Model X 2017 tar kun lading fra "kvasi trefase" og hurtiglader

Startet av oto, fredag 28. mars 2025, klokken 11:37

« forrige - neste »

oto

Hei dere, har fått et leit problem med vår TMX 2017:
Den tar nå ikke lading fra UMC eller andre portable ladekabler, ei heller fra type 2-ladere (har prøvd langs gata i Oslo og hos en bekjent). Symptomene er at lading starter og stopper noen ganger, med noen sekunders mellomrom, før bilen/laderen gir opp.
Men, den lader fint fra hurtiglader/superladere, dvs. DC, og - og dette er det pussige - den lader fint fra vår Tesla wall charger satt opp i "kvasi-trefase-modus".
Tesla har fjern-feilsøkt over nett, og konkluderer ganske enkelt med at jeg må bytte ombordladeren, en operasjon til 36000 kr.
for meg er det rare at veggladeren fungerer, dvs. at ombordladeren klarer å gjøre jobben sin med å konvertere fra AC til DC. Men altså kun i kvasi trefase. Jeg har ikke prøvd å flytte dip-svitsjene for å teste enfase ennå.
Har noen med elektrokompetanse forslag til hva som forgår her? All hjelp mottas med takk.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

sjokomelk

Laderen i bilen består av 3 separate del-ladere á 24A.
Når du lader med UMC på vanlig stikkontakt (og Type2-stasjoner som er kun 1-fas), så bruker du del-lader 1 i bilen. Hvis del-lader 1 er defekt (mest sannsynlig sikringen på input som har røket), så vil ikke bilen lade.
Når du lader med TWC på 230V kvasi-3-fas, så bruker du del-lader 1 og 2 i bilen. Del-lader 1 fungerer ikke, men del-lader 2 fungerer. Så da får du ladet bilen.
Når du lader med TWC på 400V 3-fas (eller Type2-stasjoner som er 3-fas) så brukes alle tre del-laderne. Del-lader 1 gir fortsatt ingenting, men du vil få 2/3 av effekten.

(Det er også noe eget hvis du lader på 1-fas men over 16A hvor flere delladere kobles sammen, men dette krever at del-lader 1 fungerer som den skal først, og så skjer sammenkoblingen etterpå.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Her er video fra "Out of spec renew" på YouTube som viser hvordan jobben gjøres.
Merk at det er mye slurv og skummel praksis her, så se bort i fra alt på hvordan kabler monteres og muttere og bolter strammes. Men den viser prosessen for å skifte laderen og hvordan man programmerer den inn i bilen i etterkant.

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

Wibla

Jeg har et lignende problem på min 2018 S75D.

Lading via UMC på CEE-stikk (1fas 32A, men begrenset til 20A av sikring) fungerer fjell. Lading via UMC på Schuko fungerer ikke... Da dette problemet først oppsto, så virket det fint å lade på 3fas på vanlig type 2 lader, fikk "full pupp", så jeg antok at det var noe feil med UMC. Har ikke testet dette etterpå, da jeg stort sett bare lader hjemme, hos mor, eller på superlader.

Prøver jeg å lade på 1-fas fra Zaptec PRO (installert i dag) så klikker releene i laderen noen ganger, spenningen som blir vist i bilen veksler mellom fase / 0V noen ganger, før ladeport går i rødt.

Ved lading på 3-fas 230V IT (kvasi-trefas/åpen delta) så virker det - men da ser det sånn ut i Zaptec-oversikten...:

Litt usikker på om det er display bug eller noe annet her da, vi har ingen andre teslaer på bruket å teste med.

Skal få lånt en 1-fas type 2 kabel for å teste det også, men det får jeg neppe til i dag...
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: Wibla på fredag 28. mars 2025, klokken 18:10Jeg har et lignende problem på min 2018 S75D.

Lading via UMC på CEE-stikk (1fas 32A, men begrenset til 20A av sikring) fungerer fjell. Lading via UMC på Schuko fungerer ikke... Da dette problemet først oppsto, så virket det fint å lade på 3fas på vanlig type 2 lader, fikk "full pupp", så jeg antok at det var noe feil med UMC. Har ikke testet dette etterpå, da jeg stort sett bare lader hjemme, hos mor, eller på superlader.

Prøver jeg å lade på 1-fas fra Zaptec PRO (installert i dag) så klikker releene i laderen noen ganger, spenningen som blir vist i bilen veksler mellom fase / 0V noen ganger, før ladeport går i rødt.

Ved lading på 3-fas 230V IT (kvasi-trefas/åpen delta) så virker det - men da ser det sånn ut i Zaptec-oversikten...:

Litt usikker på om det er display bug eller noe annet her da, vi har ingen andre teslaer på bruket å teste med.

Virker som om del-lader 1 er gått hos deg og. 4,4kW tilsvarer 18,5A og litt over 230V enfas. Hva viser bilen da, enfas eller trefas lading?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

Den viser ikke 3-fas, så antar at det er det som har skjedd...
2018 Tesla Model S 75D

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

sjokomelk

Sitat fra: Wibla på fredag 28. mars 2025, klokken 18:10Lading via UMC på CEE-stikk (1fas 32A, men begrenset til 20A av sikring) fungerer fjell. Lading via UMC på Schuko fungerer ikke...
Blå 32A adapter til UMC til "legacy" Model S/X lasker sammen alle tre fasene i adapteret. Når man bruker det blir alle del-laderne koblet mellom L og N. Derfor fungerer det å lade med denne.

Sitat fra: Wibla på mandag 31. mars 2025, klokken 20:05
Tror det er en grei konklusjon ja...  :-1:
Der er det bare 2x24A som fungerer. (230V x 24A x 2 = 11kW)

Forhåpentligvis er det "bare" 230V sikringen på innkommende L1 i laderen som er defekt. Og på Model S er det enklere å komme til selve laderen under baksetet enn i Model X hvor du må demontere halve bilen. :P

Wibla

Kan jo håpe... denne bilen har primært (80+% i løpet av 6 år) blitt ladet på 20A med blåstikk, vet ikke om det gjør prognosen bedre eller dårligere  :laugh:
2018 Tesla Model S 75D

oto

Oj, føler jeg pådro meg dårlig forumkarma ved å respondere sent på veldig gode svar her. Mange takk for gode forklaringer, Sjokomelk! Hadde bilen hos Tesla nå, som fant ut at det var akkurat den feilen du beskrev. De vil ikke gjøre annet enn å bytte hele laderen, så jeg får se om jeg kan pønske ut en rimeligere løsning. 
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Wibla

Jeg har en type 2 kabel jeg vurderer å prøve å bytte om faser på, sånn at jeg får L1 og N fra lader på L3 og N, så får jeg i det minste ladet uten masse knot. Zaptec kvasi-trefas feiler etter kort tid pga den prøver seg på smarte ting (er min teori).
2018 Tesla Model S 75D

Wibla

Som sagt, så gjort...

Kvasi trefas er på syre, men enfas makser på 24A og ser stabilt ut.

Kjører lite om dagen, men det blir å kjøre 2 timer med full effekt og så åpne opp og sjekke at det ikke blir varmgang når jeg kommer hjem fra turen jeg er på nå.
2018 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA