Er det typisk norsk å være flau?

Startet av What-a-watt, torsdag 05. juni 2025, klokken 20:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Så lenge en ikke har EN eller EJ skilter går en forhåpentligvis klar av olme blikk og kommentarer.
Eksisterende eiere kan jo ikke noe for at Musk har ødelagt merkevaren.
Hadde jeg kjørt Tesla fortsatt ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet ettersom jeg hadde kjøpt lenge før jeg skjønte hva pengene og makten gikk til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

SitatHadde jeg kjørt Tesla fortsatt ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet ettersom jeg hadde kjøpt lenge før jeg skjønte hva pengene og makten gikk til.

Det er det samme argumentet jeg bruker hver gang jeg nå treffer venner og kjente.....

Daniel_0007

Forskjellen er jo at europa generelt har rimeligere hybrid og bensin bil mens i Norge er de dyrere enn model y, ja model y har en del konkurenter her men etter har prøvekjørt en del el biler så er det få som kan tilby det samme som model y til lignende pris, kommer jo helt hva man er vant til, er sikkert lett å gå fra en traustig toyota til en traustig el toyota men føler at å gå fra tesla til toyota blir noen hakk ned. Skal ha en ny familie bil, har egentlig bestemt på forhånd at det ikke skal bli tesla denne gangen, digger infotaimentet og det tekniske men etter å ha eid en 2019 model 3 og sett hvor dårlig skrudd sammen den er så frister ikke med tesla denne gang selv om mye har nok skjedd på 6 år. Har bestemt oss litt for skoda men enyaq blir for dyr og elroq er farlig nær model y i pris med ustyr og da får ikke like god plass og ikke like high tech.  Så jeg skjønner godt hvorfor den selger bra her, hadde jeg ikke hat en tesla fra før så hadde kanskje blitt en juniper her og.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. juni 2025, klokken 13:11Forskjellen er jo at europa generelt har rimeligere hybrid og bensin bil mens i Norge er de dyrere enn model y, ja model y har en del konkurenter her men etter har prøvekjørt en del el biler så er det få som kan tilby det samme som model y til lignende pris, kommer jo helt hva man er vant til, er sikkert lett å gå fra en traustig toyota til en traustig el toyota men føler at å gå fra tesla til toyota blir noen hakk ned. Skal ha en ny familie bil, har egentlig bestemt på forhånd at det ikke skal bli tesla denne gangen, digger infotaimentet og det tekniske men etter å ha eid en 2019 model 3 og sett hvor dårlig skrudd sammen den er så frister ikke med tesla denne gang selv om mye har nok skjedd på 6 år. Har bestemt oss litt for skoda men enyaq blir for dyr og elroq er farlig nær model y i pris med ustyr og da får ikke like god plass og ikke like high tech.  Så jeg skjønner godt hvorfor den selger bra her, hadde jeg ikke hat en tesla fra før så hadde kanskje blitt en juniper her og.

Jeg har kjørt 96.000 km med en Model Y 2021, og brukt nesten ingen penger på service, og ingen feil. Alle hjulene henger på ennå. Til og med dekkene er de samme. Men dette er jo en Kina-Model Y (LR 4WD), så kanskje tysker-bilene / de som lages nå er annerledes.

Nå er det jo så utrolig mange alternativer, både fra Kia, VW, Audi og BMW. Men sliter og å finne like bra tilbud som Model Y (særlig med 0% rente-avtale frem til minst månedsslutt). Men mange andre har jo og tilbud om en graver en del.

Elroq var den som kom kortest på NAF-sommertesten, men virker som at den hadde et veldig lite batteri (oppnådde 42 mil, mens det var 15 biler som kom over 55 mil).
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Elroq-en i testen hadde vel 58kwh batteri. Det er Elroq 85 som har 77kwh batteri, slik som Enyaq og id4.  Man får sammenlikne deretter.

Ellers enig med #15,16 og 17. 

En Model-Y i Norge er vel litt som en Renault-Clio i Frankrike eller en VW-Golf TDi i Tyskland i forhold til markedet, siden avgiftene på fossilbiler ikke er det samme. 

Får se hva sandkassekrangelen mellom Musk og TACO-Trump leder til, men det hadde helt klart vært bedre både for Tesla og resten av verden om EM hadde holdt seg unna både politikk og twitter/X og støttet Harris ved siste valg.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

chargedup

Salget av nybiler har vel tatt seg greit opp i år, og det er vel neppe fordi nordmenn har så dårlig råd? Er vel tilbake på nært 2022 nivå, etter 2 labre år. Neppe mange av de som sliter med usikret gjeld som kjøper seg en ny model Y. Finnes selvfølgelig noen få som biter på rentekampanjen til Tesla som har noe usikret gjeld og får finansiert bilen av banken, men neppe flertallet.

At noen slenger ut egoister i kommentarfelt (https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/) til nordmenn grunnet "ekstrem" økning i Teslakjøp, ønske om å stenge utenlandskabler osv, er helt forståelig. Tviler på at moral, etikk og politikk står høyt på prioriteringslista til nybilkjøpere generelt (eller gjennomsnittsnordmannen som ønsker billigst mulig strøm), noe vi forsåvidt ser godt med salget av model Y (eller de som ønsker å stenge utenlandskabler).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på fredag 06. juni 2025, klokken 15:02Elroq-en i testen hadde vel 58kwh batteri. Det er Elroq 85 som har 77kwh batteri, slik som Enyaq og id4.  Man får sammenlikne deretter.

Ellers enig med #15,16 og 17. 

En Model-Y i Norge er vel litt som en Renault-Clio i Frankrike eller en VW-Golf TDi i Tyskland i forhold til markedet, siden avgiftene på fossilbiler ikke er det samme. 

Får se hva sandkassekrangelen mellom Musk og TACO-Trump leder til, men det hadde helt klart vært bedre både for Tesla og resten av verden om EM hadde holdt seg unna både politikk og twitter/X og støttet Harris ved siste valg.

Det er i hvert fall fint at det i det minste er 1 - EN - person med innflytelse som står litt opp mot Trump.

Sånn utenom det så er det jo veldig hyggelig at ikke alle kjøper Tesla. Er jo hyggelig at flere europeiske bedrifter får lage biler, selv om alt er jo en suppe hva angår eiere, produksjonssteder og leverandørland, så er vel bare noen få franske tilfeller hvor alt lages i samme land.

What-a-watt

Sitat...så er vel bare noen få franske tilfeller hvor alt lages i samme land.

Ingen produsenter lager alt selv. Uansett geografi.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på fredag 06. juni 2025, klokken 15:06Salget av nybiler har vel tatt seg greit opp i år, og det er vel neppe fordi nordmenn har så dårlig råd? Er vel tilbake på nært 2022 nivå, etter 2 labre år. Neppe mange av de som sliter med usikret gjeld som kjøper seg en ny model Y. Finnes selvfølgelig noen få som biter på rentekampanjen til Tesla som har noe usikret gjeld og får finansiert bilen av banken, men neppe flertallet.

At noen slenger ut egoister i kommentarfelt (https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/) til nordmenn grunnet "ekstrem" økning i Teslakjøp, ønske om å stenge utenlandskabler osv, er helt forståelig. Tviler på at moral, etikk og politikk står høyt på prioriteringslista til nybilkjøpere generelt (eller gjennomsnittsnordmannen som ønsker billigst mulig strøm), noe vi forsåvidt ser godt med salget av model Y (eller de som ønsker å stenge utenlandskabler).

Nei, det kan du si.
Men hvis du kikker tilbake noen år så gikk alle rundt og kjøpte Audi e-tron til 700.000. Det har de færreste råd til nå pga høy rente og dyrtid.
Er utrolig mange som sliter med rente / strømpris / matpris +++++ etter at AP / SP har herjet (1,1 millioner nordmenn med rentebærende kredtittgjeld).

Dersom en fyr har en Volvo XC70 verdt 120.000, og samtidig har opparbeidet seg en kredittkortgjeld på 120.000, og et huslån som er opp til pipen, så kan ha faktisk kvitte seg med kredittkortgjelden ved å selge Volvoen og kjøpe seg Tesla Model Y med 2500,- i innskudd, til 0% rente i 3 år, og dermed få lavere bompenger / bensinutgifter og lave avdragsbetalinger i 3 år. Selvfølgelig ikke gunstig / økonomisk, men han kan jo håpe på regjeringsskifte og rentenedgang til høsten, sånn at krisen avtar. Beste er selvfølgelig å selge bilen og sykle, men det svir jo veldig.

Til og med to voksne jobber med høy utdannelse i 2 x 100% stilling sliter økonomisk i dag, samtidig som Oljefondet er på nesten 19.000 milliarder.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fredag 06. juni 2025, klokken 15:16
Sitat...så er vel bare noen få franske tilfeller hvor alt lages i samme land.

Ingen produsenter lager alt selv. Uansett geografi.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

Dersom du kjøper en Renault 5 som er elektrisk så har du kjøpt en bil designet i Frankrike, laget i Frankrike, har en haug med leverandører i Frankrike, har batteriet laget i Frankrike og har motoren laget i Frankrike.
Med "alt" tenkte jeg litt større ting som inkluderer motor og batteri.

chargedup

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. juni 2025, klokken 15:22Nei, det kan du si.
Men hvis du kikker tilbake noen år så gikk alle rundt og kjøpte Audi e-tron til 700.000. Det har de færreste råd til nå pga høy rente og dyrtid.
Er utrolig mange som sliter med rente / strømpris / matpris +++++ etter at AP / SP har herjet (1,1 millioner nordmenn med rentebærende kredtittgjeld).

Dersom en fyr har en Volvo XC70 verdt 120.000, og samtidig har opparbeidet seg en kredittkortgjeld på 120.000, og et huslån som er opp til pipen, så kan ha faktisk kvitte seg med kredittkortgjelden ved å selge Volvoen og kjøpe seg Tesla Model Y med 2500,- i innskudd, til 0% rente i 3 år, og dermed få lavere bompenger / bensinutgifter og lave avdragsbetalinger i 3 år. Selvfølgelig ikke gunstig / økonomisk, men han kan jo håpe på regjeringsskifte og rentenedgang til høsten, sånn at krisen avtar. Beste er selvfølgelig å selge bilen og sykle, men det svir jo veldig.

Til og med to voksne jobber med høy utdannelse i 2 x 100% stilling sliter økonomisk i dag, samtidig som Oljefondet er på nesten 19.000 milliarder.
På den tiden e-tron toppet salgslistene fantes det jo ikke noe alternativ dersom man ønsket seg SUV (I-pace og en mye dyrere X, samt EQC, altså før modely, q4/id4/enyaq osv). Det var også en tid der elbiler historisk hadde ekstremt lave verditap, pandemien førte til "null" forbruk og stappfulle lommebøker (pokemon kort x doblet seg i pris osv).
Nå finnes det alternativer under 700' og selvfølgelig trekker de fleste familier seg mot lavere prisede biler. Model Y er historisk høyt priset (hvis man ser bort ifra inflasjon og valutakurs) og da skulle man tro at de med "dårlig" råd heller valgte en annen billigere nybil. Vet jo at det er ekstremt mange som skriver, spesielt på facebook gruppene (også her da model 3 hadde 0% rente), om at de sparer penger på å bytte til ny bil, selfølgelig uten å ta med verditap i regnestykket sitt. Dette er selvfølgelig fristende for de minst økonomisk begavede. Har man mye usikret gjeld fra før, tror jeg det skal mye til å få billån med 2500 i EK.

Gjennomsnittsparet som har høy utdannelse og er i 2x100% stilling sliter absolutt ikke økonomisk idag. Det finnes helt sikkert enkelttilfeller, akkurat som at det finnes eksempler som Vollvik/Einar Aas osv.

Jeg tenker at de fleste nordmenn har hatt ekstremt god råd ift resten av Europa og at dette har gitt veldig mange et skyhøyt standardforbruk som de sliter med å kutte nå som renter/mat/strøm/ting/ferier osv koster mer. Hver og en av oss er ikke lenger verdens rikeste som vi var for 10 år siden. Kaffekoppen man kjøper på Narvesen, middagen man spiser ute, Foodora osv er vanskelig å kutte. Jeg ser absolutt ikke på nordmenn som kjøper nybil med lån (enten det er model y, Dacia eller Ferrari) som en som sliter med å betale regningene sine.
EQE 43AMG

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. juni 2025, klokken 15:22
Sitat fra: chargedup på fredag 06. juni 2025, klokken 15:06Salget av nybiler har vel tatt seg greit opp i år, og det er vel neppe fordi nordmenn har så dårlig råd? Er vel tilbake på nært 2022 nivå, etter 2 labre år. Neppe mange av de som sliter med usikret gjeld som kjøper seg en ny model Y. Finnes selvfølgelig noen få som biter på rentekampanjen til Tesla som har noe usikret gjeld og får finansiert bilen av banken, men neppe flertallet.

(1,1 millioner nordmenn med rentebærende kredtittgjeld).

Nei, det stemmer ikke! Tallet er riktig, men det gjelder for gjeld på kredittkort, smålån og forbrukslån. Det er heller ikke riktig at det løper rente for det store flertall av de som har gjeld på sine kredittkort betaler ned gjelden FÆR rente begynner å løpe. AT mange har kredittkort, og bruker det, skyldes vel også for en stor grad de fordeler, rabatter og annet som man får ved bruk av kredittkort. Selv har jeg tre forskjellige, stadig gjeld på disse, men har faktisk ALDRI ikke betalt ned gjelden i sin helhet ved forfall og før det løper renter!

Synes det er ganske utidig å drive med slik svartmaling som du gjør her!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 06. juni 2025, klokken 23:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. juni 2025, klokken 15:22

(1,1 millioner nordmenn med rentebærende kredtittgjeld).

Nei, det stemmer ikke! Tallet er riktig, men det gjelder for gjeld på kredittkort, smålån og forbrukslån. Det er heller ikke riktig at det løper rente for det store flertall av de som har gjeld på sine kredittkort betaler ned gjelden FÆR rente begynner å løpe. AT mange har kredittkort, og bruker det, skyldes vel også for en stor grad de fordeler, rabatter og annet som man får ved bruk av kredittkort. Selv har jeg tre forskjellige, stadig gjeld på disse, men har faktisk ALDRI ikke betalt ned gjelden i sin helhet ved forfall og før det løper renter!

Synes det er ganske utidig å drive med slik svartmaling som du gjør her!

Ser du har kravlet ut fra stenen hvor det ikke er Internett.

Det er 1,1 millioner nordmenn som har usikret gjeld hvor det løper renter. De fortalte nettopp på nyhetene hvor mange som sliter pga høye renter, dyrtid og Støre.

Dersom du tar med usikret gjeld hvor det ikke påløper renter så er det over 3 millioner.

Kan du ikke heller spørre hvor jeg får tallene i fra i stedet for å si jeg tar feil og er utidig? Jeg synes alle skal være venner, og har mer tro på et faktabasert diskusjonsmiljø.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på fredag 06. juni 2025, klokken 17:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. juni 2025, klokken 15:22Nei, det kan du si.

På den tiden e-tron toppet salgslistene fantes det jo ikke noe alternativ dersom man ønsket seg SUV (I-pace og en mye dyrere X, samt EQC, altså før modely, q4/id4/enyaq osv). Det var også en tid der elbiler historisk hadde ekstremt lave verditap, pandemien førte til "null" forbruk og stappfulle lommebøker (pokemon kort x doblet seg i pris osv).
Nå finnes det alternativer under 700' og selvfølgelig trekker de fleste familier seg mot lavere prisede biler. Model Y er historisk høyt priset (hvis man ser bort ifra inflasjon og valutakurs) og da skulle man tro at de med "dårlig" råd heller valgte en annen billigere nybil. Vet jo at det er ekstremt mange som skriver, spesielt på facebook gruppene (også her da model 3 hadde 0% rente), om at de sparer penger på å bytte til ny bil, selfølgelig uten å ta med verditap i regnestykket sitt. Dette er selvfølgelig fristende for de minst økonomisk begavede. Har man mye usikret gjeld fra før, tror jeg det skal mye til å få billån med 2500 i EK.

Gjennomsnittsparet som har høy utdannelse og er i 2x100% stilling sliter absolutt ikke økonomisk idag. Det finnes helt sikkert enkelttilfeller, akkurat som at det finnes eksempler som Vollvik/Einar Aas osv.

Jeg tenker at de fleste nordmenn har hatt ekstremt god råd ift resten av Europa og at dette har gitt veldig mange et skyhøyt standardforbruk som de sliter med å kutte nå som renter/mat/strøm/ting/ferier osv koster mer. Hver og en av oss er ikke lenger verdens rikeste som vi var for 10 år siden. Kaffekoppen man kjøper på Narvesen, middagen man spiser ute, Foodora osv er vanskelig å kutte. Jeg ser absolutt ikke på nordmenn som kjøper nybil med lån (enten det er model y, Dacia eller Ferrari) som en som sliter med å betale regningene sine.

Ja, som du sikkert så så skrev jeg: "selvfølgelig ikke gunstig / økonomisk".
Likefullt kan folk gjøre det.

Ikke sikker på om Tesla stopper slike lån - særlig om en har "medlåntaker", særlig om den godtroende mannen ikke har kredittgjeld, men ikke vet om fruens kredittgjeld.

For henne kan det være en løsning for å kvitte seg med kredittkortgjeld som jeg nevnte, og da uten å måtte si fra til mannen. Som alle økonomer vet så er det forskjell mellom økonomisk resultat og kontantstrøm. Hvis hun regner med Norgespris på strøm (som ser ut til å kunne gå i dass nå), og lavere renter snart (som har gått i dass) og lavere matpriser (som går bare mer og mer i dass), så tenker hun det kan være en "Quick relief" / raske penger, 0 fare for uforutsette reparasjonsutgifter på gammel bil osv. Og så slipper hun å betale 34.000 i året i renter på 120.000 i kredittkortgjeld.

Veldig mange gjør urasjonelle beslutninger når de har skam og vil holde ting skjult. De finner kjappe løsninger og livbøyer.

Tror ikke du skjønner hvor mange mennesker 1,1 millioner er (som har usikret gjeld med løpende renter på 9-30%), som andel av befolkningen, når en trekker fra de som er under 18 år og de med mye penger på bok / er gamle.

chargedup

1,1 millioner mennesker er ca 1 av 3,8 (etter en usikker ca justering) over 18 år i Norge. Det spesifikke antallet personer med rentebærende saldo (usikret gjeld) er i mai 25 1,132 mill, opp fra 1,091 mill i april 2024. Evt kan man også se en nedgang på ca 6400 mennesker fra april 25 til mai i 25, så månedlig statistikk kan vinkles dit man selv ønsker narrativet skal være. Ja, antallet nordmenn med usikret gjeld stiger årlig, men det gjorde det også før dyrtiden.

Klarer ikke helt å relatere gjeldsregisterets statistikk til hvorfor nybilsalget går så det suser og salget av model Y er opp 213% i Norge (som tesla selv skryter av). Samtidig synker tesla som en stein i resten av Europa.

En av hovedgrunnene skal være at vi i Norge har så mye usikret forbruksgjeld at det eneste vi har råd til når vi skal kjøpe bil er å kjøpe ny model Y? Samtidig har tyskerne så god råd (?) at teslasalget halveres (tatt fra hukommelsen) samtidig som salget av elektriske nybiler er opp 40% (tatt fra hukommelsen)?
Nedgangen i salg i Europa og "rekorder" i Norge er pga nordmenns dårlige råd. Ikke at vi nordmenn er "egoistiske" og overser teslas egne Fuhrer sin nazihilsen, afd støtte, ønske om frigjøring av fengslet person i England, nedleggelse av USAID, medicare osv...
EQE 43AMG

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA