Langtur uten supercharger

Startet av TerjeFjern, mandag 24. mars 2025, klokken 10:02

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

På grunn av Musks angrep på den frie verden, ønsker jeg å unngå Supercharger, hvis mulig. Har kun brukt Supercharger på langtur tidligere.

Skal kjøre Stavanger-Mjølfjell på fredag, 316 km. Retur søndag. Henter en venn på Voss, og slipper ham av igjen på Voss søndag. Mest sannsynlig blir det derfor lading fredag/søndag ved "Eviny" eller "Mer" hurtiglader nær Voss stasjon.

Noen tips om hva man bør tenke på ved å bruke tredjepart hurtigladere?

Ser at ny software sier at den kan forvarme batteriet på vei til tredjeparts hurtiglader. Men jeg har ikke satt meg inn i hvordan dette gjøres.

Er det plug and play? Eller bør jeg installere en lade-app på forhånd? Noe å tenke på med betaling?

På forhånd takk.

Breezec

Konkurrentene koster dobbelt så mye og fungerer halvparten av tiden.
Sørg for at alle apper du trenger er installert før du kommer frem til lader. Ha en backupplan i tilfelle ladestasjon er ute av drift.

Jeg kan spesielt anbefale "Mer", de er eid av statkraft og trenger de inntektene de kan få.
2022 Model 3 Performance

RJK

Mer (5,79 NOK/kWh) er generelt dyrere enn Eviny (4,99), så jeg ville nok brukt Eviny selv. Dog, du får rabatt hos Mer om du er Coop-medlem og knytter Coop-medlemsskapet ditt til Mer-brukeren om du er registrert begge steder. Dog, fremdeles dyrere enn hos Eviny.

Men siden få ladere ennå er oppdatert til kortbetaling, så ville jeg lastet ned og registrert meg hos Eviny. Da får du garantert dems beste pris, og du "tjener opp" bonus/ladekreditt som du kan benytte den 11. gangen.

Appen deres heter Bilkraft, siden de egentlig utgår fra gamle BBK, Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap! ;)

De er vel klart størst nettopp på sørvest og vestlandet, men er godt representert ellers i landet, ihvertfall opp til Trondheim. Men pga at de fikk entreprisen på utbygginen langs nordlige deler av E10, har de endel ladere i Lofoten og Vesterålen bl.a.

Ellers ville jeg og sjekket hvor du finner ladere fra Uno-X, da de stort sett er billigste uten ladeavtale (generelt 4,80 NOK/kWh nå), og alle laderne dems tar kortbetaling. De har og diverse kampanjer som gjør at lading kan bli grisebillig. F.eks. nå sist under VM i ski, der man fikk ladet til 3,- nok/kWt gjennom hele mesterskapet, og ned i 1,- NOK/kWh dagen etter Klæboe-gull...

Spesielt gunstig med tilsvarende tilbud under Tour de France, så her krysses fingrene for at de får delta i året renn også. Får de spesiell ledetrøye, dumper prisen fra 3 til 1 så lenge de har skjorta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Rimeligste er å kjøpe seg en ionity passport men de har ikke så god dekning.

IONITY PASSPORT Motion
3.80 NOK/kWh
plus 45.00 NOK for the first month; then 65.00 NOK per month.*

IONITY PASSPORT POWER
3.00 NOK/kWh
plus 90.00 NOK for the first month; then 136.00 NOK per month.*
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Uno X pleier å ha gode priser. De støtter jo også sykkellaget. Er av og til tilbud under VM og konkurranser, men akkurat nå koster det veiledende pris, som f.eks. er 4,80 nord for Vossevangen f.eks. Kan betale med kort.

Dersom en skal gå non-Tesla på lading ville jeg nok skaffet meg litt ladebrikker osv, som gjør betaling litt lettere.
Er og lurt å gå inn på Chargefinder og planlegge ruten (nettside og app).

Er lurt å betale med kredittkort, f.eks. DNB Mastercard, som gir deg 10-16% rabatt.

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-skulestadmo-uno-x-skulestadmo/ymmgrq
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Ser prinsippene bak dette valget selvsagt, men hvorfor gjøre deg selv "skadelidende" her? Du hadde jo ingen forutsetninger for å vite at ting ble som de ble.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Dersom en skal lade på Eviny (som trådstarter tenker) så kan en i fred og ro hjemme lade ned appen "Bilkraft". Det er den offisielle appen for Eviny. (Ja, teit den ikke bare kan hete Eviny Lading eller noe). Da kan en legge inn betalingskort osv i appen. Når en står ved laderen så åpner en appen.

Minst en mil før du kommer til laderen bør du navigere til laderen, som gjør at den skjønner du skal lade, og den forvarmer, har jeg forstått. Tror du kan finne 3. part ladere ved å trykke på Lynet på en Tesla.

Klykken

En mil før ankomst holder som regel ikke. Naviger til laderen med en gang du starter å kjøre, så forvarmer den iht til det. Det er 400kg masse som skal ha riktig temperatur og det tar mer enn 10min...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på mandag 24. mars 2025, klokken 14:44En mil før ankomst holder som regel ikke. Naviger til laderen med en gang du starter å kjøre, så forvarmer den iht til det. Det er 400kg masse som skal ha riktig temperatur og det tar mer enn 10min...

Kommer litt an på hvor varmt det er  ;D
På Vossavangen er det vel ca 9 grader litt ut på dagen på fredag, mens optimal ladetemperatur på en Tesla Model Y/3 er vel ca 21,5 grader, så da er det gjerne litt kjappere å få forvarmet bilen. Men er jo en fin regel å bare punche inn tidligere. Men av og til føler jeg den står og varmer opp batteriene for lenge. Men det kan bare være en følelse. Spørs vel og hvor hast en har, og hvor mye varme en vil sløse vekk.

Breezec

45-50 grader er temperatur det forvarmes til før superlading. La bilen styre dette selv ved alltid navigere til lader. Hvis man ikke forvarmer, vil batteri uansett varmes under lading, det tar bare mer tid.
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Breezec på mandag 24. mars 2025, klokken 16:1945-50 grader er temperatur det forvarmes til før superlading. La bilen styre dette selv ved alltid navigere til lader. Hvis man ikke forvarmer, vil batteri uansett varmes under lading, det tar bare mer tid.

Ser ut til at 33 grader er innenfor "optimal temperatur" for superlading.

Kan være varmetapet er høyere, og strømforbruket høyere, om en kjører rundt i timesvis med glovarmt batteri.

Andre hevder 70 fahrenheit er good shit.

Breezec

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. mars 2025, klokken 19:34
Sitat fra: Breezec på mandag 24. mars 2025, klokken 16:1945-50 grader er temperatur det forvarmes til før superlading. La bilen styre dette selv ved alltid navigere til lader. Hvis man ikke forvarmer, vil batteri uansett varmes under lading, det tar bare mer tid.

Ser ut til at 33 grader er innenfor "optimal temperatur" for superlading.

Kan være varmetapet er høyere, og strømforbruket høyere, om en kjører rundt i timesvis med glovarmt batteri.

Andre hevder 70 fahrenheit er good shit.
Ja hva vi mener om hva som er optimal temperatur spiller ingen rolle, bilen varmer batteri opp uansett, enten før man lader, eller under lading. På min forrige superlading ble batteri aktivt varmet opp til 54,5 grader under lading. Temperaturintervallet var 48-57 grader. Jeg har to biler og hver eneste lading logges med fart og temperatur automatisk. Ved navigering til superlader blir ikke batteri varmet opp før det er nødvendig.
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Nei, er nok ikke så mye strøm som forsvinner ved først å varme opp en time før ankomst, varmetap langs Vosseland, for så at Tesla må kjøle litt ned under superlading da utetemperaturen er 10 grader.

Ser at Tesla Bjørn oppnådde 173 watt lading allerede ved 34,5 grader, så jeg tenker kortere batterivarming enn det du gjør ikke innebærer så store ulemper.

Breezec

Kan anbefale S3XY Knob, den kan settes opp slik at batteritemperatur viser i knapp, og man kan sette på varmer manuelt.

Forvarming er viktigst når det er kaldt ute, varmepumpe holder temperatur i batteri mellom 12 og 17 grader da.
2022 Model 3 Performance

OlaM

Hvis du ikke får til forvarming ved å navigere til Eviny så kan du bare sette navigasjonen til superladeren på Skulestadmo i forkant. Hvis det er mulighet for hyttelading så hadde jeg tilbudt eieren en vinflaske eller et godt opprundet vipps-beløp, samt ladet på lav effekt.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA