Teslas FSD i Europa står overfor flere reguleringsforsinkelser

Startet av What-a-watt, fredag 14. mars 2025, klokken 18:07

« forrige - neste »

Vaduz

Det ble snakket mye om hvordan regulering holdt tilbake FSD selv for mange år siden. Selvkjøring var allerede oppnådd, og føreren var der av juridiske årsaker etc. tror dette var rundt 2018?

Min opplevelse er at autopilot aldri har vært i nærheten av lvl 3 en gang, og ble egentlig ikke særlig mye bedre fra 2018 til 2024. Måtte alltid passe på, ekstremt treg på bytte av fil, fantombremsing (ble litt bedre), og passe på at man ikke bommet på åpningen av tunneler eller kjørte inn i bussfiler eller påkjøringsramper (ble litt bedre). 
Og dette var på motorveien, som jo burde være ekstremt enkelt i forhold til bytrafikk.

daktari

Det var 2016 faktisk. Men det var løgn fra ende til annen. Det har vært det siden også.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

chargedup

"Fake it till you make it' is not an excuse for fraud, and if you mislead your investors, you will pay a stiff price" sa US attorney da Trevor Milton ble dømt i Nikola saken. Gjett hvem som ga 1,8 mill USD i støtte til Trump i fjor og ble benådet før helgen? https://apnews.com/article/nikola-trevor-milton-fraud-trump-pardon-3fcebb0a3820cecb205656f2dc3f6764
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Er dette årsaken til at Musk smisker med Trump? Bli bende når det blir avslørt løgn, misleding av investorer og regnskapsjuks?

Stygg sak med tilgivelse av Milton, og Nikola er nå konk.
Mine I-Pace videoer

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

CorsoDante

Sitat fra: daktari på mandag 31. mars 2025, klokken 16:25Er dette årsaken til at Musk smisker med Trump? Bli bende når det blir avslørt løgn, misleding av investorer og regnskapsjuks?

Stygg sak med tilgivelse av Milton, og Nikola er nå konk.

Var det ikke du som rapporterte omtrent på direkten fra rettssaken mot nettopp Musk, hvor anklagen var omtrent den samme? Da slipper man benådning.

Men ja, tipper alliansen er av strategiske så vel som ideologiske årsaker (selv om verdien på aksjene har falt i grus, mye grunnet Trumps politikk).
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: Vaduz på lørdag 29. mars 2025, klokken 15:24Det ble snakket mye om hvordan regulering holdt tilbake FSD selv for mange år siden. Selvkjøring var allerede oppnådd, og føreren var der av juridiske årsaker etc. tror dette var rundt 2018?

Min opplevelse er at autopilot aldri har vært i nærheten av lvl 3 en gang, og ble egentlig ikke særlig mye bedre fra 2018 til 2024. Måtte alltid passe på, ekstremt treg på bytte av fil, fantombremsing (ble litt bedre), og passe på at man ikke bommet på åpningen av tunneler eller kjørte inn i bussfiler eller påkjøringsramper (ble litt bedre). 
Og dette var på motorveien, som jo burde være ekstremt enkelt i forhold til bytrafikk.

Det var en ren løgn.

Samtidig; Aldri skjønt meg på folk som vurderer FSD ut fra kapabiliteten til AP. Må være lov å holde tunga beint i munnen, selv om teknologiene har betydelig overlapp. AP er en filholder med cruise control. EAP har noen ekstra knep, som fungerer ganske bra. FSD (FSDS, L2) noe ganske annet, og har åpenbart en helt annen kapabilitet, ikke minst hva gjelder de områdene du trekker frem.

Uten at FSD behøver å være mye nærmere L3 av den grunn...

Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Vaduz

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 09. april 2025, klokken 18:24
Sitat fra: Vaduz på lørdag 29. mars 2025, klokken 15:24Det ble snakket mye om hvordan regulering holdt tilbake FSD selv for mange år siden. Selvkjøring var allerede oppnådd, og føreren var der av juridiske årsaker etc. tror dette var rundt 2018?

Det var en ren løgn.

Samtidig; Aldri skjønt meg på folk som vurderer FSD ut fra kapabiliteten til AP. Må være lov å holde tunga beint i munnen, selv om teknologiene har betydelig overlapp. AP er en filholder med cruise control. EAP har noen ekstra knep, som fungerer ganske bra. FSD (FSDS, L2) noe ganske annet, og har åpenbart en helt annen kapabilitet, ikke minst hva gjelder de områdene du trekker frem.

Uten at FSD behøver å være mye nærmere L3 av den grunn...

Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.

Jeg hadde FSD fra det ble lansert, men vet ikke helt hva jeg egentlig fikk igjen for det. En oppgradering av kjørecomputer, og pling når det ble grønt lys tror jeg var det hele.

For meg handlet det bare om å få være med på "det nyeste" av oppgraderinger, og jeg hadde aldri tro på at bilen ville jobbe for meg som drosje i den tiden jeg eide den, men jeg hadde nok trodd at den skulle kunne kjørt meg fra dør til dør med minimal intervensjon, også i byer, men den kom aldri så langt. Navigate on autopilot gav vel bare et annet utseende i IC.

Er personlig ikke noe bitter for det, jeg visste hva jeg gikk til, men jeg er fullstendig desillusjonert hva gjelder tesla og selvkjøring, til dels også KI teknologi og i alle fall til Musk som jeg tviler på jobber med Tesla overhodet siste 3-4 årene. De fortjener en fulltids CEO nå.

Electric cars in Norway

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 09. april 2025, klokken 18:24Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
He he ja den så jeg ikke komme men det gir jo mening det du sier

sjokomelk

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 09. april 2025, klokken 18:24Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
Rent teknisk er AP/EAP-utviklingen avsluttet. FSD-koden brukes til alle disse funksjonene nå. FSD-ß gir bare brukeren tilgang til flere funksjoner/mindre begrensninger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

CorsoDante

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. april 2025, klokken 08:27
Rent teknisk er AP/EAP-utviklingen avsluttet. FSD-koden brukes til alle disse funksjonene nå. FSD-ß gir bare brukeren tilgang til flere funksjoner/mindre begrensninger.

Du hevder altså at AP/EAP i stor grad er ende-til-ende (som FSD)? Link?

Sikker på at ikke dette er nærmere fasiten:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/software-stack-diff-ap-tacc-autosteer-vs-fsd.326211/

https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1fz7zgc/is_the_autopilot_and_fsd_on_totally_different/

Mange påstår at AP/EAP ikke er forbedret (signifikant) på årevis, noe det er lett å kjenne seg igjen i. Dette bryter med påstanden om at AP/EAP anvender FSD-stacken (spesielt ifm. overgangen til v12 og v13, som var en step-change).

Hadde AP/EAP vært en evenukk-versjon av FSD-stacken så ville typisk alle opplevd en vesentlig forbedring av AP de siste par årene, noe de aller færreste har gjort. Tvert imot, vil mange si (mht. fantombrems, ikke minst). Eller er påstanden at fantombrems er noe Tesla har lagt til på toppen av FSD-stacken, dersom man er så uheldig å måtte ty til AP/EAP?
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Viktig å skille mellom EU-versjon og USA-versjon til å starte med. Så kan man diskutere om USA har en helt egen stack for biler med FSD enn de som ikke har låst det opp.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA