Tips til å kjøpe brukt i-pace

Startet av thebadger, torsdag 29. mai 2025, klokken 07:31

« forrige - neste »

thebadger

Hei! Vi skal kjøpe oss en brukt elbil, trenger noe som har litt rekkevidde (oslo-kristiansand med maks 1 lading på vinterstid) og krok.
Vi tenkte på model 3 men ser at i-pace går for en "rimelig" penge om dagen. Men jeg kjenner ikke utstyrsnivå, realistisk rekkevidde osv på i-pace, så derfor lurer jeg på hva jeg burde se etter. Tenkte å bruke rundt 250k.

turfsurf

Da ville jeg sett etter en som enten har fått nytt batteri eller ikke er rammet av batteri recall.

HSE eller first edition med glasstak, luftfjæring, AdSR og performance seter er en konge bil.

Men tenker man på vedlikeholdskostnader så er en helt basic utgave uten luftfjæring fremdeles en god bil. Greit å vite at biler uten glasstak støyer en del mere i tuneller. Vi hadde uten glasstak, men kjører ikke så mye i tuneller at det var noe stress.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. mai 2025, klokken 08:16Da ville jeg sett etter en som enten har fått nytt batteri eller ikke er rammet av batteri recall.

HSE eller first edition med glasstak, luftfjæring, AdSR og performance seter er en konge bil.

Men tenker man på vedlikeholdskostnader så er en helt basic utgave uten luftfjæring fremdeles en god bil. Greit å vite at biler uten glasstak støyer en del mere i tuneller. Vi hadde uten glasstak, men kjører ikke så mye i tuneller at det var noe stress.
Hvordan vet jeg om den er rammet og eventuelt skiftet?
Og hva mener du med vedlileholdskostnader?

turfsurf

Vedlikehold av ting som kan ryke / slites. Luftfjæring er en ting som koster litt å fikse. Dekk i performance dimensjoner er vesentlig dyrere. Matrix lykter er dyre. Osv.

Selger bør vite ang. batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

https://osh.jaguar.com/

Om du får tilgang til VIN nummer så finnes du service historikk på nett her.

Ang batteri så tror jeg de har fanget opp de aller fleste bilene med feilproduserte pouch cells nå vha software oppdateringer. Gode biler i aluminium som du får til en meget gunstig pris om dagen. Du leser som oftest om alle problemene. Min I-pace har passert 6 år og null feil, bortsett fra et par tilbake-kallinger fikset på garanti. Rikt nok kjører jeg ikke så langt men dog...

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Skulle jeg ha kjøpt en I-pace uten garanti i dag ville jeg kjøpt en med minst mulig ekstrautstyr. I-pace er en utrolig bra bil uten luftfjæring og innstegsmodellen S har det aller nødvendigste. Jeg har hatt både S uten utstyr og FE med alt og begge var veldig bra biler. Jeg synes fortsatt I-pace er en av de mest sportslige og peneste elsuvene som er på markedet.

Som Turfsurf nevner kan vedlikeholdskostnadene bli høyere jo mer utstyr bilen har. En frontlykt uten matrix koster 19', med matrix koster 80'. Luftfjæring varer ikke evig og kostnad for å bytte slikt blir nok fort 200'. En ny nøkkel koster mellom 30-40' (de må også bytte et kort og programmere nøklene). Jaguar er et premiummerke som priser delene på Porsche nivå, så evt reparasjoner kan bli ekstremt dyrt. Prisene på deler/rep er nok det som gjør at bruktbilprisen er såpass lave.

Før solgte Jaguar forhandlere en forlengelse av garantien gjennom forsikringsselskap, men ryktene sier at de har sluttet med det. Ser det er noen som selges med 12mnd garanti i prisleiet 250' som jeg ville valgt isåfall, gjerne de fra motorpool eller andre merkeforhandlere. Da trenger man kun å være redd for slitedeler som bremser og luftfjæring.
I-pace har vel ikke noe særlig gjengangerfeil (bortsett fra tilbakekalling på ledningsnett og batteri på de tidlige produserte) og feilraten er ikke høy utifra hva jeg har lest. 12V batteriene er vel det jeg hører folk har byttet (gjerne på garanti, som meg) og dørhåndtak som ikke går inn/ut.

Personlig råder jeg ingen av mine venner som skal kjøpe bil til 250' å kjøpe I-pace hvis de ikke har en bra bufferkonto/rammelån og en "forståelse" for høye delepriser.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

Har du SUV så er luftfjærer og muligheter for å heve bilen et must, etter mitt syn. Når de byttet ledningsnett i front på min ifm for kort kabel til Park Lock, hadde jeg en låne bil uten luftfjærer. Stor forskjell i komfort og husker den gangen jeg kom til en vei inn til en leiehytte en sen kveldstime og det var kommet 15-20 cm nysnø. Bare å jekke opp bilen og kjøre fram til hytta... Det kommer fort slikt på Tranby og har kjørt på jobb i nærmere 30 cm før brøyteren kom...

200' for å bytte luftfjærer var vel å ta i litt  ;)  Alt ryker jo ikke på en gang, og med så mange vrakede I-pace så blir det godt med brukt deler som f.eks Elbilmek i nabolaget kan få på plass for ikke all verden. Forøvrig mye dyrere å selge bilen når garanti tiden går ut.... 

Man kan få utvidet forsikring som dekker en del men skal ikke banne på at de betaler nye luftfjærer for meg selv om KI sier det om det er akutt / før tiden og ikke slitasje over tid.

Edit: Søkte på det engelske forumet der det er masse aktivitet og veldig få spørsmål om temaet så luftfjærer er det lite problemer med.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Ja, man kan alltids gå til Elbilmek eller andre tredjepartsbilverksteder og evt bruke deler fra huggeren. Er ikke uvanlig å se I-pace innom Elbilmek på videoene til Teslabjørn, da det virker som om forsikringsselskapet sender de dit når batteri eller motor ryker (fra hukommelsen). Har man et slikt verksted med god kunnskap og erfaring i nærheten trenger ikke bilholdet bli dyrt selv om man skulle ha uflaks og få typiske dyre feil.

Lite trolig at belger som lekker (som igjen tar knekken på kompressor) er dekket av utvidet forsikring, da det så og si alltid skyldes normal slitasje/alder etter garantien har gått ut.

Helt enig i at luftfjæring på I-pace gjør det mer komfortabelt i 95% av kjøringen. Etter min (og flere andres) erfaring fra I-pace får man mer "klukking" over hull/dumper (dårlig asfalt som jeg har mye av der jeg ferdes i Oslo) med luftfjæring, enn uten. Og uten luftfjæring får man selvfølgelig ikke hevet bilen ved snøfall, ei heller en vadedybde på 50 cm når man skal over elven.
EQE 43AMG

ToWalkOrDrive

Tror ikke jeg hadde turt å kjøpe en I-Pace...uten å ha sjekket veldig nøye først...altså om dette er vanlig:

https://www.tv2.no/broom/lite-kjort-ma-repareres-for-215000/17302291/

Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 10:37Tror ikke jeg hadde turt å kjøpe en I-Pace...uten å ha sjekket veldig nøye først...altså om dette er vanlig:

Trist sak som har vært oppe her inne før, men en mann som bor på Ullern og sitter i flere styrer burde være oppegående nok til å forstå at dagens avanserte biler er dyre å reparere slik at forsikring som dekker det mest kostbare her er et must etterhvert når garantien er utgått. Koster ca 1000 kr ekstra i året.

Om han hadde solgt/byttet inn bilen hadde han tapt 400', men blir ikke avis skriverier av det  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 03. juni 2025, klokken 12:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 10:37Tror ikke jeg hadde turt å kjøpe en I-Pace...uten å ha sjekket veldig nøye først...altså om dette er vanlig:

Trist sak som har vært oppe her inne før, men en mann som bor på Ullern og sitter i flere styrer burde være oppegående nok til å forstå at dagens avanserte biler er dyre å reparere slik at forsikring som dekker det mest kostbare her er et must etterhvert når garantien er utgått. Koster ca 1000 kr ekstra i året.

Om han hadde solgt/byttet inn bilen hadde han tapt 400', men blir ikke avis skriverier av det  :)

Koster det 1000 kroner året å ha en forsikring som dekker en 2018 I-Pace? Trodde prisen på slike forsikringer, som faktisk dekker noe vesentlig, var 5-sifret.

Ser f.eks. at Jaguar's egen "extended" garanti ikke engang dekker hovedbatteriet.

Så her har man altså en "gratis lunch" hvor en får full garanti for 1000 kroner i året. Hvor kan man kjøpe dette? Man må skynde seg å sende ut brev til alle Jaguar-eiere, for dette er jo intet mindre enn en gigantisk sensasjon!!

https://www.motor.no/aktuelt/forlengede-garantier-har-svaert-begrenset-verdi/268314

Ingeniøren

Skrev 1000 kr ekstra (når jeg hadde IF). Nå er det en del av pakka til en lavere pris (-25%)  :).

Nei Jaguar er ikke billig å forsikre men så er det og en Jaguar. Fikk tilbud om utvidet garanti som koster kr 10000 ekstra i året med totalt uoversiktlige betingelser som var uaktuell. Satser på jeg aldri får behov for denne utvidede forsikringen og hvorfor skulle man ikke kunne forsikre seg mot uventede hendelser mekanisk/ elektrisk når alt av bulking er dekket mot bonus tap mm ?

Har og penger på bok til ny bil så sover godt om natta  :). Kan og reparere mye for de 400' jeg hadde kastet i dass om jeg byttet den inn når garantien utløp - noe mange gjør uten å blunke og løpe til avisa. Har alltid kjøpt bil kontant - det eneste jeg har lånt penger til er hus.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Hos Motorpool og Insignia (uvisst hvilket selskap) tilbød de garanti i 2 år ekstra for 20'. Etter mitt inntrykk fra facebookforumet har de fleste fått dekket det meste av reparasjoner på denne forsikringen, selv om vilkårene var litt så som så.

I mine øyne er det uansett god verdi i å ha motor/gir fra forsikringsselskapene på premiummerker etter garantien har gått ut. Bakdelen er at de fleste krever at vedlikehold/rep blir utført med orginaldeler, så da må man uansett forholde seg til dyre deler.
EQE 43AMG

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. juni 2025, klokken 08:50Skrev 1000 kr ekstra (når jeg hadde IF). Nå er det en del av pakka til en lavere pris (-25%)  :).

Nei Jaguar er ikke billig å forsikre men så er det og en Jaguar. Fikk tilbud om utvidet garanti som koster kr 10000 ekstra i året med totalt uoversiktlige betingelser som var uaktuell. Satser på jeg aldri får behov for denne utvidede forsikringen og hvorfor skulle man ikke kunne forsikre seg mot uventede hendelser mekanisk/ elektrisk når alt av bulking er dekket mot bonus tap mm ?

Har og penger på bok til ny bil så sover godt om natta  :). Kan og reparere mye for de 400' jeg hadde kastet i dass om jeg byttet den inn når garantien utløp - noe mange gjør uten å blunke og løpe til avisa. Har alltid kjøpt bil kontant - det eneste jeg har lånt penger til er hus.

Ja, det er en fantastisk avtale. Da har det i hvert fall blitt mye bedre enn i 2019 da jeg prøvde å sjekke ut mulighetene for å sikre meg mot alt som kunne gå gale med en 2014-modell Tesla Model S 85, som jeg hadde hatt ca 19 ganger på verksted før garantien gikk ut. Den gang var det 18.000 for 1 år det eneste jeg kunne finne, men da visste alle at det var mye klatt med Model S. Vil tro Jaguar er mye bedre / mindre risikabel på de fleste komponenter enn den var da.

Håvar

Jøss, imponerende!
Generelt kan man vel si at en forsikring som ikke koster noe heller ikke dekker noe. Eventuelt at den dekker noe som aldri går i stykker. Det motsatte vil være å vinne i lotto :)

Motor/drivverksforsikringer dekker "tilfeldig og plutselig" oppståtte skader, ikke slitasje eller feil som har utviklet seg over tid (feks korrosjon som fører til skade)
https://elbilforum.no/index.php?topic=68822.0
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA