Nyhet vedr Tesla Superchargers

Startet av Otkristo, lør 23. nov 2024, kl. 09:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Otkristo på tir 01. jul 2025, kl. 21:12Det er offisielt tredje kvartal, som betyr at Tesla skal åpne de første neste generasjons V4 Supercharger-kabinettene dette kvartalet, med en ladehastighet på 500 kW for biler og 1,2 MW for semitrailere.

Høydepunkter:
• Raskere lading: Støtter kjøretøyarkitekturer på 400V–1000V, inkludert 30 % raskere lading for Cybertruck. S3XY-kjøretøy får ladehastighetene på 250 kW som de allerede opplever på V3-kabinettet – lading på opptil 320 km på 15 minutter.
• Raskere utplassering: V4-kabinettet driver 8 stolper, dobbelt så mange stolper per skap. Lavere fotavtrykk og kompleksitet = flere anlegg kommer raskere på nett.
• Neste generasjons maskinvare: Banebrytende kraftelektronikk designet for å være den mest pålitelige på planeten, med 3x effekttetthet som muliggjør høyere gjennomstrømning til lavere kostnader.

For å være tydelig, V4 Supercharger-stolper har allerede vært ute en stund, men dette V4-kabinettet kombinert med V4-stolperer det som muliggjør 500 kW lading (1,2 MW for Semi-lading).
Det store spørsmålet er vel hvorvidt allerede utplasserte V4-ladere med tilhørende skap, er forberedt for å legge til i skapet for å gi de høyere Volt og kW-tallene, enten bare ved å åpne opp for dette, eller om man kan lett endre SW eller HW uten at det betyr full utskiftning i innmaten.

I og med at de har hatt CT og mulig økning i V-tallene og kW-effekten i lengre tid, så ville jeg ikke blitt veldig overrasket (bare positivtberørt) om Tesla mer eller mindre bare kunne "switchet på" skapene til 800+V-hastigheter for V4-stasjonene som allerede finnes.

Noen med mer inngående kunnskap om HW de har benyttet så langt, muliggjør dette, eller om det bare er en "våt drøm" jeg har! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Breezec

Det er nok lite sannsynlig siden teknologien ikke er lik. Dagens har felles DC-bus f.eks og 4 stolper pr skap mot 8 i ny løsning. Bare et fåtall av bilene på veien (ingen Tesla) kan utnytte V4-ladere. Mulig at pris/effektivitet er såpass mye bedre enn V3 at alle nye blir installert med V4, men oppgradering av dagens V3 skjer nok ikke med det første.
2022 Model 3 Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA