Inntrykk prøvekjøring

Startet av E-golf-2014, mandag 24. februar 2025, klokken 16:40

« forrige - neste »

Cartoffel

Jeg har også vært og prøvekjørt den nye Model Y (Juniper). Jeg har nå 22-modell Long Range.

Den nye modellen synes jeg er mye mer "tight" i dempingen, den tar ujevnheter i vegbanen mye mer behagelig enn den gamle, som mange andre her også erfarer. Forsetene er også merkbart bedre enn hos forgjengeren. Sammen gjør dette det til en bedre opplevelse å kjøre bilen.

Støynivået, dvs. dekkstøyen i høyere hastigheter (omkring 80 km/t) synes jeg derimot fortsatt er mye høyere enn ønskelig, det var litt skuffende. Støy oppleves selvsagt individuelt, og vil også avhenge av type dekk, så her vil inntrykket variere fra person til person. For min egen del ser jeg foreløpig ikke noe stort behov for å skifte til ny modell etter disse oppgraderingene.

Suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. mars 2025, klokken 15:30Kanskje du bør prøve Xpeng G6. Er på kampanje til 500.000 inkl vinterdekk, 4WD, valgfri farge og 3% rente. Men bare om du ber om tilbud innen utgangen av mars. G6 skal visstnok ha bedre seter enn Model Y for mange.

Ja, Xpeng virker til å ha gode biler.

Jeg hadde uansett ikke handlet Y før den evt ble tilgjengelig med 7 seter til fornuftig pris. Etter prøvekjøring av fem-seteren har jeg dog strøket den fra listen over aktuelle 7-setere.

Så skal jeg prøve Xpeng, blir det sikkert X9 😉

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Suverin på torsdag 27. mars 2025, klokken 19:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. mars 2025, klokken 15:30Kanskje du bør prøve Xpeng G6. Er på kampanje til 500.000 inkl vinterdekk, 4WD, valgfri farge og 3% rente. Men bare om du ber om tilbud innen utgangen av mars. G6 skal visstnok ha bedre seter enn Model Y for mange.

Ja, Xpeng virker til å ha gode biler.

Jeg hadde uansett ikke handlet Y før den evt ble tilgjengelig med 7 seter til fornuftig pris. Etter prøvekjøring av fem-seteren har jeg dog strøket den fra listen over aktuelle 7-setere.

Så skal jeg prøve Xpeng, blir det sikkert X9 😉

Ja, X9 så veldig bra ut, men skal visst være "dyrere enn G9". Men så jo utrolig praktisk ut.
https://www.tek.no/test/i/PpLvBz/xpeng-x9?srsltid=AfmBOooM94CHtf8r2NeE3N5Cu4oMpjuZGujRgpxB1dpq6Th66kLeEdvA
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive  på torsdag 27. mars 2025, klokken 17:30At det er manuelle bakseter gjør meg ingen ting i forhold. Er nakkestøttene like plagsomme på ny Model Y mon tro? Ikke at jeg legger setene ned så ofte. Men hadde betalt 10 ganger mer for å kunne fikse det problemet enn jeg ville betalt for elektriske bakseter
Forsetene flytter seg frem automatisk.

Sitat fra: Cartoffel på torsdag 27. mars 2025, klokken 17:54Jeg har også vært og prøvekjørt den nye Model Y (Juniper). Jeg har nå 22-modell Long Range.

Den nye modellen synes jeg er mye mer "tight" i dempingen, den tar ujevnheter i vegbanen mye mer behagelig enn den gamle, som mange andre her også erfarer. Forsetene er også merkbart bedre enn hos forgjengeren. Sammen gjør dette det til en bedre opplevelse å kjøre bilen.

Støynivået, dvs. dekkstøyen i høyere hastigheter (omkring 80 km/t) synes jeg derimot fortsatt er mye høyere enn ønskelig, det var litt skuffende. Støy oppleves selvsagt individuelt, og vil også avhenge av type dekk, så her vil inntrykket variere fra person til person. For min egen del ser jeg foreløpig ikke noe stort behov for å skifte til ny modell etter disse oppgraderingene.
Samme inntrykk som deg. Synes testerne og anmelderne har hypet bilen betraktelig. I tillegg likte jeg ikke utseende på den. Veldig gubbete bakende og fronten var veldig Xpeng og lite unik. Hadde de fulgt designet som på 3 Highland hadde det antageligvis vært fett.. Interiøret og denne LED-stripa likte jeg heller ikke.

Er mye bra også, selvsagt - men ingenting som forsvarer innbytte av vår trofaste 21' Y LR enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Dieselgubben

Sitat fra: Klykken på fredag 28. mars 2025, klokken 08:19
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 27. mars 2025, klokken 17:30At det er manuelle bakseter gjør meg ingen ting i forhold. Er nakkestøttene like plagsomme på ny Model Y mon tro? Ikke at jeg legger setene ned så ofte. Men hadde betalt 10 ganger mer for å kunne fikse det problemet enn jeg ville betalt for elektriske bakseter
Forsetene flytter seg frem automatisk.

Sitat fra: Cartoffel på torsdag 27. mars 2025, klokken 17:54Jeg har også vært og prøvekjørt den nye Model Y (Juniper). Jeg har nå 22-modell Long Range.

Samme inntrykk som deg. Synes testerne og anmelderne har hypet bilen betraktelig. I tillegg likte jeg ikke utseende på den. Veldig gubbete bakende og fronten var veldig Xpeng og lite unik. Hadde de fulgt designet som på 3 Highland hadde det antageligvis vært fett.. Interiøret og denne LED-stripa likte jeg heller ikke.

Er mye bra også, selvsagt - men ingenting som forsvarer innbytte av vår trofaste 21' Y LR enda.

Du har rotet litt med sitatene. Jeg har ikke hevdet det som du henviser til.

Klykken

Jeg valgte "Siter", så det er forumet som har en bøgg, men endret navnet manuelt nå :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

SitatI tillegg likte jeg ikke utseende på den. Veldig gubbete bakende og fronten var veldig Xpeng og lite unik. Hadde de fulgt designet som på 3 Highland hadde det antageligvis vært fett.. Interiøret og denne LED-stripa likte jeg heller ikke.

Ja det er noe bitte litte gærnt med den rompa  ;D men kjenner jeg meg rett så liker jeg den bedre og bedre over tid, slik er det bestandig med meg og Tesla

Men nå var det jo prøvekjøring denne tråden handlet om da, så sorry for avsporingen

Bilde herfra
https://elbil.no/test-av-nye-tesla-model-y-det-er-blitt-bedre-i-juniper/

Klykken

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. mars 2025, klokken 09:43
SitatI tillegg likte jeg ikke utseende på den. Veldig gubbete bakende og fronten var veldig Xpeng og lite unik. Hadde de fulgt designet som på 3 Highland hadde det antageligvis vært fett.. Interiøret og denne LED-stripa likte jeg heller ikke.

Ja det er noe bitte litte gærnt med den rompa  ;D men kjenner jeg meg rett så liker jeg den bedre og bedre over tid, slik er det bestandig med meg og Tesla

Men nå var det jo prøvekjøring denne tråden handlet om da, så sorry for avsporingen
Er jo en del av prøvekjøringen å finne seg til rette i og utenfor bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Lucifer-

Jeg tror stussen på den nye hadde vært mye finere om man hadde flyttet skiltet opp til tilsvarende plassering som på den gamle..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lucifer- på søndag 30. mars 2025, klokken 15:44Jeg tror stussen på den nye hadde vært mye finere om man hadde flyttet skiltet opp til tilsvarende plassering som på den gamle..

Nei, er jo der du skal ha Toyota-logoen.

Electric cars in Norway

SitatNei, er jo fder du skal ha Toyota-logoen.
He he også Toyota da ;D

Klykken

Sitat fra: Lucifer- på søndag 30. mars 2025, klokken 15:44Jeg tror stussen på den nye hadde vært mye finere om man hadde flyttet skiltet opp til tilsvarende plassering som på den gamle..

Ja, det gjorde litt med uttrykket. Mindre "sidrumpet" og litt mindre kjip, men fortsatt gubbete og pensjonistaktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Ligner veldig på Arya bakfra. Problemet er den store flaten på bakluken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. mars 2025, klokken 14:18Ligner veldig på Arya bakfra. Problemet er den store flaten på bakluken.
Jepp jeg tenkte det samme

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 01. april 2025, klokken 07:21
Sitat fra: turfsurf på mandag 31. mars 2025, klokken 14:18Ligner veldig på Arya bakfra. Problemet er den store flaten på bakluken.
Jepp jeg tenkte det samme

Må bare pimpe din ride etter at nytt pimpeutstyr kommer for Juniper...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA