Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance vs. Standard

Startet av OleJA, fredag 11. januar 2013, klokken 11:36

« forrige - neste »

Amper

Ja, de oppgir nå 0-60 til 4.2 sek.. men da stemmer de andre tidene dårlig med oppgitt effekt.. 0,5 sek bedre tid mellom 362 og 302 hk.. (60 hk) men hele 1.3 sek forbedring mellom 416 og 362 hk.. blir feil.. se under..


Estimated Range
at 55 mph    230 miles    300 miles    300 miles    
EPA 5-Cycle
Certified Range    208 miles    265 miles    265 miles    
0 to 60 mph    5.9 seconds    5.4 seconds    4.2 seconds    
Quarter Mile Time    14.2 seconds    13.7 seconds    12.6 seconds

Peak Motor Power   
302 hp (225 kW) 5,000-8,000 rpm    362 hp (270 kW)6,000-9,500 rpm    416 hp (310 kW)5,000-8,600 rpm



P85D :o)

Muffinman

Nå må vi slutte å se oss blinde på effekten, dette er diskutert ferdig tidligere. Det er 36% forskjell i dreiemoment mellom standard 85 og P85, noe som betyr at P leverer ca. 78HK mer når bilen passerer 48 km/t.

Det betyr at P sannsynligvis leverer 36% flere hk opp til hastigheten hvor makseffekten oppnås.

Da blir vel ikke forbedringen på 1,3s så usannsynlig?

Griffel

#167
Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. april 2013, klokken 20:42
Nå må vi slutte å se oss blinde på effekten, dette er diskutert ferdig tidligere. Det er 36% forskjell i dreiemoment mellom standard 85 og P85, noe som betyr at P leverer ca. 78HK mer når bilen passerer 48 km/t.
Det kunne vært riktig dersom de hade vært likt gearet. Men nå har 85 9500rpm ved topfart 125 mph mens P85 har 8600rpm ved 130 mph. Derfor er det tydelig at P85 er gearet høyere enn 85. Følgelig er det skyvet, forskjellen i dreimomet utgjør, vesentlig redusert av forskjellen i gearing.

Svaret blir nok heller 14% mer effekt, og 17% mer skyv opp til 75 km/h. Effektforskjellen akkurat "når bilen passerer 48" ca. 19 kW. (I 48 km/h leverer 85: 105kW og 85P 124 kW basert på oppgitte turtall og dreimoment)

Sammenligne effekt gir litt mening (spesielt i biler med flere gear), sammenligne dreimoment gir ingen mening uten at en samtidig tar hensyn til turtallskurver
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amper

Vel, nå er det slik at

Effekt = Dreimomnet x Turtall ( x en konstant)

Effekten er tilnærmet lik i hele motorens turtallsregister (dvs. den holdes igjen ved lave turtall for å unngå hjulspinn & blårøyk & undøvendig belastning på driverk)  dette kan dere se enkelt på dyno filmen av Tesla S som ligger på Youtube.

Så i praksis så er det høyt dreimoment ved lave turtall som reduseres tilsvarende når turtallet økes. og effekten forblir rimelig lik hele veien.  :)


P85D :o)

Griffel

#169
Sitat fra: Amper på torsdag 04. april 2013, klokken 14:41
Vel, nå er det slik at
Effekt = Dreimomnet x Turtall ( x en konstant)
Korrekt.

Sitat fra: Amper på torsdag 04. april 2013, klokken 14:41
Effekten er tilnærmet lik i hele motorens turtallsregister
Feil:
Tesla oppgir konstant dreimoment opp til et turtall og deretter konstant effekt opp til maks hastighet.
Dette er forøvrig helt vanlig for denne typen motordrifter.

Fra Teslas hjemmeside:

60 kWh 430 Nm 0-5000 Rpm 225 kW 5000-8000 Rpm 120 mph
85 kWh 440 Nm 0-5800 Rpm 270 kW 5800-9500 Rpm 125 mph
P85kWh 600 Nm 0-5100 Rpm 310 kW 5100-8600 Rpm 130 mph

En vil da se at 60 kWh modellen og P85 motoren gjør ca 2,5 omdreininger per meter, mens S85 gjør ca 2,8.
Toppeffekt oppnås ved hhv. 75,76 og 77 km/h

og ved 48 km/h er turtallet på S85 38 omdr./sekund og på P 85 33 omdr./sekund.

Så er det bare å multiplisere 600Nm x 33 x 2 x Π/1000 = effekt i kW

(Π forstiller den Greske bokstaven Pi =3,14.....)
Nå er selvfølgelig de oppgitte verdiene nominelle verdier og ting er aldrig 100% linjert, og det betyr selvfølgelig ikke at motoren trekker over 100 kW om en kjører rolig i 48 km/h dette er "fratspedalen i bånn" verdier. Dessuten kan også være at de korttidig tillater høyere belastninger enn det som oppgis som nominelle verdier i motor data tabellen. Det står ikke noe om dette er for kontinuerlig belastning eller korttids belastning. Tallene som oppgis tyder på at de korttidig tillater mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amper

Griffel,

Du har nok rett, jeg har ikke sett hva de har oppgitt som torque på tesla, minntes kun dyno - youtube og en effekt kurve som er linket under.. og kommentaren var laget med hensyn med 0-60 mph tider som var derav oppfattet som ulogiske..

http://www.skylife4ever.com/2013/01/on-dyno-electric-car-tesla-model-s-lays.html

http://i.imgur.com/qZGjU9p.png

http://i.imgur.com/1vkYB.jpg

og fra mitt minne husket jeg den som rimelig flat etter at den hadde fått litt fart.. men var ikke sikker om det skyltes software eller at de ikke ga full gass på dyno i starten.. effekten synker ved høyere fart/turtall kan sikkert skyldes flere ting..  men det matcher dårlig med Tesla oppgitte data.. den roaster torque kurven linket til over hadde jeg forventet på en tesla s også.. 

Men det beste er at det sannsynligvis ligger noen effekt-marginer inne som vi kan hente ut ved software eller andre styrende komponenter på sikt..  ::)
P85D :o)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. april 2013, klokken 11:51
Det kunne vært riktig dersom de hade vært likt gearet. Men nå har 85 9500rpm ved topfart 125 mph mens P85 har 8600rpm ved 130 mph. Derfor er det tydelig at P85 er gearet høyere enn 85. Følgelig er det skyvet, forskjellen i dreimomet utgjør, vesentlig redusert av forskjellen i gearing.

Niks, toppfart er ved 16.000rpm. Maks effekt ved 5100-8600 rpm, etter det synker effekten pga. motorens effektkurve og back-EMF.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

taggan

Basert på oppgitt effekt og moment for de to forskjellige utgavene, en rullediameter på 2.2 m, en utveklsing på 9.73:1, samt litt kjennskap til karakteristikken til denne typen motorer, kan man anta følgende effekt og momentkurver for 85 kW/t standard og performance;




Dette gir en forskjell i moment/akselerasjon som gitt nedenfor;



Ved å legge til grunn en virkningsgrad på 95%, total masse på 2200 kg inklusive fører og enkel 2FY-fysikk kan man integrere seg frem til hastigheten som funksjon av tiden:



Akslerasjonen i figuren forutsetter optimalt grep og er i tråd med akslerasjonen brukere i USA har registrert på drag-stripa.

Griffel

#173
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. april 2013, klokken 19:07
Niks, toppfart er ved 16.000rpm. Maks effekt ved 5100-8600 rpm, etter det synker effekten pga. motorens effektkurve og back-EMF.
Det kan selvfølgelig være riktig, jeg antok at topfart var tilsvarende høyeste turtall angitt i tabell.
Siden topfarten aviker mellom de 3 modellene er jo heller ikke 16.000 rpm et nøyaktig tall for alle tre om de er likt gearet. At standard da har moment og effekt i behold noe høyere opp i turtall burde utgjevne forskjellen noe.

Sitat fra: taggan på torsdag 04. april 2013, klokken 19:46
Basert på oppgitt effekt og moment for de to forskjellige utgavene, en rullediameter på 2.2 m,
Om omkretsen på hjulet er 2,2m og gear 9,73 for alle tilsvarer dette et maks turtall på hhv. 14200, 14700 og 15400.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. april 2013, klokken 20:28
Om omkretsen på hjulet er 2,2m og gear 9,73 for alle tilsvarer dette et maks turtall på hhv. 14200, 14700 og 15400.

2214mm får jeg omkretsen til å bli.

Diameter:
21" felg * 25,4=533,4mm
Dekkside 245*0,35*2=171,5mm

Samlet 704,9mm. Gang med pi for å få omkretsen. Mao. ganske store hjul ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Alcantara eller ikke har vel lite å si med pano tak?

kjølholdt

Tilbake til temaet for denne tråden. Jeg har brekt ned tallene. performance med pano, svart, tech, bakovervendt seter. 637000,
Model s 568 tusen, pano svart , skinn, bakovervendt tech luftfjæring.

Så får vi se om fornuften seirer eller ikke :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lacaixxa

Hei!

Jeg er ny på forumet, men begynner nå for alvor å se frem til levering over sommeren. Er inne på forumet litt for ofte og har ikke gledet meg så mye til noe siden julaften for 25 år siden.

Har bestemt meg for Performance og syntes det var et ganske så lett valg. Uten Performance hadde jeg nok stilt meg spørsmålet; Wow for en bil, lurer på hvordan Performance hadde vært.... eller nå har naboen kjøpt, og han har også Tesla - bare Performance utgaven.

Som en digresjon: Som bilinteressert økonom er Tesla Model S en No-brainer. Bare å slippe sinnsyke verkstedsregninger på BMW-verkstedet sparer meg for en Tech-pakke ++ i året.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Havebigfun

#178
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 08. april 2013, klokken 20:53
.... eller nå har naboen kjøpt, og han har også Tesla - bare Performance utgaven.
Velkommen i forumet :)
Mange av oss får julefølelser på sensommeren/høsten
Om du vil konkurrere med naboen som kjøper bilen et år senere holder det ikke med "fully loadet"- Da bør du bestille bilen slik at den kommer enda senere enn naboens ;)
- det kommer til å bli mange features som vi ikke har tilgang til nå og som gjør bilen mer komplett- poenget med å kjøpe nå er å være først ute, ikke konkurrere med naboen om hvem som har den beste TMS.
- bare se performance +
mange av de som har fått eller får utlevert sin P kunne sikkert tenkt seg den opsjonen- såvidt jeg skjønner kan den ettermonteres slik at det blir nesten like bra som P+ levert fra fabrikk- merprisen foreløpig ukjent men antakelig vesentlig dyrere.
Det kommer sikkert mange features som ikke er lett å ettermontere. ;)

Lacaixxa

Takk for det:)

Performance + hadde vært greit nok det, men sannsynligvis noe jeg bare vil savne hvis jeg tar turen til Nurburgring. Med alle de nye tilvalgene må man også bestemme seg for en makspris. Performance derimot tar bilen fra en GTI-racer til en som kan konkurrerer mot drømmebiler som har vært uoppnåelig for fornuftige nordmenn. (M, AMG, S, Carrera)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA