Hvilken app er mest stabil for hjemmelading? Bilens egen/Futurehome/Zaptec

Startet av Stutta, tirsdag 03. juni 2025, klokken 15:50

« forrige - neste »

Stutta

Jeg har nylig startet leasing av min første elbil, en Toyota BZ4X, og hele ladeopplegget er helt nytt for meg. Jeg fikk montert en smartpakke hjemme for å kunne søke om ENOVA-støtte. Denne pakken inkluderte da Zaptec go lader og Futurehome strømkontroll med smarthub og HAN sensor. Det som er litt forvirrende nå er at jeg har 3 forskjelllige apper jeg kan styre ladingen via, altså Toyota sin egen app, Futurehome og Zaptec. Sånn jeg har satt det opp nå, så har jeg satt opp en ladeplan via Toyota appen med lading mellom kl. 20.00 og 07.00. I tillegg har jeg satt opp dynamisk lastbalansering og energiterskel på maks 10 kWh i Futurehome appen. Som regel fungerer dette greit, men nå har jeg opplevd flere ganger at lading ikke har startet i det hele tatt i løpet av natten. Jeg mistenker at dette har noe med innstillinger i Futurehome appen og at den ikke lader i det hele tatt hvis strømprisen er altfor høy?
Jeg kjører over 100km hver dag og er avhengig av at bilen lades nesten daglig. Ladekabelen jeg bruker hjemme er Deltaco 3 meter T2-T2, 32A, 1 fase (Har kun tilgang til 1 fase hjemme).

Er det noen flere som har samme opplegg og som kan komme med konkrete forslag til hvordan man best optimaliserer lading over natt?

Stig-Arne

Det du må gjøre er å la en av appenen styre ladingen
Det beste er at Futurehome appen tar seg av dette, om du vil ha maks grensen på 10 KWt og lading på de billigste tidspunktene.
Om du lar både bilen, FH og Zaptec styre så blir det rot. Kun en av de må kunne få bestemme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA