Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er "gammel" Y fortsatt godt kjøp?

Startet av nybil, onsdag 21. mai 2025, klokken 17:16

« forrige - neste »

nybil

Ser et par år gammel modell Y kommer nå ut for mellom 350-400k.

Er det et godt kjøp?

For litt følelsen av brukt Tesla og "gammel" utgave må man holde seg unna..

Jeg ønsker en bil jeg ha i 10år uten store utgifter.

Radial

Problemet med Tesla, er at mange ikke vedlikeholdes fordi det ikke er ett hardt krav.

Derfor blir det litt ekstra spennende å kjøpe brukt, man vet ikke helt hva man får. Nytt så vet du hva som er gjort og ikke, selv om 2 år ikke gjør all verden forskjell.

Dessuten er det en DRØSS med inventory biler av utgående modell til svært attraktive priser, finn.no opplevels derfor som noe overpriset.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nybil

Inventory - tenker du da på Certified pre-owned på Tesla Norge sine sider?

Radial

Sitat fra: nybil på onsdag 21. mai 2025, klokken 19:50Inventory - tenker du da på Certified pre-owned på Tesla Norge sine sider?

"Ferdig bygget bil"
Den er litt sjult, må innom "våre modeller" også finner man den utgående modellen.

Link her:

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&range=0
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Blir bakhjulsdrift da, og uten vinterhjul.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Hideyowife

Ser ikke helt problemet med dette. Har selv min Model Y som jeg kjøpte høsten 2023 og er strålende fornøyd. Uaktuelt å skifte den ut på flere år enda. Vedlikehold som andre nevner her er bare tull. Bilene følges opp meget enkelt i APP når det er faktisk behov for noe. Det er jo ett stort argument for nettopp Tesla. Man slipper kostbare servicer som bilen ikke trenger. Løp å kjøp sier jeg. Den nye er sikkert fin den, men den koster ikke 400.000 med vinterdekk  :)
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

Byttet kupefilter på min forrige Y etter 4 år og 91000km. Det var eneste service jeg tok som kostet noe. Også stor del av årsaken til at vi gikk for ny Y, da jeg så for meg en ganske grei påkost etterhvert om jeg beholdt den gamle. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

chargedup

Personlig tenker jeg ikke en 2 år gammel model y er verdt 400' når man kan få ny performance (ikke juniper) til 460' (ink henvisning) hos Tesla https://www.tesla.com/no_NO/my/order/XP7Y284_0a20e0208af5445fca581c11424008ee. Det er i mine øyne altfor liten forskjell i pris fra ny til 2 år gammel.
Ble vel sagt for en mnd eller to siden at man kunne kjøpe gammel performance (altså ny, men ikke juniper) til 470' ink vinterhjul i quicksilver farge fra Tesla. Dvs at det burde være mulig å både få med 0% rente og vinterhjul i prisen.

Skulle egentlig tro at det var veldig gode prutemuligheter på ikke juniper Y LR fra Tesla også, men de er dyrere enn P...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Effektstyrer

Følg med på finn. Er du rask så dukker det opp gode tilbud. Og det er som regel alltid rom for litt pruting. Jeg kjøpte nylig 2023-utgaven og er veldig fornøyd!

nybil

Jeg syntes ikke de som kommer på Finn er så veldig mye rimeligere enn de du kan kjøpe brukt via Tesla. I tillegg hos Tesla så får man 1år el 20.000km ekstra garanti og oppgradert autopilot.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA