Bilen akselererte plutselig i kø

Startet av eltex, mandag 17. mars 2025, klokken 17:36

« forrige - neste »

eltex

Da jeg stod i kø i dag så kjørte jeg bak en veldig blank og fin bil som var helt ny. Da en syklist kom på siden av bilen min og kjørte forbi så akselererte plutselig bilen litt og det var like før den kjørte inn i bilen foran. Den bremste også ned kjapt slik at det ble ingen kræsj da. Men det jeg la merke til var at syklisten ble speilet i den blanke bilen foran. Jeg tror kameraet tolket det som at det var et bevegelig objekt som kjørte fremover og at veien dermed måtte være trygg.

Bilen stod i Aktiv Cruise Control (jeg har ikke betalt for FSD)
Tesla ModelY LR 23

Silkefot

Det kan også være at den forsøkte å flytte seg så mye som mulig for noe den anså for å være en fare, litt som en fantombremsing. Uansett skremmende kan jeg tenke meg
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

What-a-watt

Sitat fra: Silkefot på mandag 17. mars 2025, klokken 18:02Det kan også være at den forsøkte å flytte seg så mye som mulig for noe den anså for å være en fare, litt som en fantombremsing. Uansett skremmende kan jeg tenke meg

Høres mere ut som en FSD-funksjon

VoltWay

ToWalkOrDrive

Følte jeg hadde lest om en sånn funksjon, at dersom bilen følte den kom til å bli påkjørt bakfra så ville den akselerere. Men når jeg kikker i manualen og Google ser jeg at ingen slik funksjon finnes.
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Utrolig toskeskap å fjerne radar. En billig 77GHz radar inn fusion systemet ville hindret alle disse uhellene hvor optisk deteksjon har lurt bilen. Dette er pr i dag et av de store minusene med Teslas selvkjøring. Det går ikke langt imellom rapporter om krasjing i objekter som har lett for å forsvinne i kamerabasert modell, men som ville vært flagget med svært tydelig radarsignatur. (F.eks havarerte biler på veiskulder på autobahn)

Å velge å ikke lære opp systemet på radar viser at dette kommer til å bli et problem i lang tid fremover.
Alle tyskerne bruker radar aktivt. Antagelig Kina-bilene også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Akkurat det med stillestående objekter var jo ett av hovedproblemene med de første ACC systemene som kun hadde radar. De to første Audiene jeg hadde med ACC kjørt glatt inn i en stillestående kø på motorveien. Ble ganske svett første gangen jeg oppdaget det.

Tesla anno 2015 med radar (MobilEye Gen 3) gjorde også det samme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Det er ikke radaren alene sin skyld, men modellen den er trent opp på.
Derfor sier jeg det er feil å ikke ta med radar i opptreningen av modellen.
Kamera og radar vil kunne utfylle hverandre bra. Når kamera ser et bilde av en vei på en plakat vil radar vite at her er det noe muffens.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på mandag 24. mars 2025, klokken 07:03. Når kamera ser et bilde av en vei på en plakat vil radar vite at her er det noe muffens.
He he blir litt skuffa hvis teslaen tenker at et veibilde er ekte vei. Kameraene ser flere ting på veien som ikke vil fremkomme på bilde. Men bra med radar ja. Jo flere støtte beslutnings systemer jo bedre - mener nå jeg da.

JRF

På min model 3 er i hvert fall ACC helt håpløs i saktegående/stillestående kø på motorveien. Hvor den gasser og bremser noe sykt hardt siden farten ACC er stilt inn på er såpass mye høyere. Så her har Tesla lagt inn noen veldig dårlige reguleringsparametere som man ikke kan stille inn selv etter hva jeg har funnet ut. Jeg hadde en egolf før som var mye bedre på dette hvor den akselererte mye mykere i saktegående kø med ACC på.

førategangtesla

Sitat fra: JRF på torsdag 27. mars 2025, klokken 14:01På min model 3 er i hvert fall ACC helt håpløs i saktegående/stillestående kø på motorveien. Hvor den gasser og bremser noe sykt hardt siden farten ACC er stilt inn på er såpass mye høyere. Så her har Tesla lagt inn noen veldig dårlige reguleringsparametere som man ikke kan stille inn selv etter hva jeg har funnet ut. Jeg hadde en egolf før som var mye bedre på dette hvor den akselererte mye mykere i saktegående kø med ACC på.

Køkjøring i autopilot er gøy, hvis du ikke lett blir kvalm. Makan til nøkkete kjøring skal man lete lenge etter. Når bilen foran starter å kjøre så venter bilen min litt før den akselererer ganske så mye mer enn jeg ville gjort før den bremser mer enn jeg ville gjort når bilen forann stanser. Setter jeg bilen i chill hjelper det litt, men det er tidvis så flaut at jeg kjører heller selv. Saktegående kontinuerlig kø fungerer strålende.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA