Fra Tesla til Kinabil? Hvilken?

Startet av GeirHM, søn 30. mar 2025, kl. 11:51

« forrige - neste »

Carboy

Sitat fra: turfsurf på søn 30. mar 2025, kl. 16:42Man kan godt diskutere om det er riktig eller ikke å stenge kinesiske biler ute, men det jeg synes er rart er at man ikke kan kjøpe Tesla av moralske grunner men går hen og kjøper kinesisk.

Det er ett land som hiver minoriteter i konsentrasjonsleire og støtter Russland i krigen mot Ukraina både økonomisk og militært. Kina kunne egenhendig sørget for at Russland måtte trekke seg ut av Ukraina. Ett slikt regime er det altså greit å støtte?

Når det er sagt så kritiserer jeg ikke folk som kjøper den bilen som passer de  best og holder politikken utenfor bilvalget. Men at å kjøpe kinesisk er ett bedre etisk valg enn å kjøpe Tesla, det er jeg ikke med på.

Selv holder jeg meg borte fra begge deler fremover, men det er jo lett å si når man ikke har planer om å bytte bil...

Her er jeg helt enig.
Jeg kan skjønne at folk som ikke ønsker/klarer å skille bilmodeller og politikk kvier seg for å kjøpe tesla nå, men det er snodig å da velge kinesisk.

Når vi er inne på politikk mtp bilselskaper skal det gjerne også nevnes at Volkswagen eies 17%(?) av Quatar, som har ytterliggående eksteemverdier som er helt gale for min del, men det ser ikke folk ut til på fokusere på eller vite noe om.

Det er greit å vite at Nissans tidligere direktør sitter i fengsel pga korrupsjon eller lignende større alvorlig kriminalitet. Og at store deler av ledelsen som førte Volkswagen, Audi og Porsche inn i diesel-gate pga juks på utslippstall på dieselbiler også er fengslet.

Ingen av disse forsvarer det andre av de jeg nevner, men hvis man først skal velge bil ut fra politiske holdninger til ledelsen kan man f eks velge noe fra Jaguar/Land Rover eller Aston Martin. BMW eies i hovedsak av en større tysk familie som jeg ikke kan finne noe galt med ved et enkelt google søk.

Personlig ville jeg fortsatt som jeg alltid har gjort og valge meg bil uavhengig av hva en bildirektør står for, men mer ut fra eget behov og hva bilmodellen kan gi av kvaliteter for meg.

Husk at det i et stort selskap som f eks Tesla jobber rundt 130-140.000 kloke hoder og folk som ikke nødvendigvis har samme mening eller holdning som direktøren sin. Derfor synes jeg at en forståelse av flere sider av sakene bør tas opp til vurdering før man konkluderer et bilvalg ut fra en hilsen eller to fra Elon Musk, som selvsagt i seg selv ikke er bra.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

What-a-watt

Mange bryr seg ikke, og greit det. Men slik det ser ut på salget nå, er det ganske mange som har et annet syn.

Ingeniøren

Her handler det vel om å sende et signal til noen i USA som er i ferde med å sette verdensfreden i fare.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søn 30. mar 2025, kl. 16:42Man kan godt diskutere om det er riktig eller ikke å stenge kinesiske biler ute, men det jeg synes er rart er at man ikke kan kjøpe Tesla av moralske grunner men går hen og kjøper kinesisk.

Det er ett land som hiver minoriteter i konsentrasjonsleire og støtter Russland i krigen mot Ukraina både økonomisk og militært. Kina kunne egenhendig sørget for at Russland måtte trekke seg ut av Ukraina. Ett slikt regime er det altså greit å støtte?

Når det er sagt så kritiserer jeg ikke folk som kjøper den bilen som passer de  best og holder politikken utenfor bilvalget. Men at å kjøpe kinesisk er ett bedre etisk valg enn å kjøpe Tesla, det er jeg ikke med på.

Selv holder jeg meg borte fra begge deler fremover, men det er jo lett å si når man ikke har planer om å bytte bil...

En liten "detalj" USA har glemt i sin tollkrig med min 10% toll på varer fra alle utenom Russland, er at USA importerer varer for 38 milliarder kroner i året fra Russland-kompisene, eller noe sånt (kunstgjødsel med mer). Så nå får Russland et toll fortrinn.  Sikkert bare et arbeidsuhell fra den som er "dum som murstein", for å bruke Musks egne ord.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Carboy på fre 18. apr 2025, kl. 21:57

Her er jeg helt enig.
Jeg kan skjønne at folk som ikke ønsker/klarer å skille bilmodeller og politikk kvier seg for å kjøpe tesla nå, men det er snodig å da velge kinesisk.

Når vi er inne på politikk mtp bilselskaper skal det gjerne også nevnes at Volkswagen eies 17%(?) av Quatar, som har ytterliggående eksteemverdier som er helt gale for min del, men det ser ikke folk ut til på fokusere på eller vite noe om.

Det er greit å vite at Nissans tidligere direktør sitter i fengsel pga korrupsjon eller lignende større alvorlig kriminalitet. Og at store deler av ledelsen som førte Volkswagen, Audi og Porsche inn i diesel-gate pga juks på utslippstall på dieselbiler også er fengslet.

Ingen av disse forsvarer det andre av de jeg nevner, men hvis man først skal velge bil ut fra politiske holdninger til ledelsen kan man f eks velge noe fra Jaguar/Land Rover eller Aston Martin. BMW eies i hovedsak av en større tysk familie som jeg ikke kan finne noe galt med ved et enkelt google søk.

Personlig ville jeg fortsatt som jeg alltid har gjort og valge meg bil uavhengig av hva en bildirektør står for, men mer ut fra eget behov og hva bilmodellen kan gi av kvaliteter for meg.

Husk at det i et stort selskap som f eks Tesla jobber rundt 130-140.000 kloke hoder og folk som ikke nødvendigvis har samme mening eller holdning som direktøren sin. Derfor synes jeg at en forståelse av flere sider av sakene bør tas opp til vurdering før man konkluderer et bilvalg ut fra en hilsen eller to fra Elon Musk, som selvsagt i seg selv ikke er bra.

Det er en vesensforskjell på korrupsjon, juks med CO2 tall, delvis eierskap fra et arabisk oljefond etc og en direktør som står og gjør en stram nazi salutt to ganger foran  en hel verden, under innsettelsen av en åpenbart fascistisk president som han fikk valgt med egne penger.

Det er ikke optimalt med en sjef som driver finansiell utroskap og tyveri, men å hylle hitler på tv er et litt annet nivå for de fleste av oss.

Boikott My Ass

Prøvekjøring er viktig, da kjenner en relativt raskt om en får «godfølelsen» Så å kjøpe ett uprøvd merke er risikosport. Ikke for at det nødvendigvis er dårlig, men vi er alle forskjellige og har ulike behov osv...
Bmw 530i G30

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lør 19. apr 2025, kl. 09:20Her handler det vel om å sende et signal til noen i USA som er i ferde med å sette verdensfreden i fare.
Enig i det. Men nå hørte jeg nettopp for noen timer siden på radioen  at Donald og Ukraina har inngått denne mineralavtalen og det trekker jo i riktig retning. La oss håpe det :+1:

esan

Sitat fra: GeirHM på søn 30. mar 2025, kl. 19:08Men skal vi sette et likhetstegn mellom biler laget av kinesiske selskaper og landets politikk på samme måte som vi gjøre det når det kommer til Tesla (med Elon Musk som CEO) og Trumps politikk?

Er enig i at det er en vesentlig forskjell mellom å laste en Kinesisk produsent for hva myndighetene i hans land foretar seg, og det laste en produsent for hva største eier og grunder foretar seg! Eneste sammenlignbare tilfelle må være om den Kinesiske produsenten er eid av staten.

turfsurf

Sitat fra: esan på fre 02. mai 2025, kl. 09:21Eneste sammenlignbare tilfelle må være om den Kinesiske produsenten er eid av staten.
Og det er det jo faktisk flere som er...

Men uansett støtter man implisitt det kinesiske regimet hvis man kjøper ting produsert der eller eid av ett kinesisk selskap. Det er en ærlig sak det, men da får man stå i det, og si at lommeboka er viktigere.

For min egen del unngår jeg å kjøpe kinesisk der det er lett å unngå det. F.eks kjøper jeg ikke klær fra norske Swix eller Sweet Protection lengre siden de produserer i Kina. Skal man unngå kinesiske komponenter helt må man vel tilbake til steinalderen. Men bil er det i det minste alternativer til enda.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Siste jakka jeg kjøpte er laget i Vietnam.Flinke å sy der også

esan

Sitat fra: turfsurf på fre 02. mai 2025, kl. 09:38Men uansett støtter man implisitt det kinesiske regimet hvis man kjøper ting produsert der eller eid av ett kinesisk selskap. Det er en ærlig sak det, men da får man stå i det, og si at lommeboka er viktigere.

Poenget er uansett at det er en viss forskjell. Men greit å holde seg unne heleide statlige selskap. Skal man derimot boikotte alt som er produsert i Kina, så er det ganske mange vestlige merker som rammes også. Snart de fleste? Dermed har jeg fullforståelse for dem som konsentrerer seg om selve eier og grunder i et selskap de vil ta avstand fra.

Klykken

Jeg setter politikk til side ved kjøp av nybil. Alternativene blir ufattelig få.

Med det sagt ble 0%-kampanjen på Y for god til å stå over for vår del. Vår nåværende Y er straks ute av garanti (100k kilometer). Ender opp med lavere utgifter og helt ny bil med ditto garanti.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: esan på fre 02. mai 2025, kl. 10:31
Sitat fra: turfsurf på fre 02. mai 2025, kl. 09:38Men uansett støtter man implisitt det kinesiske regimet hvis man kjøper ting produsert der eller eid av ett kinesisk selskap. Det er en ærlig sak det, men da får man stå i det, og si at lommeboka er viktigere.

Poenget er uansett at det er en viss forskjell. Men greit å holde seg unne heleide statlige selskap. Skal man derimot boikotte alt som er produsert i Kina, så er det ganske mange vestlige merker som rammes også. Snart de fleste? Dermed har jeg fullforståelse for dem som konsentrerer seg om selve eier og grunder i et selskap de vil ta avstand fra.
Ja, man gjør alle sine vurderinger. Men man kan la være å kritisere andre for ikke å gjøre samme vurdering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Carboy på fre 18. apr 2025, kl. 21:57Her er jeg helt enig.

Jeg har sett en i nabolaget gå fra Tesla til kinesisk bil nå. Ikke pratet med han, men jeg merker jo for egen del at Tesla har blitt så forkastelig å kjøpe at de kinesiske bilene fremstår som langt mer spiselige enn før.
Ingen jeg kjenner vil kjøpe ny Tesla, men heldigvis finnes det så mange gode og rimelige alternativer at en ikke må kjøpe Tesla lenger. At alle bare skal tie stille når folk tar valg som harmonerer så dårlig med norske verdier synes jeg ikke blir riktig. Men hver og en får velge hva de vil være med på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Bilkjøp er for de aller aller fleste et økonomisk valg. "norske verdier" og politikk tror jeg ikke en eneste person tenker på utenfor dette forumet..

Men at alternativene har blitt gode er utvilsomt, og ikke minst bra! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA