Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen «hopper» i bratt bakke v/ kaldt batteri

Startet av uptherosens, lørdag 12. april 2025, klokken 13:48

« forrige - neste »

uptherosens

Har en 2021 MY LR, og ved et par anledninger har jeg hatt en noe ubehagelig opplevelse ifm. regenerering (eller manglende sådan): Bilen «spretter» og lager en klunkelyd ifm. trilling ned en bratt bakke m/ ganske kaldt batteri (den viser litt regenerering). Det virker som at regenereringen låser hjulene et lite sekund, for deretter å slippe opp igjen, slik at bilen vekselvis sklir noen cm, og deretter ruller igjen. Det høres ut som at akslingene foran mistrives veldig med dette. Har opplevd dette tre ganger i løpet av disse årene, og det har alltid skjedd i den samme bakken (som er et par hundre meter fra huset vårt). Har noen andre opplevd noe tilsvarende?

Electric cars in Norway

Sitat fra: uptherosens på lørdag 12. april 2025, klokken 13:48Har en 2021 MY LR, og ved et par anledninger har jeg hatt en noe ubehagelig opplevelse ifm. regenerering (eller manglende sådan): Bilen «spretter» og lager en klunkelyd ifm. trilling ned en bratt bakke m/ ganske kaldt batteri (den viser litt regenerering). Det virker som at regenereringen låser hjulene et lite sekund, for deretter å slippe opp igjen, slik at bilen vekselvis sklir noen cm, og deretter ruller igjen. Det høres ut som at akslingene foran mistrives veldig med dette. Har opplevd dette tre ganger i løpet av disse årene, og det har alltid skjedd i den samme bakken (som er et par hundre meter fra huset vårt). Har noen andre opplevd noe tilsvarende?
Hørtes ikke bra ut. Har du sjekket om du fikk feilmelding om det er noe «regenering er midlertidig redusert»? For isf så er det noe bilen tar hånd om selv. 

Hvis du ikke har fått melding og med den klunkelyden i tillegg så hadde hvertfall jeg meldt saken i appen. 

Handyman

Skjer det når det er glatt? Og i hvilken hastighet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

uptherosens

Litt glatt (hardpakket snø og ganske bratt) og lav hastighet (25-30 km/t).

Klykken

Bremserensen som kødder det til for deg? (Tenker høyt)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Høres ut som ABS som slår av regen når hjulene låser seg. ABS i lav fart kan oppleves som litt spetakkel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

uptherosens

Sitat fra: Handyman på søndag 13. april 2025, klokken 17:50Høres ut som ABS som slår av regen når hjulene låser seg. ABS i lav fart kan oppleves som litt spetakkel.

Det høres plausibelt ut – det er kun i denne spesifikke bakken jeg har opplevd det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA