Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. juni 2025, klokken 18:09Altså, skal man diskutere pris må man faktisk forholde seg til noe, og det mest vanlige her er bransjens egne segmenter.

Ellers er det ikke noe vits i å diskutere, og dong feng box «vinner».

Så går det fint å vurdere biler på tvers av segmenter, og gjøre seg opp en formening om hvor mye merverdi man får.

Blir litt rart å sammenligne Model Y med ID3 når lasteplassen i Model Y er mye større enn i ID4, og annen plass like bra som ID4. (en litt gammel video fra før Tesla fikset det med nyttelast og festekroker)

Tesla Model Y                         2021-

Radial

Y er en virkelig plassmester.
Er det noe man setter pris på i hverdagen, og på tur, så er det nettopp det.

Av samme grunn bortfaller alt under 600L bagasjerom for oss.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hemi

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. juni 2025, klokken 16:29Må ta med restverdien i regnestykket og. Om tre år er ID3 6 år og Y 3 med tilsvarende restverdi.

Y kjøpes først og fremst pga av mye plass og ganske komplett utstyrsliste (ja, vet noen insisterer på at HUD er viktig). Trenger man ikke dette så blir jo Y fort unødvendig dyr.

Når det gjelder Matrix lysene så har vi i4 med laser lys som går for å være av de bedre (om ikke beste) på markedet. Må si jeg ikke bryr meg nevneverdig når jeg bytter mellom de. Tesla har en tendens til å ha fjernlys på tidligere.

Når det gjelder HUD som vi og har på BMWen så kunne jeg brydd meg mindre...

takk for input, du har nye Y eller forrige? og du opplever at Y er "up there" på lys på kvelden? ref matrix

jeg opplever ikke HUD, eller mangel på HUD som noen gamechanger

til de andre

størrelse er stor nok da vi er DINK's, for bruksområdet denne bilen er tiltenkt, men model 3 etc er bare ekstremt håpløse, vi får 8 par alpinski fint i ID3 i 2x2x2x2 stabel, eller 2 sykler (og har hengerfeste om vi skal ha analog og el med)

så ID3 og Y blir for oss "like" p.g.a. høyere lastområde bak/hengsel, dvs stor nok til at man får med seg tingene, model 3 faller utenfor fordi det er sedan (derfor jeg solgte den, har som sagt hatt både Y og 3)
hadde tesla hatt en mindre versjon av Y, med si nesten 600ish wltp hadde det vært knall, Id4 / y er jo egentlig mer konkurrenter, men tesla mangler model 2? eller hva som blir bilen som hadde vært tilsvarende. Vektmessig veier ID3'en ironisk nok ish samme som tesla vel, ref den har 77(83kwt) batteri.

Enig i betraktningene og betjening av ID3 knapper, og skjermer, tok litt tid å bli helt venner med det, oppgraderte stoler, og utstyr hjelper på opplevelsen, fått noen basic ID3 og ID4 som leiebiler selv, fascinerende hvor mye du savner utstyr

og etter prøvekjøring med ny Y, hvor vi 30-40% av gangene ikke fikk aktivert cruise/autopilot ble jeg litt hmmmm

momentene rundt restverdi som @turfsurf tar opp er jeg usikker på, og prøver regne meg frem til
merverdien er for oss 1500KG hengervekt, og 3 år nyere bil, så kommer rentekampanje som en stor faktor

Klykken

Sitat fra: hemi på fredag 13. juni 2025, klokken 13:09og etter prøvekjøring med ny Y, hvor vi 30-40% av gangene ikke fikk aktivert cruise/autopilot ble jeg litt hmmmm
Må aktiveres i autopilot-menyen på ny Y. Autopilot på = ingen CC og omvendt. Helt løk akkurat det, men benytter stort sett bare CC så har bare slått av AP permanent. Aktiveres med å trykke inn høyre skrollehjul.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: hemi på fredag 13. juni 2025, klokken 13:09takk for input, du har nye Y eller forrige? og du opplever at Y er "up there" på lys på kvelden? ref matrix

Vi har jo forrige Y, så lysbildet er nok annerledes på ny. Det har fått kritikk på at det ikke er like jevnt som på andre biler, uten at jeg opplever det annet enn estetisk. Det lyser bra opp.

Og selve Matrix funksjonaliteten synes jeg er helt topp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Sitat fra: Klykken på fredag 13. juni 2025, klokken 14:12
Sitat fra: hemi på fredag 13. juni 2025, klokken 13:09og etter prøvekjøring med ny Y, hvor vi 30-40% av gangene ikke fikk aktivert cruise/autopilot ble jeg litt hmmmm
Må aktiveres i autopilot-menyen på ny Y. Autopilot på = ingen CC og omvendt. Helt løk akkurat det, men benytter stort sett bare CC så har bare slått av AP permanent. Aktiveres med å trykke inn høyre skrollehjul.

Vi stoppet og byttet mellom begge modusen, og slet med begge, jeg tenkte jo som deg, bare ha på ACC
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. juni 2025, klokken 16:33
Sitat fra: hemi på fredag 13. juni 2025, klokken 13:09takk for input, du har nye Y eller forrige? og du opplever at Y er "up there" på lys på kvelden? ref matrix

Vi har jo forrige Y, så lysbildet er nok annerledes på ny. Det har fått kritikk på at det ikke er like jevnt som på andre biler, uten at jeg opplever det annet enn estetisk. Det lyser bra opp.

Og selve Matrix funksjonaliteten synes jeg er helt topp.

Takker for input, vi kjører opp og ned til fjellet nesten hver helg, og i mørket både opp og ned ofte, så matrix har vært en "aha" opplevelse, og har aldri lyst på bil uten det igjen, lett verdt 50k.

Har noen med ny model Y noe input på hvordan de er i mørket? ikke så lett å få til prøvetur i mørket nå :|

Tesla følger iaf opp og er klare til å gi meg bil, hyggelige / kunnskapsrike selgere, uten å prøve overselge når de forstod jeg hadde hatt mange tesla, og visste at jeg var klar over nedsidene og ;)

Klykken

Matrix-lys på Juniper. Skal tilsynelatende være like gode som før, om ikke bedre. Men ikke fått testet nei...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

saphran

Den norske kronen har jo styrket seg voldsomt. Tilsvarer vel et prisfall på 40-70 000 på en LR model Y med vinterdekk. Kanskje valutajustering kommer så snart rentekampanjen er avsluttet? :-O

Breezec

Sitat fra: saphran på søndag 15. juni 2025, klokken 12:30Den norske kronen har jo styrket seg voldsomt. Tilsvarer vel et prisfall på 40-70 000 på en LR model Y med vinterdekk. Kanskje valutajustering kommer så snart rentekampanjen er avsluttet? :-O
Dollar har svekket seg i forhold til NOK, krona har ikke styrket seg, den er ca lik nå som for 1 år siden mot EUR. Y bygges i Tyskland.
2022 Model 3 Performance

What-a-watt

Tesla har mulighet og pleier å regulere prisene etter valutaendringer i ulike land, men på en uforutsigbar og ikke-automatisk måte. De gjør det etter en kombinasjon av valutarisiko, markedstilpasning og strategiske vurderinger.

Ellers vurderer de også valutarisiko i sine kvartalsrapporter.

Contango

TB har testet Highland Matrix og var mer fornøyd med lysene på pre-Juniper Y.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

saphran

Sitat fra: Breezec på søndag 15. juni 2025, klokken 18:53
Sitat fra: saphran på søndag 15. juni 2025, klokken 12:30Den norske kronen har jo styrket seg voldsomt. Tilsvarer vel et prisfall på 40-70 000 på en LR model Y med vinterdekk. Kanskje valutajustering kommer så snart rentekampanjen er avsluttet? :-O
Dollar har svekket seg i forhold til NOK, krona har ikke styrket seg, den er ca lik nå som for 1 år siden mot EUR. Y bygges i Tyskland.

Det er sant...EUR/NOK er gjerne primærdriveren for prisen, ikke USD/NOK.

Samtidig er selskapet amerikansk og ser vel på mye av pengestrømmen sin i USD så selv om litt av utgiftene blir høyere pga sterkere EUR vil det gjerne bli mer rom for justeringer når inntektene per bil blir høyere i USD? Model Y er konkurransedyktig på det meste allerede dog, kanskje kun med unntak av dem som påvirkes negativt av Elons sprell.

Rosstopher

Ser Model Y har solgt mer enn nummer to og nummer tre på lista så langt i år, og mer enn de neste 5 på lista til sammen så langt i juni. Det er altså ikke sikkert de har noe behov for å sette ned prisen med det første.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

What-a-watt

De ser nok ikke eksplisitt på norske salgstall hvis/når de justererer prisene.

Ellemelle

Jeg tror de vil sette ned prisene og at det vi ser nå er en velkjent strategi fra Teslas side som gir minimalt med klager og "angrerett"-muligheter:

1: Start med å selge bilen til en høyere pris (first movers er mer opptatt av å være først enn av pris)
2: Selg bilen til vanlig pris så lenge det er nok etterspørsel
3: Start en rentekampanje med ~2,99% rente som varer noen måneder
4: Start en ny rentekampanje med ~0% rente som varer noen måneder
5: Sett ned prisen kraftig

De eneste som kommer til å bli skikkelig forbannet her er idiotene1 som kjøper en bil kontant når det er 0% rente. De vil føle seg lurt når bilen plutselig settes ned med 50-100 000 kroner kort tid senere.

1Det riktige hadde vært å ta fullt lån over 10 år og heller sette kontantene på høyrentekonto (eller fond). Etter tre år betaler du ned hele lånet og har da tjent alle pengene du har fått i rente i mellomtiden, samtidig som du er gjeldsfri når lånerentene skulle startet å løpe.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA