ikke de fleste tar EU-kontroll hos Tesla. Aldri byttet bremsedeler . Men masse annet som ikke har noe med EU-kontroll å gjøre (bærearm bak ble byttet på 12K km., og på garanti)

Med tanke på at underforumet er for modell Y så har du vel ikke gjennomført to EU-godkjenninger av Tesla Y?

Orbit

Sitat fra: Aldrimer på mandag 30. juni 2025, klokken 20:49Jeg fikk tre feil type 2:
A) venstre nærlys var feilkonfigurert (tips til alle om å konfigurere den selv før dere sender den på EU-godkjenning i høst)
[...]
Ta gjerne en sjekk med en gang, selv om det er lenge til neste EU-kontroll. Det er alt for mange TMY/TM3 som kjører med stor feiljustering på nærlyset, spesielt på venstre side.

Sitat fra: TB på mandag 30. juni 2025, klokken 21:18Med ordningen som kom i 2019 kan bileier velge å levere bilen til godkjenning når som helst.

Kravet er bilen skal være godkjent innen fristen, fire år fra første gangs registrering og to år fra forrige godkjenning.
[...]

Det kan med andre ord lønne seg å bestille tid i god tid.
Dersom en tar kontrollen mer enn to måneder på forskudd, blir fristen for neste kontroll satt til 24 måneder etter siste godkjenning, og ikke 24 måneder fra kontrollfristen en har nå. Så en tidlig test til gjør at ikke hele godkjenningsperioden blir utnyttet, dvs dyrere på sikt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kaiat

Drosjer må ta EU-kontroll ett år etter førstegangsregistrering, og deretter hvert år. Siden det går noen Model Y i drosjetrafikk, er det nok flere biler som har tatt EU-kontroll allerede.

Handyman

Tok PKK i dag og fikk også 2-er-feil på ytre øvre opphengskuler på begge sider bak (ingen andre feil). Estimat 0 (garanti).
Har frist 27. august. og første ledige time var 16. sept. hos det nærmeste SC. Har gitt beskjed om at bilen må være godkjent før fristen, så jeg satser på at de finner en ledig time. Hvis ikke får de stille med lånebil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. juli 2025, klokken 14:54Tok PKK i dag og fikk også 2-er-feil på ytre øvre opphengskuler på begge sider bak (ingen andre feil). Estimat 0 (garanti).
Har frist 27. august. og første ledige time var 16. sept. hos det nærmeste SC. Har gitt beskjed om at bilen må være godkjent før fristen, så jeg satser på at de finner en ledig time. Hvis ikke får de stille med lånebil.

Sånn sett praktisk med EU kontroll etter 4 og, som er et år før garantien går ut. Så får en noe på stell i hvert fall før garantien går ut. Hvis det er likt som på Model S så ser det jo litt knotete ut å få til selv. https://youtu.be/2SN-oX5rvMo?si=xbrdLfBqiN87a6-F
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: Aldrimer på mandag 30. juni 2025, klokken 20:49A) venstre nærlys var feilkonfigurert

Hve menes med "feilkonfigurert"? At det ikke er riktig justert?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Klykken

Lyser for høyt. "alle" gjør det. Juster ned i menyen for lys.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA