Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitetsfall ved parkering i kulde!

Startet av 19quiz76, søndag 30. desember 2012, klokken 10:45

« forrige - neste »

19quiz76

Litt overraskende at denne tråden ikke har tilflytt vårt norske forum ennå (har sett flere norske brukernavn i tråden), men det rapporteres altså om til dels kraftige fall i rekkevidde når TMS står uplugget over natten i kalde temperaturer.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php?t=12077

Teslas (manglende) tilsvar på problemstillingen synes å være å alltid plugge den til strøm når man ikke bruker bilen, men hvor mange norske hytteeiere har mulighet til dette? Spør ikke retorisk her (har selv reservert en), vil gjerne bli beroliget med at det skyldes software eller annet fiksbart.

Hvor stort kapasitetsfall tåler dere for å komme tur/retur hytta med et par døgn uten tilgang på strøm?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Leaffen

Oysann. Her var det en del interessante problemstillinger. Håper Tesla kommer på banen og forklarer seg skikkelig. Hvis ikke fortoner hele konseptet seg som et risikokonsept som ikke passer for oss i kalde land.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Modelsn på søndag 30. desember 2012, klokken 11:54
Oysann. Her var det en del interessante problemstillinger. Håper Tesla kommer på banen og forklarer seg skikkelig. Hvis ikke fortoner hele konseptet seg som et risikokonsept som ikke passer for oss i kalde land.

Ja, mye er usikkert ennå. Foreløpig er spekulasjonen at mesteparten av tapet ikke er reelt, men at BMS tror batteriet taper energi når det blir kaldt og ikke kompenserer for dette. Det var en som kom tilbake til flyplassen og fant bilen sin med 40 miles tilgjengelig, han kjørte 70 miles etter dette. Mer testing av folk som har fått siste 4.1 software vil vise om dette er tilfellet. Software før 4.0 har relativt stort tap hver dag uansett temperatur pga. ingen sleep-mode i elektronikken.

Selv har jeg stort aggregat på hytta slik at den siste timen før avgang kan brukes til å varme opp kupé og batteri. Full regen er en fordel på vei hjem, den første timen er det nemlig MYE nedoverbakke ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Per Magnus

Det er også interessant å lese om erfaringene hvordan S`en oppfører seg på vinterføre i USA og Canada. Litt ulike erfaringer/oppfatninger fra de som har testet bilen under utfordrende forhold.
Noen er fornøyd, andre er skuffet. Flere har fremmet et ønske om at en fremtidig programvareoppdatering inneholder et vinterprogram som forbedrer traction controlen samt at "gasspådraget" blir noe mindre aggressivt. I tillegg til fremkommelighet rapporteres det også om visse problemer med ising og dugg på vinduene. Håper Tesla tar tak i disse punktene som det rapporteres om.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences
Model X - 90

timingbeltkiller

Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 12:40
Det er også interessant å lese om erfaringene hvordan S`en oppfører seg på vinterføre i USA og Canada. Litt ulike erfaringer/oppfatninger fra de som har testet bilen under utfordrende forhold.
Sakset dette:
"""With vehicle stability control, traction control and the weight of the battery being even on both axles, the winter ability should be quite good (probably better than many 4x4 vehicles) if proper tires are installed. The main concern is that Tesla chose to equip the Model S with 19" and 21" wheels rather than more sensible 15" or 16" wheels. The 19" tires should perform satisfactorily if proper tires are chosen but had they chosen 15" or 16" wheels the Model S would eat up almost every other vehicle out there. The 21" will be quite poor in winter conditions, so don't get those."""

I tillegg er 15 og 16 tommers vesentlig billigere enn 19 og 21. I alle fall i Norge øker prisen eksponensielt med øket dekkdimensjon.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

I følge manualen må bilen være plugget i om bilen skal stå kaldere enn -30 i mer enn 24 timer. Ellers er det ingen krav til å la bilen være plugget, selv om det selvfølgelig er å anbefale.

Som jkirkebo påpeker er det ikke avklart om det er reelt strømforbruk, eller om det er en kombinasjon av forbruk og justering av rekkevidde grunnet kulde. Det er uansett på det rene at standby strømforbruk er redusert med 50-75% etter oppdatering til v4.0. Mtp. tempoet Tesla kommer med oppdateringer i er det strengt talt ikke noe poeng for oss å bekymre oss over småbugs, for det vil gjøres mye feilretting før de første bilene ankommer Norge.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 30. desember 2012, klokken 14:43
Sakset dette:
"""With vehicle stability control, traction control and the weight of the battery being even on both axles, the winter ability should be quite good (probably better than many 4x4 vehicles) if proper tires are installed. The main concern is that Tesla chose to equip the Model S with 19" and 21" wheels rather than more sensible 15" or 16" wheels. The 19" tires should perform satisfactorily if proper tires are chosen but had they chosen 15" or 16" wheels the Model S would eat up almost every other vehicle out there. The 21" will be quite poor in winter conditions, so don't get those."""

I tillegg er 15 og 16 tommers vesentlig billigere enn 19 og 21. I alle fall i Norge øker prisen eksponensielt med øket dekkdimensjon.

Hehe, 15" ? Har du sjekket dekkstørrelsekalkulatorene ? Med 15" felger blir dekkstørrelsen 245/65-15, det er SUV-størrelse, og dimensjonen finnes ikke engang. 225/70-15 går å få i noen få typer, men ikke i "nordiske" ordentlige vinterdekk.
16" blir lettere, i dimensjonen 225/65-15 er det en del utvalg på ok dekk, men ikke de beste som Nokian Hakkapeliitta R.
17", 225/60-17, ennå litt enklere men fortsatt ingen Hakka R.
18", 245/50-18 er den minste dimensjonen Hakka R leveres til i den hjulstørrelsen.
19", standard 245/45-19 og det finnes Hakka R.

Slikt sett hadde kanskje den optimale felgstørrelsen vinterstid vært 18". Det tilsvarer 16" på "normale" familiebiler som VW Touran etc. i dekksidehøyde.

Problemet er at de fleste 18"-felger antageligvis ikke går på bilen pga. klaring til bremsene. 17" og under er garantert umulig. Så kompromisset ville da vært vesentlig dårligere bremser sommerstid. Kjipt på en >2 tonn tung bil med sportsbilytelser.

Når det gjelder pris så er det ihvertfall på sommerdekkene mye å spare på å bestille fra USA. Et sett med OEM 21"-dekkene (Continental ExtremeContact DW) kan jeg få sendt hit for under 7000 kroner, frakt og moms inkludert. Jeg tipper pris i Norge fort blir det dobbelte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Angående dekk, vi bør kanskje lage en samletråd for dette for å se om flere er interessert i å bestille samlet?

For øvrig har amerikanerne et litt annet syn på dekk og vinter enn vi nordmenn har, så jeg ville ikke vektlagt erfaring fra amerikanerne på vinterføre noe særlig. Canadiere virker mer oppdatert på viktigheten ved å ha dedikerte vinterdekk, og der har Tesla akkurat begynt å levere biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

leafster

#8
Kan ikke tenke meg at 15" eller 16" passer. Det er såvidt 15" går på Leaf.

Edit: ser at Tapatalk snøyt meg for de siste postene i denne tråden ;)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:44
Angående dekk, vi bør kanskje lage en samletråd for dette for å se om flere er interessert i å bestille samlet?

Det er maks en femhundrelapp å spare på dette så jeg ser ikke helt vitsen. Jetcarrier tar betalt pr. dm3, prisen synker ikke nevneverdig før man kommer opp i veldig store volumer. Fra dekkbutikkene til Jetcarrier er frakten på 4 dekk typisk $50, Jetcarrier frakt til Halden antar jeg ca. 1200,- (2,40 pr. dm3, ca. 500dm3 for 4 dekk).

For de som ikke bor på østlandsområdet og kan kombinere henting i Halden med en harrytur til Svinesund kan det være noe mer å tjene på det (frakt av pall innenlands). Men det spørs om det går å samle sammen f.eks 10 stk. i Bergen som trenger nye 21" dekk samtidig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. desember 2012, klokken 15:52
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:44
Angående dekk, vi bør kanskje lage en samletråd for dette for å se om flere er interessert i å bestille samlet?

Det er maks en femhundrelapp å spare på dette så jeg ser ikke helt vitsen. Jetcarrier tar betalt pr. dm3, prisen synker ikke nevneverdig før man kommer opp i veldig store volumer. Fra dekkbutikkene til Jetcarrier er frakten på 4 dekk typisk $50, Jetcarrier frakt til Halden antar jeg ca. 1200,- (2,40 pr. dm3, ca. 500dm3 for 4 dekk).

For de som ikke bor på østlandsområdet og kan kombinere henting i Halden med en harrytur til Svinesund kan det være noe mer å tjene på det (frakt av pall innenlands). Men det spørs om det går å samle sammen f.eks 10 stk. i Bergen som trenger nye 21" dekk samtidig...

Ok. Jeg har mulighet til å bestille for henting i Sverige. Det vil det kanskje være noe å spare på? I hvert fall ved bestillinger innen EU. Det er mange som vil få bilene sine fra mai og utover, så jeg tenkte mer i retning av kjøp av et større kvanta 19" vinterdekk. Regner med bilene leveres med 19" sommerdekk fra dag 1 i Norge.

Og ved å gå sammen er kanskje ikke den økonomiske besparelsen så stor, men de som kan mindre om dekk kan kjøpe sammen med folk som har gjort mye research, og sånn sett dra nytte av andres kunnskaper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

#11
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 16:15
Ok. Jeg har mulighet til å bestille for henting i Sverige. Det vil det kanskje være noe å spare på? I hvert fall ved bestillinger innen EU. Det er mange som vil få bilene sine fra mai og utover, så jeg tenkte mer i retning av kjøp av et større kvanta 19" vinterdekk. Regner med bilene leveres med 19" sommerdekk fra dag 1 i Norge.

21" sommerdekkene er billigst fra USA, så der blir det billigst å bestille til Norge. Nokian Hakkapeliitta R har jeg ikke funnet noen spesielt gode priser på utenlands, ser ut som interdekk.no er billigst med kr. 2710,- pr. dekk + frakt. Med omlegging blir det vel omtrent 12.500,- eller deromkring for et sett.

Edit: Kjetting har jeg derimot tenkt å bestille fra Tyskland, så da blir det nok henting i Sverige.

Disse burde passe:
http://www.schneekette24.de/50167194c60b33213/50167194c5119022a/042c489f8e0dbdd08.php
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:29
I følge manualen må bilen være plugget i om bilen skal stå kaldere enn -30 i mer enn 24 timer. Ellers er det ingen krav til å la bilen være plugget, selv om det selvfølgelig er å anbefale.

Hvor finner vi manual til bilen? Kunne tenkt meg å lese litt om dette selv.
Planlegger å bruke bilen t/r Trondheim - Oppdal uten lademuligheter på hytta om vinteren.
Det blir nok neppe kaldere enn -30, men godt under -20 kan forekomme. Det er derfor en showstopper om jeg kan risikerer å finne batteriet med for lite kapasitet, eller 'bricked' når jeg skal hjem etter en helg på hytta.

Per Magnus

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 15:44

For øvrig har amerikanerne et litt annet syn på dekk og vinter enn vi nordmenn har, så jeg ville ikke vektlagt erfaring fra amerikanerne på vinterføre noe særlig. Canadiere virker mer oppdatert på viktigheten ved å ha dedikerte vinterdekk, og der har Tesla akkurat begynt å levere biler.

Mulig det er dårlige dekk som er årsaken til at Canadieren (Quebec) står bom fast her? Ser at vedkommende forsøker å skru av TC uten at det hjelper nevneverdig.

-8C - 19" Pirelli winter tires


http://www.youtube.com/watch?v=-aEn8unh8Tc


https://www.youtube.com/watch?v=nhSfkV5j1nM
Model X - 90

jkirkebo

Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 18:07
Mulig det er dårlige dekk som er årsaken til at Canadieren (Quebec) står bom fast her? Ser at vedkommende forsøker å skru av TC uten at det hjelper nevneverdig.

-8C - 19" Pirelli winter tires

Pirelli-dekkene er vel det som vi kaller "kontinentale" vinterdekk. Bra på våt asfalt, ikke så bra på snø og is...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA