Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslos ordfører åpner Norges første bensinfrie «bensinstasjon» - FpU-leder raser

Startet av automat, torsdag 10. april 2025, klokken 23:26

« forrige - neste »

automat

Torsdag åpnet St1 Marienlyst i Oslo som Norges første bensinfrie «bensinstasjon», der bensin og dieselpumpene er erstattet med hurtigladere.

Ordføreren sto for den offisielle åpningen.

https://www.vg.no/nyheter/i/pPkXR6/aapner-norges-foerste-bensinfrie-bensinstasjon

Samme kveld:
Simen Velle raser over bensinfri «bensinstasjon»
– Stasjonen må selvfølgelig få gjøre som den vil, men jeg reagerer veldig på at ordføreren i Oslo tar turen opp på en bensinstasjon som nå legger ned tilbudet for halvparten av bilparken i Oslo, sier han.
https://www.vg.no/nyheter/i/AvMWdM/fpu-leder-raser-over-bensinfri-bensinstasjon

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Er jo ikke første gangen det legges ned en bensinstasjon. Og ladeparker er det jo mange av. Tilpasning til markedet dette. Skjønner ikke sutringen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hadde denne stasjonen solgt så mye bensin+diesel at det ikke ville lønt seg å fjerne pumpene, så hadde den ikke blitt renset for "tappetårn".

Kan selvsagt og være at tankene uansett snart måtte blitt gravd opp og byttet i nye tanker, og man ikke fant det lønnsomt. Og ikke orket vente til de fikk lekkasje av drivstoffet til grunnen. Kunne jo skadet parkeringsgarasjen til x millioner kroner, om drivstoff hadde lekket inn i dette.

Så må det og sies at man har en godt besøkt St1-stasjon rett ved siden av Ullevål sykehus, så den ekstra avstanden er neglisjerbar.

Den stasjonen er forresten ubetjent, så det er nok en ren økonomisk vurdering at man heller sender "dino-juice"-bilene dit, der bensinen og dieselen uansett er billigere, så kan de heller stikke innom her for pølser, boller, kaffe og snop.

Har bodd like i nærheten av den stasjonen tidligere, og kjørte konsekvent opp til den ved Ullevål for å tanke da jeg hadde bensinbil.

Dette er altså så lite problematisk som det går an. Dessuten, for de som uansett blir stående for å lade, så er det jo ypperlig at den kan ta seg en runde på minigolf-banen imens.  8)

Så helt enig, dette var unødvendig sutring. Ser også så totalt uintelligent ut med Velle som "prøver å fylle bensin" med kabelen med CCS-kontakten på. Her burde han sagt nei til å stille opp på en slik "foto-sesjon"...  :police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Kunne ikke dy meg...

🎵 Visen om tappetårnets fall 🎵
(Melodi: valgfri vise-takt – for eksempel i stil med "Nøtteliten" eller "Musevisa")

1.
Det sto en stasjon med pumper og stas,
men solgte visst lite – ja, nesten i dass.
Så fjernet de rørene, tappetårn vekk,
for business med diesel, den gikk på en smell.

Refreng:
For hvem gidder vente på lekkasje og gruff,
når tankene kanskje blir gamle og sluff?
Og garasjen til millioner ved siden –
den tåler ei bensin i dreneringslinjen.

2.
Så send heller folk til Ullevål stasjon,
der drivstoff er billig og uten patron.
Den er ubetjent, men åh så grei,
du får det du trenger – og kjører din vei!

Refreng:
For dino-juice-biler må fylle et sted,
og boller og kaffe får du jo med.
Så hva er problemet, når alle får sitt?
Å klage på dette er bare litt sprøtt.

3.
Jeg bodde jo nært, og vet hva jeg sa,
"Til Ullevål, ja – der stopper vi bra!"
Så lading og pølse – ja, alt i ett drag,
og kanskje en runde på minigolf-lag?

Avslutning:
Så la nå Velle få slippe det stunt,
med kabel og kontakt i en bensinpump-funk.
Et bilde som vitser seg helt bort i tåke –
et øyeblikks sutring vi alle kan spåke.

RJK

Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 11. april 2025, klokken 07:34Vakkert! ❤️

8)

:+1:

Kunst!  :+1:

Den "elbilmotstanden" FrP prøver å påta seg selv blir veldig kunstig. Virker som de prøver å herme etter republikanerne i USA. Ser og veldig rart ut når Listhaug kommer med gigantiske amerikanske biler. Tror egentlig de undervurderer velgerne sine. Begynner å bli veldig få velgere i forhold til FrPs ambisjoner om de kun skal appellere til elbil-hatere, selv om det tydeligvis finnes mange av dem ennå...men nå er ikke alle "arbeidere" elbilhatere, som det virker som at FrP tror.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. april 2025, klokken 05:16Er jo ikke første gangen det legges ned en bensinstasjon. Og ladeparker er det jo mange av. Tilpasning til markedet dette. Skjønner ikke sutringen.

Partiet er jo basert på sutring, selv CIH har på et vis innrømmet det, så at hans arvtagere fortsetter denne tradisjonen er vel bare som forventet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fredag 11. april 2025, klokken 17:44
Sitat fra: turfsurf på fredag 11. april 2025, klokken 05:16Er jo ikke første gangen det legges ned en bensinstasjon. Og ladeparker er det jo mange av. Tilpasning til markedet dette. Skjønner ikke sutringen.

Partiet er jo basert på sutring, selv CIH har på et vis innrømmet det, så at hans arvtagere fortsetter denne tradisjonen er vel bare som forventet?

Ja sutring liggee i Frp's gener og kultur.
Simen Velle var nok i "automode" og hadde lagt bort vettet hjemme.

Vaduz

Fritt marked og liberalisme er tydeligvis bare når det passer agendaen i frp, ellers er statlig styring som gjelder der også tydeligvis.

filtvet

Som tesla-eier ser jeg ikke behovet for å dra på "bensinstasjon" for å lade og når jeg reiser rundt ser jeg ikke svært mange som lader på disse stedene. Så om de vil legge ned hele sin business så vær-så god.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 30. april 2025, klokken 11:19Som tesla-eier ser jeg ikke behovet for å dra på "bensinstasjon" for å lade og når jeg reiser rundt ser jeg ikke svært mange som lader på disse stedene. Så om de vil legge ned hele sin business så vær-så god.

Nei, er egentlig enig. Er jo mer praktisk at de er i nærheten av et kjøpesenter osv.... men kanskje ikke alt for langt vekke fra en åpen bensinstasjon....hvis det er søndag eller midt på natten  :D
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 30. april 2025, klokken 11:45
Sitat fra: filtvet på onsdag 30. april 2025, klokken 11:19Som tesla-eier ser jeg ikke behovet for å dra på "bensinstasjon" for å lade og når jeg reiser rundt ser jeg ikke svært mange som lader på disse stedene. Så om de vil legge ned hele sin business så vær-så god.

Nei, er egentlig enig. Er jo mer praktisk at de er i nærheten av et kjøpesenter osv.... men kanskje ikke alt for langt vekke fra en åpen bensinstasjon....hvis det er søndag eller midt på natten  :D
Selv opplever jeg at de fleste ladestasjoner jeg bruker, er nettopp ved eller i nærheten av bensin/energi-stasjoner.

Uno-X-laderne er gjerne ved UNO-X eller Hydro/Texaco-stasjoner, Ionity ved Circle-K-stasjoner som i stadig større grad har sine egne ladestasjoner med egen logo som konkurrenter. Shell-stasjoner har gjerne Recharge-ladere, og sånn kan jeg vel egentlig fortsette for de fleste lade-operatørene.

Jeg hadde gjerne sett at de i enda større grad havnet ved spisesteder langs veien som ikke nødvendigvis er kjøpesenter eller bensin/energi-stasjoner.

Men langs veien er det samtidig kjekt at de ligger ved døgnåpne bensinstasjoner som tilbyr både toa-fasciliteter og sted man kan nyte en matbit. Men jeg kunne gjerne tenkt meg alternativer til pølser, burger og pizza av ymse kvaliteter...
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA