Fra Tesla til Kinabil? Hvilken?

Startet av GeirHM, søndag 30. mars 2025, klokken 11:51

« forrige - neste »

What-a-watt

Nå har jeg TMS. Har lenge lurt på om bilprodusenter konstruerer og produserer deler med EOL som et parameter, Slik at de er ment å holde ut i bilens garantitid. (EOL = End Of Life).

Nesten off topic: Jeg kjøpte en Miele koketopp som sluttet å virke etter ca. 5 år, og garanti var utløpt. En svensk tusenkunstner har lagt ut full beskrivelse av fremgangsmåte og deleliste for reparasjon. Han hadde mere enn 100 nedlastinger, og de fleste hadde koketopper som var rundt 5-6 år gamle. Delene bestod av 2 kondensatorer til kr 2.- pr stk. Miele hadde brukt en type som var enda billigere. Alt for svak, så jeg satte inn 2 av en sterkere type. Miele opplyste at de ikke kunne reparere, og at et nytt kontrollerkort kostet kr 9.700.- (!). Reparasjonen var uhyre enkel, og tok meg 20 minutter. Ny kostet koketoppen kr. 22.000.-. Grenser til svindel, og tror ikke dette er en isolert affære.

turfsurf

Alle produsenter spekulerer i dette. IMO går produktutvikling i en syklus der man lager ett konsept, retter konsept feil, for så å iterere på å redusere produksjonskostnader, helt til det begynner å bli for mye feil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på mandag 12. mai 2025, klokken 15:55
Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. mai 2025, klokken 08:52Etter at garantien på min Tesla gikk ut (1 1/2 år siden, og 109K km.), har den kostet meg nærmere 50K i reparasjoner. Og siste krone er garantert ikke betalt...

Ps. Neste reparasjon er A/C-kompressor til 18K. Time bestilt.

Det var heftig, hadde faktisk trodd at model y var noe mer holdbar, særlig Shanghai. Håper sørkoreanerne lager bedre elbiler.

Det er nok Model S han snakker om. Finnes ikke Model Y som har utgått garanti med 109.000km på telleren.
Model S var jo mer beta-typen, da Musk var ideologisk, og mente han selv kunne konstruere alle bildeler mye bedre enn andre bilfabrikker som hadde holdt på i 50 år kunne. På noen områder klarte han det, men testingen var ikke det Toyota ville kalt "ferdig" da Tesla Model S rullet ut av fabrikken.

På min Model S hadde jeg vært på verksted 19 ganger for å fikse feil på 90.000km.
På min Model Y har      jeg vært på verksted   0 ganger for å fikse feil på 90.000km
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. mai 2025, klokken 08:59
Sitat fra: Vaduz på mandag 12. mai 2025, klokken 15:55
Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. mai 2025, klokken 08:52Etter at garantien på min Tesla gikk ut (1 1/2 år siden, og 109K km.), har den kostet meg nærmere 50K i reparasjoner. Og siste krone er garantert ikke betalt...

Ps. Neste reparasjon er A/C-kompressor til 18K. Time bestilt.

Det var heftig, hadde faktisk trodd at model y var noe mer holdbar, særlig Shanghai. Håper sørkoreanerne lager bedre elbiler.

Det er nok Model S han snakker om. Finnes ikke Model Y som har utgått garanti med 109.000km på telleren.
Model S var jo mer beta-typen, da Musk var ideologisk, og mente han selv kunne konstruere alle bildeler mye bedre enn andre bilfabrikker som hadde holdt på i 50 år kunne. På noen områder klarte han det, men testingen var ikke det Toyota ville kalt "ferdig" da Tesla Model S rullet ut av fabrikken.

På min Model S hadde jeg vært på verksted 19 ganger for å fikse feil på 90.000km.
På min Model Y har      jeg vært på verksted   0 ganger for å fikse feil på 90.000km

Ja må ha vært det, tenkte model Y grunnet resten av tråden og at han bare kjørte ekstremt mye😅

What-a-watt

Skriver jo at jeg har TMS i post #45. Har kommet ut av tellingen når det gjelder verkstedsbesøk, men er på fornavn med Mobile Service-teknikeren min, og er oppdatert på hans huskjøp, familieforøkelse, etc.. ;)

Allerede etter kort tid fastslo jeg at dette er min første og siste Tesla på grunn av kvalitet. Men servicen har jeg lite å klage på. Model S er fremdeles den peneste bilen Tesla har laget, og en drøm å kjøre. Overgår alt annet Tesla har kommet med i ettertid. Fint å høre at de nye er blitt bedre kvalitetsmessig. En absolutt nødvendighet.  :laugh:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 14. mai 2025, klokken 09:06Skriver jo at jeg har TMS i post #45. Har kommet ut av tellingen når det gjelder verkstedsbesøk, men er på fornavn med Mobile Service-teknikeren min, og er oppdatert på hans huskjøp, familieforøkelse, etc.. ;)

Allerede etter kort tid fastslo jeg at dette er min første og siste Tesla på grunn av kvalitet. Men servicen har jeg lite å klage på. Model S er fremdeles den peneste bilen Tesla har laget, og en drøm å kjøre. Overgår alt annet Tesla har kommet med i ettertid. Fint å høre at de nye er blitt bedre kvalitetsmessig. En absolutt nødvendighet.  :laugh:

Ja, hadde akkurat samme erfaring med min S, at jeg egentlig ikke skulle a Tesla igjen. Hadde egentlig bestilt e-tron i 2019, men etter at jeg hadde solgt Model S så skjøv Møller leveringsdatoen hele tiden, helt til de sa: "Vi aner ikke når bilen kommer". Så prøvesatt vi en Model 3 Performance for gøy, og til vårt store sjokk så var det plass til alle 4 inni den, så da ble den en ventepølse frem til Y kom med stor bagasjeplass og bedre bakseteplass. Men nå er det jo mange alternativer jeg ville prøvd.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA