Er det typisk norsk å være flau?

Startet av What-a-watt, torsdag 05. juni 2025, klokken 20:26

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på lørdag 07. juni 2025, klokken 03:421,1 millioner mennesker er ca 1 av 3,8 (etter en usikker ca justering) over 18 år i Norge. Det spesifikke antallet personer med rentebærende saldo (usikret gjeld) er i mai 25 1,132 mill, opp fra 1,091 mill i april 2024. Evt kan man også se en nedgang på ca 6400 mennesker fra april 25 til mai i 25, så månedlig statistikk kan vinkles dit man selv ønsker narrativet skal være. Ja, antallet nordmenn med usikret gjeld stiger årlig, men det gjorde det også før dyrtiden.

Klarer ikke helt å relatere gjeldsregisterets statistikk til hvorfor nybilsalget går så det suser og salget av model Y er opp 213% i Norge (som tesla selv skryter av). Samtidig synker tesla som en stein i resten av Europa.

En av hovedgrunnene skal være at vi i Norge har så mye usikret forbruksgjeld at det eneste vi har råd til når vi skal kjøpe bil er å kjøpe ny model Y? Samtidig har tyskerne så god råd (?) at teslasalget halveres (tatt fra hukommelsen) samtidig som salget av elektriske nybiler er opp 40% (tatt fra hukommelsen)?
Nedgangen i salg i Europa og "rekorder" i Norge er pga nordmenns dårlige råd. Ikke at vi nordmenn er "egoistiske" og overser teslas egne Fuhrer sin nazihilsen, afd støtte, ønske om frigjøring av fengslet person i England, nedleggelse av USAID, medicare osv...

Jeg skrev 1,1 millioner fordi det er et ca tall som hopper litt opp og ned ettersom Støre-ekstraskatten Strøm hopper opp og ned. Når strømskatteregningen går ned har folk bedre råd til å betale tannlegeregningen.

I Tyskland er det mange grunner. Der har det vært endring i tilskudd til elbiler, der kan Tyskerne velge "egne" bilmerker, og ikke minst, der har de og valget om å kjøpe bensin/hybrid-biler. I tillegg er det jo i Tyskland Musk hadde sin opptreden med AfP (høyrevingspartiet), i tillegg til at den type tanker er nok enda mer betent i det landet.

Angående finansiering så er Tesla ganske "snille" med å gi 0% rente også ved 98% finansiering, men en del andre skal ha 8-9% rente de første 3 årene. Så derfor er Tesla det tilsynelatende perfekte valget for den desperate husmoren som skal kjøpe seg ny bil, uten å ta hensyn til kostnadene, men kun utgiftene de første 3 årene.

Når du sammenligner priser fra 2019 til i dag (ref Audi e-tron) må du heller ikke glemme en økning i konsumprisindeksen på over 20% på samme tidsrom. Så en hvit Model Y er ikke så dyr.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. juni 2025, klokken 01:03
Sitat fra: arthur på fredag 06. juni 2025, klokken 23:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. juni 2025, klokken 15:22
Sitat fra: chargedup på fredag 06. juni 2025, klokken 15:06Salget av nybiler har vel tatt seg greit opp i år, og det er vel neppe fordi nordmenn har så dårlig råd? Er vel tilbake på nært 2022 nivå, etter 2 labre år. Neppe mange av de som sliter med usikret gjeld som kjøper seg en ny model Y. Finnes selvfølgelig noen få som biter på rentekampanjen til Tesla som har noe usikret gjeld og får finansiert bilen av banken, men neppe flertallet.

At noen slenger ut egoister i kommentarfelt (https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/) til nordmenn grunnet "ekstrem" økning i Teslakjøp, ønske om å stenge utenlandskabler osv, er helt forståelig. Tviler på at moral, etikk og politikk står høyt på prioriteringslista til nybilkjøpere generelt (eller gjennomsnittsnordmannen som ønsker billigst mulig strøm), noe vi forsåvidt ser godt med salget av model Y (eller de som ønsker å stenge utenlandskabler).

(1,1 millioner nordmenn med rentebærende kredtittgjeld).

Nei, det stemmer ikke! Tallet er riktig, men det gjelder for gjeld på kredittkort, smålån og forbrukslån. Det er heller ikke riktig at det løper rente for det store flertall av de som har gjeld på sine kredittkort betaler ned gjelden FÆR rente begynner å løpe. AT mange har kredittkort, og bruker det, skyldes vel også for en stor grad de fordeler, rabatter og annet som man får ved bruk av kredittkort. Selv har jeg tre forskjellige, stadig gjeld på disse, men har faktisk ALDRI ikke betalt ned gjelden i sin helhet ved forfall og før det løper renter!

Synes det er ganske utidig å drive med slik svartmaling som du gjør her!

Ser du har kravlet ut fra stenen hvor det ikke er Internett.

Det er 1,1 millioner nordmenn som har usikret gjeld hvor det løper renter. De fortalte nettopp på nyhetene hvor mange som sliter pga høye renter, dyrtid og Støre.

Dersom du tar med usikret gjeld hvor det ikke påløper renter så er det over 3 millioner.

Kan du ikke heller spørre hvor jeg får tallene i fra i stedet for å si jeg tar feil og er utidig? Jeg synes alle skal være venner, og har mer tro på et faktabasert diskusjonsmiljø.

https://www.google.com/search?q=hvor+mange+har+renteb%C3%A6rende+kredittkort+gjeld&sca_esv=e2a660d80d6ce184&sxsrf=AE3TifPFbilxdWLMGxvEO5TWkxonLeX7xw%3A1749243308969&source=hp&ei=rFVDaNPfOJvXptQP76LJqAU&iflsig=AOw8s4IAAAAAaENjvE2iFpZ9I78j5tfMX2g71QLTOs1u&ved=0ahUKEwjT5beQ192NAxWbq4kEHW9RElUQ4dUDCBY&uact=5&oq=hvor+mange+har+renteb%C3%A6rende+kredittkort+gjeld&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6Ii5odm9yIG1hbmdlIGhhciByZW50ZWLDpnJlbmRlIGtyZWRpdHRrb3J0IGdqZWxkMgcQIRigARgKMgQQIRgVSLg5UABY1jdwAHgAkAECmAHIBKAB_FqqAQoyLTI5LjYuMS4zuAEDyAEA-AEBmAIloAKPVMICBBAjGCfCAgoQIxiABBgnGIoFwgIFEAAYgATCAggQABiABBjLAcICBhAAGBYYHsICCBAAGKIEGIkFwgIFEAAY7wXCAggQABiABBiiBMICCBAAGAgYDRgewgIFECEYoAGYAwCSBwgyLTI3LjguMqAHtdwBsgcIMi0yNy44LjK4B49UwgcGOC4yMi43yAdO&sclient=gws-wiz

ToWalkOrDrive

Arthur, så flott du til slutt fant frem til kilder som viser at det jeg sa var riktig, og ikke feil, som du hevdet.

Radial

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 05. juni 2025, klokken 21:15
Sitat fra: Radial på torsdag 05. juni 2025, klokken 21:13Med den markedsandelen Tesla har i Norge, er ikke dette veldig overraskende egentlig.

Tipper det er maaange relativt fornøyde eiere med 4-5år gamle Y'er og 3'ere, som de selger og kjøper seg ny 3/Y.

Y tilby praktisk talt veldig mye praktiske egenskaper for pengene, den gamle er ikke Norges mest solgte bil helt uten grunn.
Og nye 3 er også betydelig oppgradert for de som liker den... Er dette noe nytt egentlig

Det gjelder vel i Europa også?

Markedsandelen til Tesla i Europa er ikke i nærheten av Norge sin.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. juni 2025, klokken 14:39Arthur, så flott du til slutt fant frem til kilder som viser at det jeg sa var riktig, og ikke feil, som du hevdet.

Hvis du tar deg bryet med å lese hva jeg skrev, og hva jeg linket til til, så vil du kunne se at det jeg skrev var et direkte sitat fra linken, men hvem brys seg om slike detaljer! Mine øvrige kommentarer noterer jeg at du heller ikke bryr deg om å lese.
Min kommentar mht at folk betaler ned gjelden FÆR det påløper renter stammer fra et intervju på NRK radio med kilden til de tall som er presentert!

"Eksempel:
En studie viste at 85% av respondentene i Møre og Romsdal betaler ned kredittkortgjeld før den blir rentebærende, og de fleste nordmenn er flinke til å unngå renter på kredittkort. "

Radial

Og tror man ikke glemme at Y er en helt suveren plassmester for 1 og 2-barns familier (som det er desidert "flest" av)

Når alt kommer til alt, er det behovet for plass, mulighet for 4wd, rekkevidde og lommeboka som vinner i familerådet.
Men at etikk har vært med i loopen denne gangen i motsetning til andre bilkjøp, er nok riktig for de fleste.

Men å slenge ~100k til på bordet for en potensielt trangere bil, for å lette litt på samvittigheten, går ikke opp i regnskapet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 07. juni 2025, klokken 17:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. juni 2025, klokken 14:39Arthur, så flott du til slutt fant frem til kilder som viser at det jeg sa var riktig, og ikke feil, som du hevdet.

Hvis du tar deg bryet med å lese hva jeg skrev, og hva jeg linket til til, så vil du kunne se at det jeg skrev var et direkte sitat fra linken, men hvem brys seg om slike detaljer! Mine øvrige kommentarer noterer jeg at du heller ikke bryr deg om å lese.
Min kommentar mht at folk betaler ned gjelden FÆR det påløper renter stammer fra et intervju på NRK radio med kilden til de tall som er presentert!

"Eksempel:
En studie viste at 85% av respondentene i Møre og Romsdal betaler ned kredittkortgjeld før den blir rentebærende, og de fleste nordmenn er flinke til å unngå renter på kredittkort. "

Så du påpekte at det jeg skrev var feil fordi jeg skrev rentebærende kredittgjeld, mens tallet på 1,1 millioner personer også inkluderer andre usikret lån som er rentebærende? Du er klar over at det er samme greiene? Dersom en person f.eks. har skaffet seg 4 kredittkort for å kunne skaffe mat til sine 3-årige trillinger etter å ha brukt opp lønnen på svindyre strømregninger og målpris-mat som SP og AP har skrudd opp til uante høyder, så kan vedkommende ta opp usikret lån for å refinansiere kredittkortgjelden. Det er derfor en kan omtale det som det samme.

Møre og Romsdal er neppe representativt grunnet lavere boligpriser og dertil lavere rentekostnader.

1,1 millioner mennesker er de som betaler renter på 9-30% på usikret lån. Usikret lån. Altså ikke sikkerhet i verken hus eller bil. Svindyre lån. Usikret lån. Tar du 3,6 mill og trekker fra 1,1 mill får du 2,5 mill så er det 70% av 3,6 mill. Men det er uvesentlig.

Dersom 1.100.000 døde på veiene hvert år, men 3,6 millioner overlevde, ville det betydd at 1,1 mill er overkommelig? Synes det er rart at du kaller det svartmaling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på lørdag 07. juni 2025, klokken 17:40Og tror man ikke glemme at Y er en helt suveren plassmester for 1 og 2-barns familier (som det er desidert "flest" av)

Når alt kommer til alt, er det behovet for plass, mulighet for 4wd, rekkevidde og lommeboka som vinner i familerådet.
Men at etikk har vært med i loopen denne gangen i motsetning til andre bilkjøp, er nok riktig for de fleste.

Men å slenge ~100k til på bordet for en potensielt trangere bil, for å lette litt på samvittigheten, går ikke opp i regnskapet.

Ja, nettopp, og når en betaler 300.000 i året på huslånet i stedet for 100.000 så blir en jo enda mer pris-sensitiv på bilkjøpet, i tillegg til at billån på dyr bil fort kan bli avslått.

Mebi

Sitat fra: What-a-watt på fredag 06. juni 2025, klokken 12:40
SitatHadde jeg kjørt Tesla fortsatt ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet ettersom jeg hadde kjøpt lenge før jeg skjønte hva pengene og makten gikk til.

Det er det samme argumentet jeg bruker hver gang jeg nå treffer venner og kjente.....

Det er det samme argumentet jeg brukte i starten av dette året. Elon Musk er alltid med meg når jeg kjører Model Y-en min. Hver gang vindusviskerne går når sola skinner vet jeg at det er Elon Musk sin feil. Hver gang bilen bremser uten grunn vet jeg også hvem som står bak.

Jeg vet også at de fleste assosierer Tesla med Musk, sånn er det bare. Jeg vil helst ikke bli assosiert med han.

Til slutt gikk jeg lei av dette og bestilte meg en Skoda. Helt uten Elon Musk. :)

ToWalkOrDrive

Musk er en ny mann. Nå vil han heller være i midten.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. juni 2025, klokken 19:27
Sitat fra: arthur på lørdag 07. juni 2025, klokken 17:23

"Eksempel:

Så du påpekte at det jeg skrev var feil fordi jeg skrev rentebærende kredittgjeld, mens tallet på 1,1 millioner personer også inkluderer andre usikret lån som er rentebærende? Du er klar over at det er samme greiene? Dersom en person f.eks. har skaffet seg 4 kredittkort for å kunne skaffe mat til sine 3-årige trillinger etter å ha brukt opp lønnen på svindyre strømregninger og målpris-mat som SP og AP har skrudd opp til uante høyder, så kan vedkommende ta opp usikret lån for å refinansiere kredittkortgjelden. Det er derfor en kan omtale det som det samme.

Møre og Romsdal er neppe representativt grunnet lavere boligpriser og dertil lavere rentekostnader.

1,1 millioner mennesker er de som betaler renter på 9-30% på usikret lån. Usikret lån. Altså ikke sikkerhet i verken hus eller bil. Svindyre lån. Usikret lån. Tar du 3,6 mill og trekker fra 1,1 mill får du 2,5 mill så er det 70% av 3,6 mill. Men det er uvesentlig.

Dersom 1.100.000 døde på veiene hvert år, men 3,6 millioner overlevde, ville det betydd at 1,1 mill er overkommelig? Synes det er rart at du kaller det svartmaling.

Igjen, du lager historier åpenbart for å "dokumentere" at det står så ille til med folk flest når realiteten er en helt annen. Som jeg har påpekt har man, svært mange, kredittkort for å oppnå fordeler (rabatter) som man IKKE vil oppnå uten disse kortene! De aller fleste NEDBETALER utestående FØR det påløper renter og andelen som IKKE gjør det har IKKE økt!

SOm en kuriositet (?) så har norske nordmenn fra Norge i alt innestående i norske banker 1.534.000.000 per 2022 så "noe" penger har folk flest, tross alt. Innskuddsveksten (!) siste tolv måneder var på 5,9%!

Ja, du bedriver helt åpenbart med bevisst svartmaling!

ToWalkOrDrive

Det går visst ikke inn i ditt hode:

DET ER 1,1 MILLIONER NORDMENN SOM BETALER RENTER PÅ USIKREDE LÅN!

At de betaler renter betyr at de IKKE betalte ned på første regning.

Anbefaler deg en kognitiv test hos fastlegen.

At det finnes over 200.000 i Norge med over 11 millioner i nettoformue hjelper ikke de unge med lån.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 08. juni 2025, klokken 12:33Det går visst ikke inn i ditt hode:

Anbefaler deg en kognitiv test hos fastlegen.
quote]

Sånn rent generelt, og prinsipielt; er dette den type kommentarer du mener forumet er tjent med? Eller bidrar positivt på noen måte? Gidder ikke å innrapportere det til moderator, men synes det er greit at det blir stående slik at alle kan gjøre seg sine egne tanker om hva slags person du er.

ToWalkOrDrive

Arthur,
Ser du svarte inni sitatet.

Jeg ønsker ikke å være uhøflig, men jeg blir bare litt bekymret for deg når du ikke forstår at de som betaler med kredittkort, og betaler kredittkortregningen innen forfall, ikke kommer med i statistikken for "rentebærende usikret gjeld" ettersom de ikke betaler renter. Så de 1,1 millionene nordmenn kan ikke forklares med dette.

Dette har jeg prøvd å forklare mange ganger, men du fortsetter bare å skrive at folk bruker kredittkort for å få bonus. Du skrev:

"Igjen, du lager historier åpenbart for å "dokumentere" at det står så ille til med folk flest når realiteten er en helt annen. Som jeg har påpekt har man, svært mange, kredittkort for å oppnå fordeler (rabatter) som man IKKE vil oppnå uten disse kortene!"

Håper det er andre grunner enn kognitiv svikt som gjør at du ikke forstår at de 1,1 millionene ikke inkluderer personer som betaler hele kredittkortregningen ved første faktura etter handlingen.

Jeg kjenner noen som fikk demens, og de slet og med å forstå, men trenger selvsagt ikke være årsaken her. Beklager.

arthur

Ferske tall fra Gjeldsregisteret (juni 2025) viser at antallet nordmenn med forbruksgjeld har økt fra 3,18 millioner til 3,43 millioner det siste året. Blant disse har hele 1,1 millioner personer usikret gjeld på kredittkort, smålån eller forbrukslån der rentene løper.

"Rentebærende rammekreditt 40,8 milliarder kroner. Rentebærende rammekreditt: Benyttet rammekreditt som ikke er betalt ved forfall.

Private innskudd i bank; 1.500 milliarder.

FOr noen betyr det åpenbart at vi er et land hvor folk flest sulter, barna står møkkete og uten sko og gråter av sult, ja i det hele tatt kan det ikke være et verre tidspunkt å vokse opp enn i dag og i Norge spesielt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA