Teslas FSD i Europa står overfor flere reguleringsforsinkelser

Startet av What-a-watt, fre 14. mar 2025, kl. 18:07

« forrige - neste »

turfsurf

Og på dette vises blir Europa frakjørt av Kina og USA. Og dette gjelder stort sett innen alle områder av teknologi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på lør 15. mar 2025, kl. 07:06Og på dette vises blir Europa frakjørt av Kina og USA. Og dette gjelder stort sett innen alle områder av teknologi.

Og Japan. Og Sør-Korea.

Regulering er den nye vinen, mvh. EU.

For øvrig interessant å se at norske byråkrater har hatt en finger med i det trenerende spillet.

Samtidig som det brukes titalls offentlige millioner på at Ruter tester en kinesisk L4-variant i Grorud-dalen.

Hadde ærlig talt håpet på at EU ville myke opp nå som selv Stellantis(!) har L3-teknologi i porteføljen. Men Neida.
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Her er det en stor forskjell i kultur for sikkerhet og forbrukervennlighet.

I EU regulerer man på forhånd slik at skader ikke kan oppstå - en "føre var" kultur. Gavner vanlige folk nen tregere og fordyrende.

I USA regulerer man i ettertid for å fjerne/hindre skadelige konsekvenser. "Innovativ, Fail fast" gagner næringsliv og innovatørene, men myndighetene håper på selvregulering (ved risiko for søksmål) slik at selger ikke blir for gærne.

Kina: fritt fram?

Jeg foretrekker EU-modellen
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lør 15. mar 2025, kl. 11:48Her er det en stor forskjell i kultur for sikkerhet og forbrukervennlighet.

I EU regulerer man på forhånd slik at skader ikke kan oppstå - en "føre var" kultur. Gavner vanlige folk nen tregere og fordyrende.

I USA regulerer man i ettertid for å fjerne/hindre skadelige konsekvenser. "Innovativ, Fail fast" gagner næringsliv og innovatørene, men myndighetene håper på selvregulering (ved risiko for søksmål) slik at selger ikke blir for gærne.

Enig :+1: EU

Otkristo

Sitat fra: daktari på lør 15. mar 2025, kl. 11:48Her er det en stor forskjell i kultur for sikkerhet og forbrukervennlighet.

EU og UNECE sløser tid og penger på førerstøttesystemer og byråkrati som ikke nødvendigvis gjør oss tryggere.

Euro NCAP:
Går til kamp mot irriterende førerstøtte�systemer
Systemene som egentlig skal være til hjelp og gjøre bilene tryggere, står ikke høyt i kurs hos førerne. Derfor er sterke krefter i sving for å få til en endring.

https://www.motor.no/aktuelt/euro-ncap-til-kamp-mot-irriterende-forerstotte/257426

Breezec

Intelligent Speed Assistance (ISA) er et kroneksempel på overregulering i EU.

https://elbil.no/varsel-om-for-for-hoy-hastighet/

Varsling skal de ha, men ikke så nøye om kartgrunnlaget for fartsgrenser ikke eksisterer.

Det samme gjelder start/stopp funksjonen i fossibiler. Denne ble stort sett skrudd av hver gang man satte seg inn i bilen.

2026 Model 3 Performance

MuskElBil

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

filtvet

Tror nok tesla har andre utfordringer enn "reguleringer". FSD er for farlig. Bare autostyr er bare tull. Må holde i rattet 100% og trykke motsatt vei av du vil for at den ikke skal hyle.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på tir 25. mar 2025, kl. 08:52Tror nok tesla har andre utfordringer enn "reguleringer". FSD er for farlig. Bare autostyr er bare tull. Må holde i rattet 100% og trykke motsatt vei av du vil for at den ikke skal hyle.
Ser den men uansett viktig å komme i gang i Europa

Se mer her på de 2 X skjermbildene herfra:

https://x.com/kroelandschap/status/1901673708982297045?s=46&t=yfYFBSwIskFgXNmDk9pCDA

daktari

Noen som gidder dra frem article 39 for å si hva slags unntak vi snakker om?
Mine I-Pace videoer

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitatthe application for the [F2GB type]-approval describes the safety and environmental implications of the new technology or new concept and the measures taken in order to ensure at least an equivalent level of safety and environmental protection to that provided by the requirements in respect of which an exemption is sought;
Takk.
Så ingen selvfølge at Tesla får godkjent en søknad, avh av hva myndighetene mener om sikkerheten på dette systemet.
Mine I-Pace videoer

CorsoDante

Sitat fra: MuskElBil på man 24. mar 2025, kl. 00:09Noen er optimistiske vedr FSDS i Europa.
Nederland blir muligens prøvekanin allerede til sommeren:
https://www.youtube.com/watch?v=ciZwbqR_mRA&ab_channel=TeslaLifeEurope

Interessant.

Litt kjedelig at Norge ikke er prioritert (når vi ser på mengden subsidiert kapital/avgiftslettelser i retning Tesla over årene), men forståelig at Tesla velger progressive Nederland fremfor det temmelig akterutseilte oljelandet med der tilhørende seigt byråkrati / enormt offentlig apparat (Statens Vegvesen er som kjent en av kjeppene i hjulet til FSDS via UNECE). Her i Norge brukte St.V. et par måneder på å svare at man ikke helt skjønte henvendelsen fra Tesla, som vi vet.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

"Hovedkontoret" til Tesla i Norge ligger vel i Nederland, og der bor også de fleste i styret til norske Tesla. Bortsett fra doldis Axel Tangen

Harpert Egbertus Van Dijk

Styremedlem:

Axel Moen Tangen

Joseph Aaron Gruber

Stephan William Werkman

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA