Oslo – Eidfjord med Nissan Leaf 2019 (40 kWt) i sommer

Startet av Power777, lør 10. mai 2025, kl. 14:33

« forrige - neste »

Power777

Jeg vurderer å kjøre strekningen Oslo – Geilo – Eidfjord – Bergen med en Nissan Leaf 2019 (40 kWt) i sommer, men har ikke funnet spesifikk informasjon om denne ruten i NAF-tester og lignende.

Turen vil starte fra Gardermoen med hovedsakelig kjøring på RV7. Planen er å ta en siste hurtiglading på Geilo, opp til 80 % batteri, før jeg fortsetter mot Eidfjord. Siden jeg aldri har kjørt over Hardangervidda, er jeg usikker på hvordan bilens rekkevidde vil påvirkes av strekningens topografi, ettersom det i stor grad innebærer stigning frem til Eidfjord – en etappe på omtrent 100 km.

I tillegg vil jeg gjerne høre erfaringer fra andre som har kjørt dagsturer i området med base i Eidfjord. Jeg ser at det finnes gode lademuligheter med CHAdeMO i nesten alle nærliggende destinasjoner innenfor en radius på 100 km. Bilen min har ikke Rapidgate-sperringen, men jeg er usikker på hvordan Leaf håndterer de topografiske forholdene i området.

Håper noen kan dele innsikt!

Håvar

Jeg har kjørt Bergen-Tønsberg via RV7 flere ganger med e-Golf(24kWh) i sommerhalvåret og det var uproblematisk, selv om det ble mange ladestopp. Det begynner å bli mange år siden, men de har vel ikke fjernet ladestolper med Chademo siden? Selv om det ikke er kommet til så mange nye
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Power777 på lør 10. mai 2025, kl. 14:33Jeg vurderer å kjøre strekningen Oslo – Geilo – Eidfjord – Bergen med en Nissan Leaf 2019 (40 kWt) i sommer, men har ikke funnet spesifikk informasjon om denne ruten i NAF-tester og lignende.

Turen vil starte fra Gardermoen med hovedsakelig kjøring på RV7. Planen er å ta en siste hurtiglading på Geilo, opp til 80 % batteri, før jeg fortsetter mot Eidfjord. Siden jeg aldri har kjørt over Hardangervidda, er jeg usikker på hvordan bilens rekkevidde vil påvirkes av strekningens topografi, ettersom det i stor grad innebærer stigning frem til Eidfjord – en etappe på omtrent 100 km.

I tillegg vil jeg gjerne høre erfaringer fra andre som har kjørt dagsturer i området med base i Eidfjord. Jeg ser at det finnes gode lademuligheter med CHAdeMO i nesten alle nærliggende destinasjoner innenfor en radius på 100 km. Bilen min har ikke Rapidgate-sperringen, men jeg er usikker på hvordan Leaf håndterer de topografiske forholdene i området.

Håper noen kan dele innsikt!

Det er ikke så mange høydemeter eller avstand geilo dyranut..og kommer du til dyranut så triller du lett ned til en lader..

Maurset er det en chademo lader..kjekk på tilbakeveien vil jeg tro..

Aldri kjørt der med en leaf så kan ikke dele noe der dessverre. Men kjørt over med elbil mange ganger og opplever aldri noe enormt forbruk over vidda.

Power777

Takk for info Håvar og Helgenen :)

Det ser ut til at strekningen mellom Geilo og Dyranut innebærer mest stigning over en distanse på omtrent 55 km. Fra Dyranut til Eidfjord går det derimot hovedsakelig nedover i omtrent 40 km.

Ved Maurset finnes det muligens en lader, selv om den ikke vises i ladestasjonsappen. Jeg fant en Eviny-lader med én Chademo-tilkobling på Google Maps.

På hjemveien vil det være 40 km oppover og deretter 55 km nedover tilbake til Geilo.

Dekningen for Chademo-ladere virker god, med typisk 3–5 ladere per stasjon. Jeg er usikker på tilgjengeligheten og stabiliteten til disse, men det samme gjelder også for alle attraksjonene i området.

Har dere erfaring med å kjøre til vanlige turistattraksjoner i nærliggende områder? Er det én spesifikk retning fra Eidfjord med mye stigning, eller er det generelt kupert terreng med både opp- og nedstigninger?

Bergen
Odda
Langfossen
Norheimsund
Furebergfossen
Skjervefossen

turfsurf

Jeg ville i hvert fall stoppet ved Vøringfossen en av veiene, der er det en stor ladestasjon og ett flott anlegg med utsikt over fossene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søn 11. mai 2025, kl. 16:43Jeg ville i hvert fall stoppet ved Vøringfossen en av veiene, der er det en stor ladestasjon og ett flott anlegg med utsikt over fossene.

1. Det er vel ingen chademo lader ved vøringsfossen?

2. Det er et kunstig anlagt bro anlegg over fossen. Noen liker det,andre kaller det voldtekt av naturen

Personlig synes jeg Vøringsfossen er helt ødelagt gjennom denne kunstige "turist" magneten. Men jeg er nostalgisk anlagt.

automat

La inn Geilo-Eidfjord i ABRP. Starter man med 90% på Geilo, kommer man frem med 53%
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=249340c6-39e9-447e-84b0-767e97b96daf

Andre veien går det selvfølgelig mer strøm, med netto 770 høydemeter til Geilo. Da kommer man frem med 35%
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=54aee6ec-25b9-461d-b5bf-8d8ee3e26731
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søn 11. mai 2025, kl. 17:25
Sitat fra: turfsurf på søn 11. mai 2025, kl. 16:43Jeg ville i hvert fall stoppet ved Vøringfossen en av veiene, der er det en stor ladestasjon og ett flott anlegg med utsikt over fossene.

2. Det er et kunstig anlagt bro anlegg over fossen. Noen liker det,andre kaller det voldtekt av naturen

Personlig synes jeg Vøringsfossen er helt ødelagt gjennom denne kunstige "turist" magneten. Men jeg er nostalgisk anlagt.
Vet ikke om det er chademo der. Verdt stoppen uansett.

Så lenge slike anlegg gjør naturen mere tilgjengelig for flere uten vesentlig skade på den gjør det ikke noe. Er jo uansett vei og bygg der.

Hadde det vært midt inne i fjellheimen hadde jeg vært enig med deg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søn 11. mai 2025, kl. 19:44
Sitat fra: hELgenen på søn 11. mai 2025, kl. 17:25

Vet ikke om det er chademo der. Verdt stoppen uansett.

Så lenge slike anlegg gjør naturen mere tilgjengelig for flere uten vesentlig skade på den gjør det ikke noe. Er jo uansett vei og bygg der.

Hadde det vært midt inne i fjellheimen hadde jeg vært enig med deg.

Ikke sett nien chademo der. Var forbi der forrige uke..stoppet ikke der. Men maurset har chademo. Eviny. Er en butikk der man kan handle noe småtteri..ellers intet.

Kjører man fra Eidfjord og opp er laderen på maurset gull. Eidfjord er ofte travel i helger.

Med nyere elbiler er det jo uansett aldri stress å krysse vidda.

Power777

Takk for nyttig innspill :) Jeg tror det er 1 chademo på Maurset like ved Tesla supercharger. Da føler jeg mer komfortabelt med å ta denne turen. Takk så mye 😊

charlymorton

Jeg har kjørt Oslo-Bergen over Hardangervidden en del ganger med min 40kWt Leaf (2021-modell) - siste gang forrige helg, og pleier å lade på Gol. Det er mange CHAdeMO-ladere der. Går fint å komme seg til Eidfjord fra Gol etter å ha ladet opp til rundt 80% der. Jeg lå på rundt 12% da jeg kom frem i Eidfjord, men det skal sies at jeg kjørte den relativt hardt i oppoverbakkene fra Hagafoss til Geilo, og fra Geilo og opp mot toppen av Hardangervidden, så med penere kjøring så skal du ha mye mer igjen.

Jeg måtte betale for kjøringen i form av at jeg kun klarte å lade med 16kW i Eidfjord, ettersom batteriet gikk litt varmt.

Mener det er tre CHAdeMO-ladere på Maurset, men jeg har stått i lang ladekø der tidligere, så forsøker å unngå å lade der.

Lader du opp til 80% på Geilo, så kommer du deg nesten til Bergen, Jeg har tidligere ladet opp til 98% på Circle K, rett før Geilo, og kommet meg hjem til Bergen sør, og så tilbake på jobb dagen etter, uten problemer.

Power777

Charlymorton Tusen takk for tilbakemeldingen, da vet jeg eksakt hvordan Leaf oppfører seg :)

Forresten, da du nevnte at ladingen i Eidfjord kun nådde 16 kW, var det på turen som opprinnelig startet fra Oslo, eller hadde batteriet rukket å bli varmt etter litt kjøring i området rundt Eidfjord?

Hvordan er kjøreturen fra Eidfjord tilbake til Geilo? Har hørt fra folk her at det er mer stigning i denne retningen.

Vet du om det finnes vanlige 22 kW-ladere på hurtigladestolpene i Eidfjord? Jeg tenker på Type 2-ladere der man bruker egen kabel for lading med omborlader 6 kw AC?

RJK

Sitat fra: Power777 på lør 17. mai 2025, kl. 18:40Charlymorton Tusen takk for tilbakemeldingen, da vet jeg eksakt hvordan Leaf oppfører seg :)

Forresten, da du nevnte at ladingen i Eidfjord kun nådde 16 kW, var det på turen som opprinnelig startet fra Oslo, eller hadde batteriet rukket å bli varmt etter litt kjøring i området rundt Eidfjord?

Hvordan er kjøreturen fra Eidfjord tilbake til Geilo? Har hørt fra folk her at det er mer stigning i denne retningen.

Vet du om det finnes vanlige 22 kW-ladere på hurtigladestolpene i Eidfjord? Jeg tenker på Type 2-ladere der man bruker egen kabel for lading med omborlader 6 kw AC?
Turen opp fra Eidfjord er temmelig intensiv klatring over en relativ kort distanse, så anbefaler at man lader i Eidfjord før klatringen. Nesten på toppen (egentlig litt før) får du laderne på Maurset. De er fine om du føler du brukte for mye på klatringen. Så er det bare litt opp, men så mye bort og litt nedover til man kommer til Geilo! Resten av turen er mer eller mindre bare nedover, og mye regenerering å få.

Sist jeg var i Eidfjord, var det mulig å lade på type 2, og jeg mener de ikke har byttet ut laderne der. Så da skal det fremdeles være ladekontakter på delte ladere (combo CCS, ChaDeMo og Type 2), der du plugger inn din egen ladekabel. Tror du får brukt det, samtidig som CCS og ChaDeMo er i bruk samtidig (altså egentlig fullt).

Her er ruta i Chargefinder:

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-eidfjord-eidfjord/jkpp72

PS! Er en sånn Thai food point (vogn der de lager og selger maten fra) i sentrum, som dessverre ikke er åpen mandager. Er ypperlig avveksling fra pølser og burgere andre steder! ;)

Er dessverre ikke så godt å stå på AC-lading om det ikke er ledig, så anbefaler å bruke ChaDeMo når du står der!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

charlymorton

Sitat fra: Power777 på lør 17. mai 2025, kl. 18:40Charlymorton Tusen takk for tilbakemeldingen, da vet jeg eksakt hvordan Leaf oppfører seg :)

Jeg pleier å lade i Eidfjord når jeg kjører fra Bergen til Oslo, lader opp til 80-90%. Neste ladestopp da er som oftes Gol. Med veldig pen kjøre så kan du såvidt komme deg til Bromma, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på det.

Turen jeg hadde nylig fra Oslo til Bergen, startet på Oppsal med rundt 40% igjen, ladet på Rykkinn senter da vi stoppet for å spise frokost. Reiste videre med 81% i tanken, og så ladet jeg på Gol da vi hadde en lunsjpause. Det var fra Gol jeg merket at bilen hadde redusert motorkraft, og oppdaget at batteritemperatur var høy. Jeg kjørte relativt rolig frem til Hagafoss, men i oppoverbakkene derfra gikk det mye fortere. Jeg orker ikke å kjøre langt under fartsgrensen i oppoverbakker. Det er alt for kjedelig.

Power777

Sitat fra: charlymorton på man 19. mai 2025, kl. 10:23

Jeg pleier å lade i Eidfjord når jeg kjører fra Bergen til Oslo, lader opp til 80-90%. Neste ladestopp da er som oftes Gol. Med veldig pen kjøre så kan du såvidt komme deg til Bromma, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på det.

Turen jeg hadde nylig fra Oslo til Bergen, startet på Oppsal med rundt 40% igjen, ladet på Rykkinn senter da vi stoppet for å spise frokost. Reiste videre med 81% i tanken, og så ladet jeg på Gol da vi hadde en lunsjpause. Det var fra Gol jeg merket at bilen hadde redusert motorkraft, og oppdaget at batteritemperatur var høy. Jeg kjørte relativt rolig frem til Hagafoss, men i oppoverbakkene derfra gikk det mye fortere. Jeg orker ikke å kjøre langt under fartsgrensen i oppoverbakker. Det er alt for kjedelig.

Hei,

Hva mener du med at bilen hadde redusert motorkraft? Jeg har aldri før merket at bilen går i crawler modus når batteri er i rødt, hos meg har den bare gitt utslag på hurtiglading. Kan du utdype hvor lenge bilen hadde begrenset motorkraft og hvordan den forstyrret kjøringen, samt når ble den bra igjen? Takk :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA