Hvor viktig er egentlig ladehastighet?

Startet av esan, mandag 17. februar 2025, klokken 15:32

« forrige - neste »

arthur

Ja, men greit om du kommenterer hva du siterer på en relevant måte da det hjelper lite med superduperrask hurtiglading hvis denne ikke finnes og man ikke starter med fullt batteri som var utgangspunktet for min kommentar!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Zeekr skal vel støtte inntil 450kW nå, så det går jo forover.
Men - den ene gangen jeg fikk litt utbytte av ladehastigheten på Ioniq 5, som lader relativt raskt med peak på rundt 230kW og snitt på 180kW opp til 80%, så var det fortsatt venting på lading fordi vi ikke trengte noen pause akkurat der den gangen vi hadde den ladesesjonen.

Jeg vil nok heller ha god nok rekkevidde enn rask lading. Dvs heller en batterikjemi som gir bilen flere kWh enn kjemi som tåler hurtiglading bedre. Batterier er jo stort sett ett eller flere kompromiss (vekt, pris, energitetthet, levetid, kuldeegenskaper osv).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 18. februar 2025, klokken 18:56Ja, men greit om du kommenterer hva du siterer på en relevant måte da det hjelper lite med superduperrask hurtiglading hvis denne ikke finnes og man ikke starter med fullt batteri som var utgangspunktet for min kommentar!

Jeg kan ikke gjette hvilke tanker du har inne i hodet ditt. Dette er en tråd om ladehastighet. Det skal godt gjøres å ikke finne en hurtiglader underveis på turen i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på tirsdag 18. februar 2025, klokken 20:46
Sitat fra: arthur på tirsdag 18. februar 2025, klokken 18:56Ja, men greit om du kommenterer hva du siterer på en relevant måte da det hjelper lite med superduperrask hurtiglading hvis denne ikke finnes og man ikke starter med fullt batteri som var utgangspunktet for min kommentar!

Jeg kan ikke gjette hvilke tanker du har inne i hodet ditt. Dette er en tråd om ladehastighet. Det skal godt gjøres å ikke finne en hurtiglader underveis på turen i dag.

Hvorfor ikke lese innleggene i tråden FØR du kommenterer ytterligere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Klykken

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 18. februar 2025, klokken 08:51og har man hytte så kjøper man bil som rekker fram uten stopp, og ordner lading på hytta mm.
Ikke alle har hytte med vei helt inn eller tilkobling til strømnettet. Eller fritidsbolig som det egentlig heter når "hytta" har boligstandard.

Jeg tenker at rekkevidden er sum av hurtigladerhastighet og hvor langt man rekker. Dvs om man skal på langtur så vil rekkevidden begrenses av hastigheten ved hurtigladetstolpen. Hvis bilen går 30-40 mil på en god dag i normale hastigheter, vil man med hastigheter opp mot 140-150 ha 20-30 mil rekkevidde. Da er det ganske dritt å stå i timesvis ved hurtigladestolpen fordi produsenten av bilen mener kjøling av batteri er overflødig - Som på BZ4X og Leaf. Sikkert flere også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2025, klokken 08:25
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 18. februar 2025, klokken 08:51og har man hytte så kjøper man bil som rekker fram uten stopp, og ordner lading på hytta mm.
Ikke alle har hytte med vei helt inn eller tilkobling til strømnettet. Eller fritidsbolig som det egentlig heter når "hytta" har boligstandard.

Jeg tenker at rekkevidden er sum av hurtigladerhastighet og hvor langt man rekker. Dvs om man skal på langtur så vil rekkevidden begrenses av hastigheten ved hurtigladetstolpen. Hvis bilen går 30-40 mil på en god dag i normale hastigheter, vil man med hastigheter opp mot 140-150 ha 20-30 mil rekkevidde. Da er det ganske dritt å stå i timesvis ved hurtigladestolpen fordi produsenten av bilen mener kjøling av batteri er overflødig - Som på BZ4X og Leaf. Sikkert flere også.

Klart, men som regel finnes det en hurtiglader ikke langt unna steder med hytter. Når man drar på hytta så er det jo deilig å bare reise fra kjerring og unger, koble laderen og lene seg tilbake og slappe av en snau times tid i ro og fred... Da spiller det ingen rolle at bilen lader tregt som min.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

#21
Har "forskånet" familien med lading i sommerferiene en gang eller to, men som regel er det bilen som må vente på oss. Parkering for hytta vår er heldigvis bare en knapp halvtimes kjøretur unna, og det går fint med tilhenger med snøscooter på slep også. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2025, klokken 07:31Hvorfor ikke lese innleggene i tråden FØR du kommenterer ytterligere?

Hvorfor ikke uttrykke deg klarere?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på onsdag 19. februar 2025, klokken 18:43
Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2025, klokken 07:31Hvorfor ikke lese innleggene i tråden FØR du kommenterer ytterligere?

Hvorfor ikke uttrykke deg klarere?

Det er nok ikke der problemet ligger, men viljen til å lese og å se sammenheng mellom innlegg og kommentarer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

#24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. februar 2025, klokken 19:12Jeg vil nok heller ha god nok rekkevidde enn rask lading. Dvs heller en batterikjemi som gir bilen flere kWh enn kjemi som tåler hurtiglading bedre. Batterier er jo stort sett ett eller flere kompromiss (vekt, pris, energitetthet, levetid, kuldeegenskaper osv).
Hm, ja, enig. God nok rekkevidde er dessverre ett stykke unna enda. 100+ mil WLTP. Noen få som nærmer seg men. Neue klasse med 130kWh batteri kanskje...

Edit: Hva er god nok rekkevidde?

Jeg har alltid tenkt at god nok rekkevidde er når jeg kan kjøre en hel dagstur på landevei uten å lade. Kanskje 70-80 mil.

På Autobahn er det greit med ett ladestopp til lunsj, og kjører man med henger så er det og akseptabelt med ett stopp. Men skulle gjerne kommet  meg helt til hytta f.eks med stor henger. Typ 450Wh/km + stigning over 25 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2025, klokken 19:23
Sitat fra: automat på onsdag 19. februar 2025, klokken 18:43
Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2025, klokken 07:31Hvorfor ikke lese innleggene i tråden FØR du kommenterer ytterligere?

Hvorfor ikke uttrykke deg klarere?

Det er nok ikke der problemet ligger, men viljen til å lese og å se sammenheng mellom innlegg og kommentarer.

Når man ser hvor mange krangler du er involvert i her på forumet i forskjellige tråder, så kan man stille spørsmål ved den forklaringen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

#26
Sitat fra: automat på onsdag 19. februar 2025, klokken 21:32
Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2025, klokken 19:23
Sitat fra: automat på onsdag 19. februar 2025, klokken 18:43
Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2025, klokken 07:31Hvorfor ikke lese innleggene i tråden FØR du kommenterer ytterligere?

Hvorfor ikke uttrykke deg klarere?

Det er nok ikke der problemet ligger, men viljen til å lese og å se sammenheng mellom innlegg og kommentarer.

Når man ser hvor mange krangler du er involvert i her på forumet i forskjellige tråder, så kan man stille spørsmål ved den forklaringen.

Jeg tenker at ideelt sett så burde alle, i alle fall de fleste, innleggene vise til trådens tema, men har vanskelig for å se at så er tilfelle med dine siste innlegg, hvorfor ikke? Hva du måtte mene om meg har for min del liten, eller ingen, interesse, trolig er jeg ikke alene om det. Ha en fortsatt fin dag!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA