Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zeekr 7x

Startet av Leaf_2014, søndag 02. februar 2025, klokken 16:44

« forrige - neste »

esan

Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
De elektriske dørene er jeg tvilende til. Hvordan blir det på vinteren? Hvordan åpnes dørene etter et krasj der bilfører er satt ut av spill? Virker som om det ikke er mulig å åpne dem manuelt?
Største hinder mot Zeeker er dog manglende forhandlernett og verksteder. Ikke alle som bor i de største byene..

What-a-watt

Manglende forhandlernett og verksteder: Tesla hadde vel bare 2 eller 3 verksteder i Norge da de første bilene ankom.

99,9% sikker på at dørene kan åpnes manuelt. Garantert krav for godkjenning, og den har jo dørhåndtak!

turfsurf

Sitat fra: esan på onsdag 23. april 2025, klokken 20:22Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
De elektriske dørene er jeg tvilende til. Hvordan blir det på vinteren? Hvordan åpnes dørene etter et krasj der bilfører er satt ut av spill? Virker som om det ikke er mulig å åpne dem manuelt?
Kjøreegenskapene kritiserte også mil etter mil podcasten. Og så er det jo en fryktelig tung bil mtp størrelsen, to og ett halvt tonn.

De elektriske dørene er jeg ikke redd for, hadde det på vår Model X og hadde aldri problemer. Og de er garantert mulig å åpne mekanisk innenfra. Det er jo i hovedsak samme som på Model Y, hvor låsen er elektrisk.

Største hinderet med Zeekr for min del er det politiske aspektet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 06:15
Sitat fra: esan på onsdag 23. april 2025, klokken 20:22Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
Kjøreegenskapene kritiserte også mil etter mil podcasten. Og så er det jo en fryktelig tung bil mtp størrelsen, to og ett halvt tonn.

De elektriske dørene er jeg ikke redd for, hadde det på vår Model X og hadde aldri problemer. Og de er garantert mulig å åpne mekanisk innenfra. Det er jo i hovedsak samme som på Model Y, hvor låsen er elektrisk.

Største hinderet med Zeekr for min del er det politiske aspektet.

Mil-etter-mil er vel og litt "pappa-gutter" som er veldig vant med Porsche osv. Husker de sa noe sånt at VW ID4 var så ufattelig forferdelig å kjøre at når ny versjon kommer så ville de gamle falle med 50% i pris over natten. Mener de sa det i alvor. Når så mange trives med bilen så kan i hvert fall ikke jeg stole på dem.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. april 2025, klokken 08:41Mil-etter-mil er vel og litt "pappa-gutter" som er veldig vant med Porsche osv. Husker de sa noe sånt at VW ID4 var så ufattelig forferdelig å kjøre at når ny versjon kommer så ville de gamle falle med 50% i pris over natten. Mener de sa det i alvor. Når så mange trives med bilen så kan i hvert fall ikke jeg stole på dem.
Det er ikke bare de som kommenterer kjøre-egenskapene, flere som har sagt det samme.

Ellers deler jeg ikke oppfatningen din av de i det hele tatt, selv om han ene høres litt vestkant aktig ut, og de frir til ett spesielt publikum. Du har kanskje ikke fått med deg at Marius er byttet ut med "bil-og-motor David" også, han har gård, driver med brøyting og smaler på gamle Fiater. Ikke det jeg vil kalle en pappagutt.  Stoler mye mere på de enn random youtubere, forum-bileksperter og eiere som har behov for å forsvare eget bilvalg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Mange som som ikke er så opptatte av hvordan bilene oppfører seg i "urealistiske" miljøer og situasjoner som oppstår i 200 km/t, og som ikke mener at resultater fra Nürburgring er noe av det viktigste ved valg av bil. Regner med at Zeekr også kommer i toppsjiktet hos EuroNCAP som de aller fleste moderne biler gjør i dag.

Øyvind.h

Folk har vidt forskjellige preferanser. Er det en ting jeg har lært fra merkebytter og bilbytter er det at journalister og testere ofte har andre preferanser. I tillegg overser de viktige funksjoner, trekker for det som er brukerfeil og bommer stort i enkelte sammenligninger mellom biler. På toppen av det hele får de ofte ikke testet bilene under forskjellige forhold (mørket, vinter etc) og kan ende opp med å skryte av biler som har dårlige lys, dårlige løsninger for vinter etc. Sånt som en merker når en eier bilen, men som testerne overser.
Dermed blir de på ingen måte noen fasit.

Når jeg velger bil vil jeg ha noe som er komfortabelt, godt støydempet, tar ujevnheter bra og fungerer problemfritt året rundt. Andre vektlegger heller at bilen er veldig stiv og dønn stabil i 250kmt, fordi de ikke skal kjøre rundt med passasjerer. Opplevelsen av komfort og kjøreglede er jo svært forskjellig fra det å være sjåfør til det å være passasjer. Sjåføren kan kose seg, samtidig som passasjerene lider.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 08:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. april 2025, klokken 08:41Mil-etter-mil er vel og litt "pappa-gutter" som er veldig vant med Porsche osv. Husker de sa noe sånt at VW ID4 var så ufattelig forferdelig å kjøre at når ny versjon kommer så ville de gamle falle med 50% i pris over natten. Mener de sa det i alvor. Når så mange trives med bilen så kan i hvert fall ikke jeg stole på dem.
Det er ikke bare de som kommenterer kjøre-egenskapene, flere som har sagt det samme.

Ellers deler jeg ikke oppfatningen din av de i det hele tatt, selv om han ene høres litt vestkant aktig ut, og de frir til ett spesielt publikum. Du har kanskje ikke fått med deg at Marius er byttet ut med "bil-og-motor David" også, han har gård, driver med brøyting og smaler på gamle Fiater. Ikke det jeg vil kalle en pappagutt.  Stoler mye mere på de enn random youtubere, forum-bileksperter og eiere som har behov for å forsvare eget bilvalg.

Nei, jeg har ikke fått med meg at de har byttet ut folk.
Har ikke hørt noe særlig på dem. Var i grunn kun det ene innslaget jeg fikk tilsendt, og noen få minutter andre innslag, jeg baserer uttalelsen min på. Følte egentlig det var veldig "youtube-aktig" det de serverte....litt sånn "click bait". Men flott de har skiftet ut halve besetningen.
Tesla Model Y                         2021-

Stip

Jeg har sett ALT som er av tester i norske og internasjonale kanaler, og har dannet meg følgende bilde. Kall det gjerne en enkel og subjektiv meta-test:

- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- Bilen er av de fleste omtalt som en fantastisk landeveiscruiser.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
- Jeg kunne virkelig ønsket meg 20'-felger på AWD, da det trolig ville økt både komfort og teoretisk rekkevidde til ca. 580 km. 
- Luftdempingen kunne kanskje vært bedre tunet sammenlignet med nevnte biler, men fortsatt god.
- Bilen tikker ellers av på "alt", men enig at den har aaalt for mange hestekrefter. Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
- Bilen har et enormt responsivt OS som etter sigende blir oppdatert når bilen kommer til Norge. Det gjelder blant annet saken med to navigasjonssystem.
- Sjefsingeniøren (svenske som var med siden utviklingen av Volvo 240) sier at innhentet data er trygge.
- Det er all grunn til å tro at den vil toppe på NCAP
- Det var litt pling plong, men mindre enn på 001 og EU-regelverk har visst noe av skylda her. Plong kan skrus av enkelt.
- De fleste YouTube-kanalene presenterer denne bilen som en som virkelig kan sette Zeekr på kartet. Det fremstår kanskje litt som clickbait, men samtidig er de samme folkene ganske kritiske til Polestar 4. Altså får jeg egentlig tillit til at bilen er såpass bra.
- En ting som beroliger meg er at Zeekr visstnok har et team som tar tilbakemeldinger fra kunder på alvor. De er i stand til å gjøre oppdateringer raskt, og viser til eksempler der det har skjedd. Dette hevder jo alle moderne bilprodusenter i dag, men av erfaring vet jeg at det ikke er tilfelle. Ref. punkt over kommer jeg til å tipse Zeekr om en modus som begrenser krafttilgangen for andre brukere slik Renault (?) har gjort.

Disclaimer: Jeg har bestilt bil, og måtte legge inn 100.000 mer for denne enn opprinnelig planlagt TMY. Men for myye mer utstyr og 10 års garanti føler jeg det er verdt det. Jeg har tro på merket. Geely tjener penger, Volvo-ingeniørene kan lage bil, Zeekr har levert en halv million biler hittil, og Kina er kommet for å bli.

obay

Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.
All-round familiebil med 4x4, ytelse, lading, grei rekkevide, god plass bak og bagasje, hengervekt, etc
(Jeg trenger 1800-2000kg hengerfeste og dermed utgår en del av VW og Tesla)

Dog litt skeptisk til at de er veldig ferske i norge. Begrenset med "min side" funksjonalitet på web (?) og bestillinger blir sendt i en e-post (?) til valgt forhandler?

Ser frem til å teste denne når den kommer riktig nok!

Electric cars in Norway

Sitat fra: obay på torsdag 24. april 2025, klokken 13:22Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.

Ja da sikkert grei nok den men legg også inn mulighet for et høyere verditap enn fra et mer kjent bilmerke. Det jo faktisk ingen garanti på at de vil være representert i Norge om feks 5-7 år frem i tid. Hvis så vil bruktbilprisen stupe ala Fisker eventyret

obay

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. april 2025, klokken 15:04
Sitat fra: obay på torsdag 24. april 2025, klokken 13:22Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.

Ja da sikkert grei nok den men legg også inn mulighet for et høyere verditap enn fra et mer kjent bilmerke. Det jo faktisk ingen garanti på at de vil være representert i Norge om feks 5-7 år frem i tid. Hvis så vil bruktbilprisen stupe ala Fisker eventyret

Helt klart, det er mer ukjent merke og en bør nok forvente mer verditap enn feks Volvo.

Upcoming EX60 hadde nok vært en vinner for vår del men den vil nok havne rundt 1 mill fullspekket.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. april 2025, klokken 15:04

Eid av kinesisk selskap, bygd i Kina. Er ikke mye svensk fordi om de har noen designere i Sverige. Samme som Polestar. Volvo bygger i det minste noen modeller i Sverige.

turfsurf

Sitat fra: Stip på torsdag 24. april 2025, klokken 11:31- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
Hm, så videoen fra Autogefühl, synes ikke det var så ille. At den sammenlignes med Q6 og Macan er vel fordi det er der den sikter mtp på utstyr, konstruksjon og pris.

Men vekt og forbruk er egentlig det verste, 54 mil med 100kWh batteri er hårreisende dårlig, det er på linje med Model Y, dette med 33% større batteri.

At forskjellen er mindre til vinteren henger jo sammen med det høye forbruket om sommeren.

Ellers er det ikke noe å stresse med hestekreftene, det har gått helt fint her i huset. Elbiler er generelt lette å kontrollere.

Stip

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 18:45
Sitat fra: Stip på torsdag 24. april 2025, klokken 11:31- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
Hm, så videoen fra Autogefühl, synes ikke det var så ille. At den sammenlignes med Q6 og Macan er vel fordi det er der den sikter mtp på utstyr, konstruksjon og pris.

Men vekt og forbruk er egentlig det verste, 54 mil med 100kWh batteri er hårreisende dårlig, det er på linje med Model Y, dette med 33% større batteri.

At forskjellen er mindre til vinteren henger jo sammen med det høye forbruket om sommeren.

Ellers er det ikke noe å stresse med hestekreftene, det har gått helt fint her i huset. Elbiler er generelt lette å kontrollere.

Nei reviewen var ikke ille i det hele tatt. De fleste lovpriser bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA