Inntrykk prøvekjøring

Startet av E-golf-2014, mandag 24. februar 2025, klokken 16:40

« forrige - neste »

jimrrr

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 07. mars 2025, klokken 09:12
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:55Men funker mye bedre enn gamle løsningen hvor det er enkelt at blink låser seg.

Kan du utdype "blink låser seg"? ???

På den gamle blinklyshendelen var det to nivåer: ett for kontinuerlig blink og ett for tre blink.

På den nye(MY25) er det derimot kun kontinuerlig blink, men du kan avbryte det ved å bevege hendelen i samme retning. Men der er automatisk blinklys automatikken satt inn som standard isteden.

Fra MY25 Brukerhåndboken:
SitatBlinklys avbrytes automatisk når Model Y oppdager fullføring av manøvrer som fletting, filskifte eller et veiskille i veibanen.

På min bil(MY 24) havnet den gamle hendelen ofte i kontinuerlig blink, uansett hvor mye jeg prøvde å treffe nivået for tre blink. Kanskje det bare var min bil som oppførte seg slik? Det var i alle fall tortur. I tillegg var automatisk blinklys satt til Av.

Dieselgubben

Så testen til Teslabjørn. Mye bra selvsagt der, men vet ikke om jeg er enig i at man kanskje har fjernet for mye slik han forteller i konklusjon.

Har bil med flere trykkbetjeningsknapper. Var ikke noe jeg savnet egentlig i Y. Lett å skru av og på adaptiv cruise og selvkjøring. Spyling av frontrute via knapp på ratt er uproblematisk. Det samme med knapp for betjening av fjernlys. Bra det er hendel for blinklys, det hadde jeg ikke kunne levd uten. Og knapp på ratt kan programmeres uten at jeg har lært meg dette. Så vet ikke hva som er tatt bort som han sikter til.

Og så er det jo lagt til flere ting slik som kjøling sete, elbetjening av helning på baksete og for å legge ned disse, stereo er oppgradert og får karakter 9 av TB etter å ha justert ned bass, setene er bedre overall og understellet er mye bedre som familiefrakter.

Det er mulig TB sammenligner med kinesiske biler som er proppfulle av utstyr, men det eneste jeg savner egentlig er førerdisplay. Og spyling av kamera og lykter, men det tilbyr vel ikke kinabilene heller? Hengerfeste skulle vært halvautomatisk, men dette er jo ikke forandret.

Lucaria

Jeg personlig er ikke fan av å ha girvelgere på skjerm. Det er ikke helt gamestopper men nesten.

Handyman

Sitat fra: Jimnordb på fredag 07. mars 2025, klokken 21:39
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 07. mars 2025, klokken 09:12
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:55Men funker mye bedre enn gamle løsningen hvor det er enkelt at blink låser seg.

Kan du utdype "blink låser seg"? ???

På den gamle blinklyshendelen var det to nivåer: ett for kontinuerlig blink og ett for tre blink.

På den nye(MY25) er det derimot kun kontinuerlig blink, men du kan avbryte det ved å bevege hendelen i samme retning. Men der er automatisk blinklys automatikken satt inn som standard isteden.

Fra MY25 Brukerhåndboken:
SitatBlinklys avbrytes automatisk når Model Y oppdager fullføring av manøvrer som fletting, filskifte eller et veiskille i veibanen.

På min bil(MY 24) havnet den gamle hendelen ofte i kontinuerlig blink, uansett hvor mye jeg prøvde å treffe nivået for tre blink. Kanskje det bare var min bil som oppførte seg slik? Det var i alle fall tortur. I tillegg var automatisk blinklys satt til Av.
Tre blink ble vel fjernet for ganske lenge siden. Begge trinn gir kontinuerlig blinking, og samme funksjon. Det er vel kun ved filskifte at trinn en og to har ulik funksjon.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-1C209641-AA23-47AC-B0D1-3FE3779CF222.html#:~:text=justering%20av%20frontlysene.-,Blinklys,-For%20%C3%A5%20sl%C3%A5
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Jeg har siste SW oppdatert og bruker 3-blink hver eneste dag.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

OK, da er det en innstilling som styrer dette.

jimrrr

Sitat fra: Handyman på søndag 09. mars 2025, klokken 12:15OK, da er det en innstilling som styrer dette.

Du kan lese mer om det her i M3 brukerhåndboken. Av en grunn så er det ingen blinklyshendel bit i 2021-2024 MY brukerhåndboken

Handyman

Jepp, sjekket i går og jeg har aktivert "Automatisk kansellering". Gjorde det sikkert da det kom for lenge siden, og trodde derfor at 3-blink ikke lenger var en ting. Men det er jo fortsatt mulig.

Suverin

Kjørt en time med nye Y idag. Den var helt ordinær, ingen vil-ha-må-ha-følelse på noen som helst måte. Satt ikke noe godt i førersete, enda mindre lårstøtte enn i 3-eren min. Sete gikk ikke langt nok ned, og fikk ikke "vippet" det nok opp i front. Midtsete bak var beinhardt i ryggen, så hadde blitt synd på eldstemann som måtte ha sittet der.

Kjørte et strekke i 110-sone der jeg testet autopilot, den hadde fire fantombremsinger på 10 kilometer. Så der har det ikke skjedd noe særlig forbedring nei.

Frontkamera er på plass, med spyling, fortsatt ingen spyling bak(?). Men utsnitt- og bildekvalitet på frontkamera var merkelig, kan kanskje justeres noe. Gav meg umiddelbart ikke samme nytteverdi som kameraene i Solterraen.

Prøvekjøringen levde ikke opp til forventningene her, og det blir nok ikke aktuelt å bytte noen av bilene mine i denne.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Suverin på tirsdag 25. mars 2025, klokken 11:15Kjørt en time med nye Y idag. Den var helt ordinær, ingen vil-ha-må-ha-følelse på noen som helst måte. Satt ikke noe godt i førersete, enda mindre lårstøtte enn i 3-eren min. Sete gikk ikke langt nok ned, og fikk ikke "vippet" det nok opp i front. Midtsete bak var beinhardt i ryggen, så hadde blitt synd på eldstemann som måtte ha sittet der.

Kjørte et strekke i 110-sone der jeg testet autopilot, den hadde fire fantombremsinger på 10 kilometer. Så der har det ikke skjedd noe særlig forbedring nei.

Frontkamera er på plass, med spyling, fortsatt ingen spyling bak(?). Men utsnitt- og bildekvalitet på frontkamera var merkelig, kan kanskje justeres noe. Gav meg umiddelbart ikke samme nytteverdi som kameraene i Solterraen.

Prøvekjøringen levde ikke opp til forventningene her, og det blir nok ikke aktuelt å bytte noen av bilene mine i denne.

Kanskje du bør prøve Xpeng G6. Er på kampanje til 500.000 inkl vinterdekk, 4WD, valgfri farge og 3% rente. Men bare om du ber om tilbud innen utgangen av mars. G6 skal visstnok ha bedre seter enn Model Y for mange.
Tesla Model Y                         2021-

Torpedo Ted

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 27. februar 2025, klokken 12:39- Treeege motorer for å senke/heve baksetene.
I følge Tesla har de markedets raskeste motor for senking/heving av bakseter? Sammenligner du med seter som bare "droppes" ned, og manuelt må løftes opp?

Sitat: "They're actually 5-6 seconds faster than anyone else on the market"

https://youtu.be/U-h_wzxevok?t=1523

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 27. mars 2025, klokken 10:31
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 27. februar 2025, klokken 12:39- Treeege motorer for å senke/heve baksetene.
I følge Tesla har de markedets raskeste motor for senking/heving av bakseter? Sammenligner du med seter som bare "droppes" ned, og manuelt må løftes opp?

Det som er 8 av 10 plagsomt med min Model Y fra 2021 er at jeg må kjøre fremsetene ganske langt frem for å unngå at nakkestøtten på baksetene krasjer i fremsetet. At det er manuelle bakseter gjør meg ingen ting i forhold. Er nakkestøttene like plagsomme på ny Model Y mon tro? Ikke at jeg legger setene ned så ofte. Men hadde betalt 10 ganger mer for å kunne fikse det problemet enn jeg ville betalt for elektriske bakseter.
Tesla Model Y                         2021-

Breezec

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. mars 2025, klokken 14:18Det som er 8 av 10 plagsomt med min Model Y fra 2021 er at jeg må kjøre fremsetene ganske langt frem for å unngå at nakkestøtten på baksetene krasjer i fremsetet. At det er manuelle bakseter gjør meg ingen ting i forhold. Er nakkestøttene like plagsomme på ny Model Y mon tro? Ikke at jeg legger setene ned så ofte. Men hadde betalt 10 ganger mer for å kunne fikse det problemet enn jeg ville betalt for elektriske bakseter.

Nye Y kjører vel setene framover slik man slipper tenke på hodestøttene krasjer, og tilbake igjen når de er helt nede?
2022 Model 3 Performance

jokke

Nye Y kjører vel setene framover slik man slipper tenke på hodestøttene krasjer, og tilbake igjen når de er helt nede?

ja

Dieselgubben

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. mars 2025, klokken 14:18
Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 27. mars 2025, klokken 10:31

Det som er 8 av 10 plagsomt med min Model Y fra 2021 er at jeg må kjøre fremsetene ganske langt frem for å unngå at nakkestøtten på baksetene krasjer i fremsetet. At det er manuelle bakseter gjør meg ingen ting i forhold. Er nakkestøttene like plagsomme på ny Model Y mon tro? Ikke at jeg legger setene ned så ofte. Men hadde betalt 10 ganger mer for å kunne fikse det problemet enn jeg ville betalt for elektriske bakseter.

Høres ut som det blir ny Model Y på deg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA