Hvor viktig er egentlig ladehastighet?

Startet av esan, mandag 17. februar 2025, klokken 15:32

« forrige - neste »

esan

Hvor stor betydning har det egentlig om man lader fra 20 % til 80 % på 25 eller 35 minutter? Blir ikke dette mindre viktig dess lengre rekkevidde bilen har? Dersom man kan kjøre fra 30 til 50 mil på en lading, alt etter vinter eller sommer, så tar man vel uansett en pause på minst en halv time for å spise, strekke på bena og gå på toalettet? Da kan jo en svært kort ladetid faktisk bli stressende siden man ikke får tid til å spise ferdig før man må ut og flytte bilen fra ladestasjonen!
De fleste lader uansett for det meste over natten hjemme, og da betyr i alle fall dette lite.

automat

Man kjører 25-30 mil på motorvei om vinteren til en destinasjon uten lademulighet. Hvis mat er en del av besøket på destinasjon, så er man ikke interessert i matpause under ladingen. Og ønsker at ladestoppen skal være kortest mulig.

Det er ikke alle kjøreturer som starter med fullt batteri, og ender på et sted med lademulighet.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

esan

Finnes selvsagt mange ulike situasjoner der ladetiden blir mer eller mindre viktig. Personlig legger jeg i alle fall mer vekt på f.eks. 1o mil lenger rekkevidde enn 10 minutter kortere ladetid. Best er selvsagt å få i både pose og sekk, men jeg velger ikke bort en bil med gode egenskaper dersom eneste minus er noe lengre ladetid.
Dette kun som et innspill i hva man bør tenke over når man leser biltester for å velge seg bil. ;-)

turfsurf

Det er så avhengig av bruksområde. Kjører man motorvei i Europa blir det fort 3-4 ladinger pr dag, selv med biler med opp mot 60 mil WTLP rekkevidde. Kan ikke spise ett større måltid hver stopp. Har ventet nok på lading på diverse ladestasjoner i Tyskland til å ønske meg kjappere lading.

Samme om man kjører med henger. Da blir ladetiden lang.

10-90% på femten minutt holder. Alle monner drar, men jeg vil ha lavt forbruk, stort batteri og rask lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gte-bjørn

På min første elbilferie i '22 tok jeg ofte matpause mens jeg ladet, og innså etterpå at jeg faktisk ikke hadde stoppet på en eneste regulær rasteplass. Sommeren '23 betemte jeg meg for istedet å ta pauser det DET passet og lade der DET passet, selv om det medførte mer total pause. Og da var det flere ganger kjedelig å vente...  ::) Så ja, jeg skulle gjerne ønske at min ID.3 kunne ta mer enn max. ca. 120 kW.

arthur

#5
Sitat fra: automat på mandag 17. februar 2025, klokken 19:12Det er ikke alle kjøreturer som starter med fullt batteri, og ender på et sted med lademulighet.



Da hadde jeg heller beholdt bensinbilen hvir dette hadde vært et problem av noe betydning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#6
Ikke glem temperatur. Kan ha stor innvirkning på den ladehastighet du får og er det kaldt blir ikke batteriet særlig varmt med mindre det kan forvarme seg.

Ellers har det vel ikke så mye å si for det daglige. Man kjøper bil etter behovet og har man hytte så kjøper man bil som rekker fram uten stopp, og ordner lading på hytta mm. Langturer er relativt sjeldne...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Håvar

Ingeniøren er inne på noe viktig. Teoretisk ladehastighet og faktisk ladehastighet bør være ganske likt.
Bilen må lade med full spiker når jeg ankommer lader, er ikke interessert i å sitte og lunke på grunn av kaldt(eller varmt) batteri.

Jeg hurtiglader nesten utelukkende på ferieturer og gidder ikke lenger å sitte og raste på en døll plass fordi det er der det er lader. Derfor ønsker jeg korte ladestopp på 10-15 minutter med en liten benstrekk og heller stoppe et par ganger ekstra i løpet av dager.

Min bil (Model Y LR) har høy peak ladefart ved lav SOC, men den faller raskt. Kunne gjerne hatt en flatere kurve med 170-200 kW maks slik at det har litt mindre å si om man ankommer med 20-30 % i stedet for 10 %

Ville ikke kjøpt Tesla igjen i dag, men det har ingenting med bilen å gjøre. I lys av denne tråden har den en god balanse mellom batteristørrelse, ladefart og forbruk. Sistnevnte er litt underkommunisert etterhvert som det har blitt større utvalg av biler med tilstrekkelig batteristørrelse. Synes det er for mange biler med høyt forbruk, for det påvirker både rekkevidde og hvor lenge man må sitte ved laderen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Håvar på tirsdag 18. februar 2025, klokken 09:50Synes det er for mange biler med høyt forbruk, for det påvirker både rekkevidde og hvor lenge man må sitte ved laderen.
Helt enig. Ikke minst påvirker det hvor mye (i km) man får ladet med saktelader over natten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Etter 12 år med elbil og diverse biler med både treg og rask hurtiglading har jeg landet på at hurtiglading for vår del er en så liten del av bilholdet at det ikke er noe jeg bryr meg om ved kjøp. Rekkevidden er så god ift vårt behov at det ikke er noe tema.

Skulle jeg slengt ut et lite gjennomtenkt ønske måtte det vært noe sånt som 200-250kW effekt uavhengig av hvilken SOC jeg plugger inn på. I praksis ville det medført tilfeller der bilen må flyttes før pausen er over, tilfeller der vi lader for mye og tilfeller der vi må vente på lading. Det blir sjelden helt perfekt uansett.
Dermed vektlegger jeg den delen av bilens egenskaper lavt, og lever heller med hvordan det fungerer den ene gangen eller to i året vi stopper ved en hurtiglader. Alt det andre ved bilen er mye mer viktig 364 dager i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. februar 2025, klokken 10:27Alt det andre ved bilen er mye mer viktig 364 dager i året.
Klart, hvis man i praksis hurtiglader en gang i året er ikke den egenskapen viktig. Vi hurtiglader typisk mellom 50 og 100 ganger i året.

Det som er viktig i tillegg til at det hurtiglades nogenlunde raskt er at forvarming o.l. fungerer bra. Sånn sett er både i4en og Yen bra, selv om ladekurvene er litt for bratte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Med 1-4 vs 50-100 er det klart perspektivet blir veldig forskjellig ja :)

Selv ikke med faste danmarksturer med X`en ispedd turer til Trondheim var vi i nærheten av noe sånt. På det meste hurtigladet vi kanskje 15-20 ganger i året, og jeg følte det var relativt ofte.

På sparket husker jeg faktisk ikke sist vi hurtigladet. Muligens for et år siden hos Kople i Øyer fordi jeg kjørte med tilhenger eller noe sånt. Behov for 5-10% påfyll for å ha god margin opp bakken og laderen var rett utenfor butikken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Det er bare ved virkelig lange turer der en lading som kan kombineres med mat f.eks. ikke er nok. Tesla pleide å lade ganske fort til 30-40% for deretter å lade fryktelig sakte, så for å slippe å lade i 45 min til 80% så endte man opp med mange ladestopp som ble slitsomt. At man kan lade raskt helt opp til 80% er veldig behagelig, da neste strekning blir 3-4 timer i stedet for halvannen.
Om du ikke har destinasjonslading på f.eks. hytta er det også veldig viktig.

turfsurf

Det er jo klart at når WLTP rekkevidden blir stor nok så blir behovet for hurtiglading forsvinnende lite. For dagsturer så vil mye være gjort når man passerer 100 mil WLTP med middels forbruk. Da holder det med en lading rundt lunsjtider. På flerdags turer blir det jo avhengig av om det finnes adekvat destinasjonslading.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 18. februar 2025, klokken 07:38
Sitat fra: automat på mandag 17. februar 2025, klokken 19:12Det er ikke alle kjøreturer som starter med fullt batteri, og ender på et sted med lademulighet.



Da hadde jeg heller beholdt bensinbilen hvir dette hadde vært et problem av noe betydning.

Jo raskere hurtiglading man har, jo mindre betydning vil det få.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA